„Rozumím Hitlerovi,“ prohlásil na tiskové konferenci Lars von Trier. „Určitě to není člověk, kterého bychom označili za kladného hrdinu, ale úplně se do něj dokážu vžít a tak trochu s ním sympatizuji.“
- Dánský režisér Lars von Trier se postaral o nejpikantnější skandál canneského festivalu, když se na tiskové konferenci k svému filmu Melancholia rozpovídal o svých rodinných kořenech.
Přečtěte si:
Skončil filmový festival v Cannes
Původně totiž vyrůstal v domnění, že je po otci Žid, ale na smrtelné posteli mu matka svěřila, že jeho otcem je někdo jiný. „A tak jsem zjistil, že jsem ve skutečnosti nacista, protože moje rodina pochází z Německa. A to mi svým způsobem také udělalo radost,“ poznamenal a ve snaze své výroky vysvětlit se do nich zaplétal víc a víc.
Z filmu Melancholie
Lars von Trier: Souboj s depresí
Není to první skandál, který von Trier v Cannes rozvířil. Před dvěma lety tady kinosál nabitý předními filmovými kritiky z celého světa reagoval hrozivým bučením na jeho film Antikrist, který Lars prohlásil za „nejdůležitější film své kariéry“. Jednalo se o velmi depresivní příběh manželského páru, který tragicky ztratí dvouletého syna – chlapeček vypadne z okna během toho, co manželé provozují divoký sex v koupelně. Muž a žena (v podání Willema Dafoea a Charlotte Gainsbourg) se snaží z tragédie vzpamatovat během pobytu v lesní chatě, kde ale víc a víc propadají depresi a šílenství, což mj. vyvrcholí tím, že žena si sama zmrzačí pohlavní orgány, zatímco svému muži provrtá nohu...
- Lars von Trier scénář napsal v době, kdy sám bojoval s klinickou depresí; vstát každý den z postele a napsat deset stránek prý bylo to jediné, co ho tehdy drželo při životě, a během natáčení prý byl tak zesláblý, že nedokázal sám udržet kameru.
Sexuální otrokyně a zneužitá Björk
Antikrist – stejně jako řada Larsových předcházejících děl – si odnesl nálepku „misogynského“ filmu, příběhu namířeného proti ženám. Pravdou je, že Lars von Trier opravdu ve svých filmech ubližuje ženám často a rád a činí tak s překvapivou vynalézavostí. V prvním filmu, kterým na sebe upoutal pozornost mezinárodního publika, v dramatu Prolomit vlny, se mu do spárů dostala nevinná prostuchá dívka z přísné náboženské komunity (v podání Emily Watson), který se provdá za drsňáka pracujího na vrtné plošině. Poté, co se z jejího muže stane invalida, dívka propadne iluzi, že ho může zachránit jen tehdy, pokud bude co nejčastěji a co nejodpudivějším způsobem souložit s cizími muži. A při své kuriózní misi nakonec obětuje i vlastní život...
Podobný, ale ještě více šokující příběh přinesl i von Trierův muzikál Tanec v temnotách, oceněný na festivalu v Cannes Zlatou palmou. Zpěvačka Björk si v něm zahrála tovární dělnici, která postupně ztrácí zrak. Jejím jediným snem je našetřit na operaci očí pro svého syna. Místo toho je ale obviněna z vraždy, odsouzena k smrti a... oběšena.
- Björk si později stěžovala, že režisér při natáčení používal ty nejkrutější metody, aby z ní vymámil věrohodně drásavý herecký výkon (při jednom z těchto výstupů se prý na protest pokusila sníst vlastní kostým), a obvinila ho z „emocionální pornografie“.
Další v řadě von Trierových misogynských počinů je Dogville – film s Nicole Kidman v hlavní roli. Její hrdinka jménem Grace na útěku před svým otcem-gangsterem nejprve přijme útočiště u obvyvatel městečka Dogville, ale ti ji postupně začnou zneužívat jako neplacenou služku a jako sexuální otrokyni s kovovým obojkem a zvoncem na krku.
Krize středního věku?
Ve Von Trierově nejnovějším filmu Melancholia takto extrémní scény nenajdeme. Je to pozoruhodný mix svatebního dramatu a příběhu o konci světa, v němž si hlavní role zahráli Charlotte Gainsbourg (protagonistka Antikrista), Kiefer Sutherland a Kirsten Dunst. Možná právě proto si Lars neodpustil svou dávku kontroverze alespoň v rámci propagace filmu, v podobě svých mnohokrát citovaných řečí o Hitlerovi. „Je mi pětapadesát. Možná je to krize středního věku,“ omlouvá se poťouchle. „Podívejte, nechal jsem si udělat své první tetování, písmena F-U-C-K na klouby u prstů své pravé ruky. Na to tetování jsem víc hrdý než na celý film.“
Kafe.cz (ne) doporučuje: Nejkontroverznější scény z filmů Larse von Triera
Charlotte Gainsbourg si nůžkami ustřihne klitoris
...krvavá a hrůzostrašná scéna ve finále filmu Antikrist.
Scéna skupinového sexu ve filmu Idioti
...včetně detailních záběrů reálného sexuálního aktu.
Oběšená Björk ve filmu Tanec v temnotách
...popravčí četa ji oběsí ještě předtím, než stihne dozpívat svou závěrečnou píseň. Zbývající slova se objeví jako nápis na plátně.