Úporné kožní vyrážky, zapálení močového měchýře, časté krční katary, závratě, zvracení... S tím vším se potýká sotva 46letý Bedřich Smetana.

Aby toho nebylo málo, začíná ztrácet sluch a dostavují se rovněž psychické potíže. Po pěti letech je jeho stav natolik neúnosný, že se stahuje do ústraní, do myslivny v Jabkenicích ke své dceři Žofii.

Plnovous jako maska

Až do konce 20. století převládal názor, že důvodem těchto zdravotních komplikací byl syfilis. Pak ale přišel na světlo světa s novou teorií doktor Jiří Ramba, který se podílel na antropologicko-lékařském vyšetřování lebek historických osobností, jako byli například Maxmilián II., Rudolf II., Karel IV. a Jiří z Poděbrad, ale také Bedřich Smetana.

U této osobnosti dospěl Jiří Ramba k názoru, že příčina komplikací byla tzv. osteomyelitida nebo-li zánět kostní dřeně. Přeměřil lebku, nechal vyhotovit rentgenové snímky a zjistil, že skladatel měl výrazně menší pravou část obličeje (pozdějším věku se právě toto snažil zakrýt mohutným plnovousem).

Další odhalení však byla mnohem závažnější: obličejové kosti měly jednoznačné známky dlouhodobého infekčního zánětu.

Osudová chyba

Jiří Ramba se dokonce dopracoval k tomu, jak nemoc u Bedřicha Smetany vznikla. V 11 letech pobýval v Jindřichově Hradci: právě tady utrpěl těžké zranění a přechodně ztratil sluch.

Došlo k tomu při explozi nálože – láhve naplněné střelným prachem, kterou chlapci zakopali na poli. Výbuch vmetl Smetanovi do obličeje střepy a čerstvě pohnojenou půdu. Nejhorší ze všeho bylo, že mu ostatní chlapci poměrně velkou ránu vymyli nečistou vodou.

Je zázrak, že přežil!

„Je s podivem, že něco takového při tehdejší neznalosti antibiotik a dalších léků vůbec přežil. Zánět později přešel do chronického stadia a zachvátil mozek,” uvedl pro novináře doktor Jiří Ramba.

Teprve 50letý Bedřich Smetana přesto ještě stihl (i když s velkými psychickými problémy a téměř hluchý) zkomponovat opery Tajemství, Hubička, Čertova stěna, dokončil cyklus Má vlast a mnohé další.

Roku 1884 se však jeho stav prudce zhoršil a musel být převezen do ústavu pro duševně choré v Praze. Kam by se asi ubíral život slavného skladatele a co všechno ještě mohl vytvořit nebýt nebezpečné dětské hry?