Už to totiž vypadalo, že dopadne jako například Alfred Hitchcock, jenž v ceněnou sošku nepřetavil ani jednu z nominací. Martin Scorsese odešel šestkrát s prázdnou, a když pak přečetli jeho jméno, žasl: „Můžete radši ještě jednou zkontrolovat obálku?“

Podle kritiků by si zasloužil Oscara za kterýkoli z dříve favorizovaných filmů (Zuřící býk, Poslední pokušení Ježíše Krista, Mafiáni, Věk nevinnosti, Gangy v New Yorku, Letec) víc než za Skrytou identitu.

„Film o boxu jsme nechtěli. Scorsese a De Niro ovšem podepsali, že se vzdávají gáže, tak jsme souhlasili, protože oba představují jistotu,“ vysvětlil producent Norbert Auerbach.

Znovu v krizi se režisér ocitl, když po absurdní satiře Král komedie (opět s Robertem De Nirem) chystal vysněné Poslední pokušení Ježíše Krista a studio kvůli protestům a výhrůžkám náboženských fanatiků od projektu ustoupilo.

Peníze na realizaci si tedy vydělal kritikou chladně přijatou Barvou peněz. Sebevědomí a styl mu vrátili Mafiáni, poctu Hitchcockovi složil thrillerem Mys hrůzy.

Nový thriller

Pro nové tisíciletí si našel nového hrdinu: z Leonarda DiCapria smyl pověst floutka jednoho hitu (Titanic) obsazením do Gangů z New Yorku, Letce, Skryté identity a Prokletého ostrova.

Až na pár snímků, které vybočují podobně jako Hugo a jeho velký objev, jsou filmy Martina Scorseseho plné organizovaného zločinu, násilí, šílenců a touhy po vykoupení.

Pro otrlé povahy zřejmě bude i adaptace bestselleru Sněhulák norského spisovatele Jo Nesba, kterou má natáčet letos.