Sehnat finančního poradce není vůbec těžké, stačí se mrknout na internet (většina navíc radí zdarma). Horší už je to s tím, aby byl opravdu dobrý.

Poradců je u nás velké množství, a to jak těch, kteří pracují „pod vlajkou“ konkrétních bankovních domů, tak nezávislých; tedy těch nabízejících široké portfolio finančních produktů od různých poskytovatelů.

Při výběru bychom v každém případě měli být ve střehu! Podle České asociace pojišťoven totiž ne vždy finanční poradci svým klientům doporučí vskutku výhodná řešení. Například 28 % lidí, kteří v minulosti vypověděli pojistnou smlouvu životního pojištění, uvedlo, že dostali lepší nabídku od svého poradce.

Jenže: „Pokud klienti předčasně zruší pojistnou smlouvu životního pojištění, je to pro ně téměř vždy nevýhodné a hlavně ztrátové. Na tuto skutečnost někteří poradci své klienty zapomínají upozornit,“ shrnuje výsledky nedávného velkého průzkumu manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven Marcela Korytová.

„Ukazuje se, že přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu objevují rovněž tací, kteří stavějí svůj osobní zisk nad prospěch klienta.“

Sedmero rad

  1. Nebuďte snadným úlovkem! Sami se zajímejte o produkty, jež je možné si sjednat. Pro všeobecný přehled a porozumění principu produktů čerpejte informace z objektivních a nezávislých zdrojů (například z finančních portálů). Detaily konkrétních produktů pak můžete dohledat na internetových stránkách jednotlivých pojišťoven či bank.
  2. Ptejte se! Pokud s poradcem již jednáte, ptejte se na vše, co vám není jasné, a zároveň se nenechte odbýt odpověďmi, jimž nerozumíte. V případě, že máte pocit, že vám neodpovídá dostatečně či vaše otázky bagatelizuje, raději u něj smlouvu neuzavírejte a vyhledejte jiného.
  3. Nedělejte unáhlená rozhodnutí! Nerušte starší pojistné smlouvy ve prospěch nových a „výhodnějších“. Dobrý finanční poradce vám vysvětlí, že je moudřejší starou smlouvu upravit tak, aby odpovídala vašim aktuálním potřebám, a vy jste jejím vypovězením nepřicházeli o peníze. Pokud nezastupuje příslušnou pojišťovnu, u níž máte životní pojištění sjednáno a nemůže upravit smlouvu sám, měl by vás odkázat na pobočku. Buďte na pozoru před poradci, kteří vás vyhledají sami s nabídkou tzv. kompletního auditu pojistných smluv a nabídnou vám jejich přepojištění. Jestliže se domníváte, že je vaše pojistná smlouva zastaralá a neodpovídá vaší potřebě, sami kontaktujte pojišťovnu a poraďte se o možných úpravách.
  4. Nenechte se manipulovat! Pozor na emotivní argumenty typu: „Přece své děti neochudíte o takovou příležitost“, „Jednou vám zůstanou jen oči pro pláč“ nebo „Už včera bylo pozdě“. Poradce, který na vás podobně naléhá, zřejmě nemá faktické argumenty.
  5. Důvěřujte, ale prověřujte - a také porovnávejte! Pokud jednáte s poradcem, s nímž dosud nemáte žádnou zkušenost, nerozhodujte se podle jedné nabídky, ale ověřujte si jeho tvrzení a srovnávejte s konkurencí.
  6. Dbejte na doporučení! Nejlepší vizitka každého dobrého poradce je osobní doporučení jeho spokojených klientů.
  7. Vezměte si čas na rozmyšlenou! Nechte si po předložení smlouvy minimálně den na rozmyšlenou. Projděte si pečlivě všechny její body a ještě jednou si vše ujasněte. Dobrý poradce by vám takový postup měl nabídnout sám. Obecné informace o pojistných produktech naleznete na webových stránkách České asociace pojišťoven (www.cap), další velký zdroj informací je nezávislý portál www.jaksepojistit.cz.