Kabaret (1972)

Atmosféra barů a kabaretů předválečného Berlína, kde se nad dekadentní společností kosmopolitních bohémů stahují temná nacistická mračna, dělá z Kabaretu fascinující podívanou plnou barvitých obrazů a nezapomenutelných figur. K těm hlavním patří americká zpěvačka (Liza Minelli), která naváže svobodomyslné přátelství se svým poněkud nezkušeným krajanem (Michael York). Fascinující postavu kabaretiéra si zahrál Joel Grey, otec Jennifer Grey, která později zazářila v neméně legendárním filmu Hříšný tanec. Kabaret je jedním z mnoha filmů, které na plátno přenesly tehdy již osvědčenou broadwayskou produkci.

KAFE.cz zjistilo

Liza Minelli i Michael York v následujících letech potvrdili své hvězdné postavení. Ona zazářila po boku Roberta De NIra ve filmu New York, New York, on zase coby D'Artagnan ve slavné filmové verzi Tří mušketýrů. Zatímco Liza Minelli už se nyní před kamerou objevuje jen velmi sporadicky, téměř sedmdesátiletý Michael York stále natáčí v horečném tempu cokoliv od televizních sitcomů až po dabing počítačových her.

Horečka sobotní noci (1977)

Horečka sobotní noci se zrodila spolu s novým hudebním žánrem - právě ona stála u kolébky diska. I díky tomu se stala jedním z nejúspěšnějších filmů všech dob. Levná podívaná, natočená za pouhých 3,5 milionu dolarů, vydělala v kinech 285 milionů. Hlavní představitel John Travolta byl nominován na Oscara a v diskotékách celé Ameriky přišly do módy bílé obleky.

Na roli brooklynského tanečního rebela Tonyho Manera se tehdy třiadvacetiletý Travolta připravoval celý svůj dosavadní život: na hodiny tance chodil už od osmi let, od dvanácti zpíval a v šestnácti si poprvé zahrál na jevišti. „V New Yorku jste jako herec museli umět nejen hrát, ale i zpívat a tancovat. Tím jste ztrojnásobili svou šanci, že se jakžtakž uživíte,“ vzpomínal. Žánr disco ho ovšem příliš neoslovoval, takže když podepsal smlouvu na Horečku sobotní noci, půl roku musel discotance trénovat s discopřeborníkem Dennym Terriem. Zároveň chodil do brooklynských klubů, aby pochytil místní přízvuk, tři hodiny denně tančil a hubnul. Během natáčení ho však potkala životní tragédie: jeho o osmnáct let starší přítelkyně Diana Hyland zemřela na rakovinu. „Byl jsem na dně,“ vzpomíná Travolta. „Jediné, co mě drželo nad vodou, bylo, že jsem denně chodil na plac."

KAFE.cz zjistilo

Po oslnivém úspěchu Horečky John Travolta natočil stejně úspěšnou Pomádu, ale pak následoval pomalý klouzavý sešup dolů – jeho další filmy zdaleka tak podařené nebyly. „Skoro jsem tehdy skončil s herectvím,“ přiznává. „Myslel jsem, že můj herecký úspěch je pryč a musím se poohlédnout po jiném povolání.“ Dočasně mu pomohla na nohy až po deseti letech rodinná komedie Kdopak to mluví. Definitivně pak jeho kariéru vzkřísila Tarantinova Pulp Fiction, kde si - na pódiu v klubu u Mazaného králíčka - zopakoval pár minut své taneční slávy.

Pomáda (1978)

Lepkavá hmota, kterou mladíci v padesátých letech tvarovali své účesy, dala název jednomu z nejslavnějších muzikálů všech dob. Ústřední pár, roztomilá Sandy a rebel Danny (Olivia Newton-John a John Travolta) spolu nejprve prožije prázdninovou romanci, vzápětí se pak - nic netušíce - setkají jako spolužáci na téže střední škole. Pomáda - která už ve své době byla retro (odehrává se přece v 50. letech!) - stále figuruje na seznamech nejlepších muzikálů. K jednomu z nejpříšernějších naopak patří pokračování, Pomáda 2 z roku 1982, v němž si zahrála mladičká Michelle Pfeiffer.

KAFE.cz zjistilo

Olivia Newton-John natočila Pomádu ve svých devětadvaceti letech, přesto v roli středoškolačky působí docela přesvědčivě. Na její oslnivý úspěch se pokusila navázat ještě v muzikálu Xanadu. S Johnem Travoltou se potkala před kamerou v bizarní fantasy Dva podobní, kde měli společně zachránit lidstvo před novou potopou světa. Od té doby se však věnovala spíše hudební kariéře, vystupovala na Broadwayi a získala několik cen Grammy.