Módní dům Luis Vuitton Eva Herzigová kdysi inspirovala k vytvoření kabelky, pojmenované prostě Eva. Nyní je opět hvězdou vuittonovské zimní kampaně – právě ona je tou dámou v bílém kožichu, která na jeho reklamách pózuje v sousedství extravagantní architektury. „V těchto dnech mě můžete vidět asi ve dvou stovkách časopisů naráz,“ říká Eva Herzigová. Je to tak: Někdejší topmodelky se vracejí a ona je jednou z nich, stejně jako kdysi.

Marylin 90. let

„Až do osmdesátých let byly modelky považovány jen za jakési oživlé figuríny. Nikoho nezajímaly, nikdo neznal jejich jména,“ vysvětlila Eva Herzigová. Všechno se změnilo, když koncem osmdesátých let ovládl svět kult supermodelek: Cindy Crawford, Naomi Campbell, Linda Evangelista a Claudia Schiffer vytvořily mocnou partičku krasavic, které „nevstaly z postele za méně než deseti tisíc dolarů“. Záhy se k nim připojila i Eva Herzigová, kráska ze severočeského Litvínova, kterou v devadesátých letech nejvíce proslavila kampaň na podprsenku Wonderbra. V kampani na džíny Guess si pro změnu vysloužila přezdívku „Marylin 90. let“. „Každé historické období má svou múzu, hvězdu, ke které lidé vzhlížejí. Tenkrát jsme tuto úlohu plnily my, supermodelky,“ říká Herzigová.

Později se ovšem trend v modelingu změnil: namísto sošných krasavic s rozevlátými hřívami ho ovládly vyhublé –náctileté dívenky, jejichž hlavní předností bylo to, že fungovaly jako dokonalé věšáky na šaty. Na obálkách časopisů se místo modelek začaly objevovat hollywoodské hvězdičky. Éra supermodelek skončila.

Nyní jsme ovšem svědky jejich velkolepého comebacku: Cindy, Naomi, Linda, Claudia i Eva jsou opět hvězdami těch nejprestižnějších přehlídek i kampaní. „Proč? Myslím, že víc a víc žen nyní hledá zralejší image, chtějí mít své místo ve společnosti, být nezávislé. A pro nás to znamená, že modelky už nemají jasně danou věkovou hranici. Už neplatí, že ve dvaceti nebo v pětadvaceti letech vám řeknou: díky a nazdar. Víc než ve třech čtvrtinách kampaní se dnes objevují modelky přes třicet. No a pro mě to je prostě prima,“ konstatuje Eva Herzigová.

Chameleón Eva

Modeling ovšem nikdy nebyl jejím jediným působištěm. Vždycky pokukovala také po herectví – zahrála si například Picassovu manželku ve filmu Modigliani. Ale jednu velmi lákavou filmovou nabídku také odmítla: do svého posledního filmu Eyes Wide Shut ji totiž chtěl obsadit Stanley Kubrick. „Jednoho dne mi v mém newyorském bytě zazvonil telefon a ozvalo se: ,Tady je Stanley Kubrick, posílám vám fax se dvěma scénami ze scénáře mého nového filmu. Nemůžu vám dát přečíst celý scénář, protože je tajný. Díky, že roli přijmete.´ Ani ho nenapadlo, že bych třeba mohla odmítnout,“ vypráví Herzigová. „No a pak přišel ten fax a přečetla jsem si ho. První scéna: jsem nahá a zfetovaná. Druhá scéna: hezký dialog, ale pořád jsem nahá. Třetí scéna: jsem nahá a mrtvá. Tak jsem mu zavolala zpátky a povídám: ,Skvělé, ale nemohla bych mít něco na sobě?´ ,Ne. Musíte být nahá.´ ,Dobrá, v tom případě lituji.´ A to je konec mé story se Stanleym Kubrickem.“

Eva Herzigová ostatně nijak nelituje, že se u filmu neangažovala intenzivněji: „Nechtěla bych si zopakovat to, co jsem kdysi zažila v modelingu – závislost na jiných. Sedět a být odkázána na to, jestli si na mě vzpomenou a jestli mi dají roli.“ Nyní to ovšem nemá zapotřebí – ani jako modelka. Ať už se modelingové trendy mění jakkoli, Eva Herzigová je totiž stále žádaná: „Jsem ochotná se měnit. A umím to,“ vysvětluje. „Bez problémů se přizpůsobím aktuálním trendům a požadavkům. Ostatně touhu po změnách a po poznávání mám v krvi. Jakmile něčeho dosáhnu, něco umím a znám, už mi to nestačí a chci se posunout k něčemu dalšímu.“