Její rodiče, francouzský zpěvák Serge Gainsbourg a britská kráska Jane Birkin poprvé šokovali svět už v roce 1969, když společně nahráli legendární, sexem nabitou píseň Je t´aime… moi non plus.

Nyní, o čtyřicet let později, znovu šokuje jejich dcera, herečka a zpěvačka Charlotte (38): nadmíru přesvědčivě ztělesnila hlavní roli ve filmu Antikrist, v jednom z nejdrásavějších snímků, jaké se kdy dostaly na filmové plátno. Hlavními hrdiny jsou rodiče, jejichž dvouletý syn nešťastnou náhodou vypadl z okna, zatímco oni se vášnivě milovali jen pár kroků od něj. Několik měsíců po jeho smrti odjíždějí do chaty v lesích, kde se chtějí osvobodit od stále tíživější úzkosti a deprese. Místo toho se ale definitivně propadají do šílenství. Jedna scéna sexu a násilí stíhá druhou a celý film vyvrcholí děsivou scénou, v níž hlavní hrdinka sama sebe brutálně zmrzačí…Film, za který Charlotte získala cenu za nejlepší herecký výkon na festivalu v Cannes, vyvolává neuvěřitelně kontroverzní reakce: někteří diváci v hrůze prchají ze sálu, jiní pískají, zakrývají si oči nebo se hystericky smějí…

„Nemám ráda prvoplánové a nudné filmy,“ vysvětluje Charlotte Gainsbourg, proč přijala tak extrémní roli. „Ano, natáčení bylo velmi těžké, ale nikdy jsem neprožila něco tak silného. Byla to nejintenzivnější zkušenost, jakou jsem kdy zažila.“ Navíc se vydala všanc intimní spolupráci s dánským režisérem Larsem Von Trierem, který je znám tím, že nezachází s herci (a především herečkami) zrovna v rukavičkách. „Samozřejmě, ze začátku jsem měla problém se všemi těmi sexuálními scénami,“ vzpomíná na natáčení. „Ale postupně jsme to zvládli. Mimo jiné i proto, že jsem přestala přemýšlet o tom, jestli vypadám v záběru hezky, přestala jsem řešit, že mám pytle pod očima nebo pupínek na nose. Na tom vůbec nezáleželo.“

Ze života francouzské bohémy

Okolnosti, za nichž Charlotte vyrůstala a dospívala, byly značně neobvyklé. Její otec byl alkoholik, který se považoval za tak ohyzdného, že si celý dům vymaloval načerno a odmítal si pořídit zrcadlo. Pro ženy však byl neodolatelný. Nejprve mu podlehla francouzská ikona Brigitte Bardot, kterou záhy vyměnil za již zmíněnou Angličanku Jane Birkin (proslavila ji hlavně kabelka „birkinka“, kterou pro ni vytvořil módní dům Hermes).

Bohémští rodiče malé Charlotte se pouštěli do nejrůznějších kontroverzních projektů a neváhali do nich zapojovat i ji: ve dvanácti letech nahrála se svým otcem píseň a videoklip Lemon Incest, plný více či méně dvojsmyslných narážek, přestože Serge Gainsbourg prohlašoval, že je to píseň o „čistotě otcovské lásky“. „V době, kdy se ta písnička dostala na veřejnost, jsem byla v internátní škole a neměla jsem ponětí, jaký skandál kolem ní vypukl. Věděla jsem, o čem ta píseň je, ale nemusela jsem o tom s nikým mluvit ani se obhajovat,“ vzpomíná. V patnácti už měla za sebou dva celovečerní filmy a hereckou cenu César – francouzský ekvivalent našeho Českého lva. K tématu incestu (tentokrát mezi sourozenci) se vrátila ještě jednou ve filmu Betonová zahrada z roku 1993. Jejím zdaleka nejkontroverznějším projektem přesto zůstává nejnovější Antikrist.

Introvertní múza

Na rozdíl od svých rodičů vede Charlotte velmi spořádaný soukromý život po boku francouzského režiséra Yvana Attala, se kterým má dvě děti, dvanáctiletého Bena a šestiletou Alici.

Přestože není prvoplánová kráska, její hubená tvář s velkým nosem, rovnými vlasy a hlubokýma očima je pro diváky jejích filmů nezapomenutelná. Francouzi ji navíc považují za jednu z nejstylovějších žen světa. Většinu času tráví v džínách, jednoduchém tričku, teniskách a trenčkotu – přesto je velmi vlivnou módní ikonou a múzou nejednoho návrháře, od tvůrce kabelek Gérarda Darela po Nicolase Ghesquiera, kreativního ředitele značky Balenciaga. Jako dokonalá cool celebrita pochopitelně tvrdí, že se nezajímá ani o módu, ani o společenský život: „Móda je mi celkem jedno,“ tvrdí. „Ostatně, většinu večerů trávím doma se svými dětmi, takže ji ani sledovat nepotřebuji.“