Pokud by si některá česká herečka zasloužila roli Sněhurky, byla by to právě Dáda Patrasová: se svou dlouhou havraní hřívou, výrazným obočím a růžovými tvářemi by se mezi trpaslíky vyjímala přímo dokonale. Ve skutečnosti jí ovšem v její herecké kariéře vždy připadaly spíše role "zlých královen" - jinými slovy, inteligentních a schopných žen, které svým sex-appealem neplýtvají na nějaké trpaslíky.

Osmdesátá léta pro ni začala rolí exoticky svůdné Manuely, která ovládne fantazii knihkupce Vrány v komedii Vrchní, prchni! Ještě více ji však proslavily role v televizních seriálech. Coby princezna Xenie v Arabele se pokoušela zmodernizovat pohádkovou říši, osídlit ji auty, zastavět paneláky a zasypat odpadky. Jako futuristická vědkyně Emilia Fernandez z Návštěvníků se zase objevila před kamerou téměř nahá - a navíc bez vlasů!

Jejímu renomé dobového sexsymbolu neublížilo ani to, že účinkovala převážně v pohádkách, od Královny Koloběžky první po Princeznu, která ráčkovala. Povšiml si jí dokonce i Hollywood: v polovině osmdesátých let prý dostala nabídku točit seriály v USA. Italský manažer, který její americké angažmá zprostředkoval, si ale vymiňoval, že se Dáda stane jeho milenkou: "Když jsem to odmítla, začal nadávat s tím, že to tak dělají všechny, že jsem mohla udělat velkou kariéru. Načež jsem mu odpověděla, že když to dělají všechny, já to dělat nebudu. A odjela jsem. Tak skončil můj Hollywoodský sen," vzpomíná Patrasová.

Princezna Zmrzlina a sado maso

Její publikum výrazně a viditelně ovládlo až poté, co Dáda začala "pást písničky" a vystupovat se žížalou Jůlií. Krátce před listopadovou revolucí odešla z divadla Semafor, kde začínala, a naplno se začala věnovat účinkování pro děti. Do jejího loutkového zvěřince vedle Jůlie brzy přibyl kos Oskar a další plyšové bytosti.

Po roce 1989 se pak její status dětské celebrity ukázal jako vynikající byzyns: tří- až pětileté holčičky se hrnou po stovkách na její vystoupení, při nichž je Dáda opakovaně zve na pódium k jednoduchým tanečkům, takže si každá malá divačka může připadat tak trochu i jako účinkující. Součástí jejích pořadů jsou i tak absurdní scény, jako když se Dáda kymácí na jevišti v obřím kornoutu coby "princezna Zmrzlina". Dáda prodává cédéčka, videokazety, plyšáky, kufříčky... a dokonce vlastní časopis, který nese její jméno (dokonce ani Karel Gott nemá svůj vlastní časopis Karel - v tomto směru je Dáda skutečně unikát).

Dáda Patrasová ve svých dětských pořadech vnesla na obrazovku velmi osobitý, nezaměnitelný styl oblékání: černé minisukně, korzety a další prvky, které by se dobře vyjímaly v sadomasochistickém salónu, kombinuje s princeznovskými volánky a halenkami.

Opilá Zmrzlina?

Dáda Patrasová je jednou z celebrit, které si nadmíru oblíbil český bulvár. Pokud se zrovna nesnaží odhalit fiktivní milence či milenky a rozvrat jejího letitého manželství s Felixem Slováčkem, vidí v Dádě alespoň alkoholičku, která se na svých vystoupeních pro děti tu a tam motá po jevišti opilá. "Neměla jsem v sobě ani kapku," vysvětluje herečka. "Vzala jsem si nové léky, které jsem dostala na úporné bolesti páteře. Bohužel tyto léky mají silně tlumící účinek, člověk pak opravdu může působit jako opilý," dodává. Škoda! Na princeznu Zmrzlinu s rumovou příchutí by přece jen musel být neodolatelný pohled.