Zatímco litr Naturalu 95 koupíte průměrně za 36 Kč, litr E85 u některých benzinek natankujete zhruba za 25 Kč. Po přestavbě, která vyjde na 3 000 až 10 000 Kč, by na toto palivo mělo jezdit takřka každé auto se zážehovým motorem a nepřímým vstřikováním.

Fígl spočívá v tom, že se do vozu namontuje konverzní jednotka, která upravuje vstřik paliva do válce. Má to ale háček: motor má vyšší spotřebu. Zastánci přestaveb uvádějí, že vzroste zhruba o 18 procent, někteří motoristé mluví o vyšších hodnotách.

Trošku sázka do loterie

Dá se tedy po přestavbě ušetřit? Pozitivní zkušenost má Pavel Brejška z Chomutovska. Etanol po přestavbě tankuje od loňského září do vozidla Toyota Corolla Verso 1,8 VVT (automat) z roku 2007. „Jezdím bez větších problémů,“ říká. „Spotřeba se zvýšila o cca 8 až 12 procent, přitom záleží na venkovní teplotě. Teď v zimě je to kolem 12 procent. Nejsem řidič závodník, takže nějaký nárůst výkonu jsem nepocítil, ale ani nesledoval. Asi je dobré zmínit, že jsem dodržel všechny rady z montážního servisu, tedy výměnu palivového filtru po ujetých 500 km na etanol a následně výměnu svíček. Ale to bylo až v důsledku dvou nebo tří horších startů při ranních teplotách pod -5 oC. Celkově tedy hodnotím přestavbu na E85 kladně a vřele ji doporučuji,“ říká Pavel Brejška a dodává, že má namontovanou plně automatickou jednotku, která komunikuje s řídicí jednotkou automobilu a upravuje délku vstřiků podle aktuální směsi paliva v nádrži.

To Oldřichu Miklarovi se prý přestavba nevyplatila. „Mé zkušenosti jsou takové, že jedu dneska ani ne po měsíci zařízení vracet,“ potvrdil nám počátkem února. „Možná je to dobré, ale ne na každé auto. Mám Mercedes Benz 200, klasiku benzin. Od montáže tam jedu už poosmé. Starty napodruhé nebo napotřetí a spotřeba mezi 10 a 11 litry na 100 km. S benzinem mám přitom spotřebu asi 7 litrů, tudíž jezdím dráž než na benzin,“ uvádí Oldřich Milkar. „Nehledě na počáteční investici 9 800 Kč a každý týden v servisu na seřízení motoru. Takže zbytečná investice a ztráta času v servisu. K tomu mi pravděpodobně odešla lambda sonda, která byla měsíc před instalací na emisích dobrá. Nová stála 112 eur, to máte 3 000 Kč navíc.“

Nezávislý test: žádné problémy

I v internetových diskusích se střídají kladné a záporné zkušenosti. Především jsou zmiňovány horší studené starty a někteří motoristé mají problémy se seřízením. Jak se zdá, záleží hlavně na typu vozidla a montované jednotce.

A co na to odborníci? Proběhly nějaké testy, které by sledovaly, jestli etanol může po přestavbě motor poškodit? Účinky paliva byly testovány na motoru Škoda Fabia 1.2 HTP rok výroby 2005, a jak říká Ing. Jan Hromádko, Ph.D., z České zemědělské univerzity v Praze, kde se motorům věnují, při použití dodatečné řídicí jednotky byl provoz na palivo E85 srovnatelný s provozem na běžný Natural 95. S vozidlem bylo najeto přibližně 6 000 km a nevyskytly se žádné problémy.

„Jen po konci testu při přechodu na běžný benzin docházelo k úniku paliva z rozdělovací lišty, tato závada však nemusí mít přímou souvislost s palivem E85,“ uvádí Jan Hromádko a dodává, že obecně při použití přestavby na alternativní palivo E85 mírné riziko poškození motoru existuje. „Je relativně malé a velice závisí na typu vozidla. Jelikož použití E85 v běžných motorech s přestavbovými jednotkami ještě není dlouhodobě odzkoušeno na všech typech motorů, nedá se jednoznačně říct, zda dojde k poškození motoru, nebo ne.“

Rozdíly při spalování E85 v zážehovém motoru v porovnání s předepsaným palivem Natural 95 jsou znatelné. „Hlavní rozdíl je v chemickém složení paliva E85,“ popisuje odborník. „Bioetanol, který je hlavní složkou paliva E85, má vysoký podíl kyslíku (34 procent) a ten způsobuje nízkou výhřevnost. Nižší výhřevnosti musí odpovídat zvýšená dávka paliva, ta se pohybuje kolem 30 procent v závislosti na typu motoru a dalších parametrech. Druhý podstatný rozdíl je v odpařování paliva E85, které je podstatně horší a v zimním provozu způsobuje problémy se startováním.“

Je vhodné dodat, že z hlediska našich zákonů jsou přestavby legální, schválilo je ministerstvo dopravy a zapisují se do technického průkazu vozidla.

Riskují i bez přestavby

Internetová fóra snad všech automobilových značek jsou plná diskusí řidičů, kteří na etanol jezdí, a těch, co naopak pochybují. Najdou se i tací, kteří zkoušejí míchat Natural 95 s etanolem, a to v různém poměru. Prý to takto jezdí i bez přestavby.

U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční lambda sondou se prý tak dá jet celkem bez problémů. Jenže právě v těchto případech nejvíc hrozí poškození motoru, případně problémy s autodiagnostikou vozu. Obecně takové počínání nelze doporučit! Bioetanol našel uplatnění jako palivo už v 80. letech v Brazílii, která má nyní největší podíl automobilů s podobnými úpravami.

Biolíh je oblíbený také ve Švédsku, kde je v provozu více než 16 000 takových vozidel. Většina z nich je FFV (Flexi Fuel Vehicle), což znamená, že jsou na biolíh připravena už z automobilky. Mají výhodu, že jsou tak nastavena od výrobce a zvládají jízdu jak na E85, tak na benzin.

Výrobci ale tyto automobily zatím nijak nepropagují, protože budoucnost je nejistá. I když je u E85 nezpochybnitelný fakt, že při jeho spalování vzniká až o 70 procent méně škodlivých emisí, naráží na kritiku. Ekologičnost se totiž vytrácí při pěstování surovin – kvůli nim je třeba nejen vytlačit ze zemědělských ploch potravinářské rostliny, ale i vykácet lesy a zlikvidovat louky. Tak se zničí obrovské množství rostlin odbourávajících oxidy uhlíku. Masový přechod k biopalivům by tedy v konečném důsledku emise skleníkových plynů zvýšil…

Kolik lze ušetřit?

Výše úspory samozřejmě závisí na typu vozidla, typu a seřízení použité jednotky. Výpočet je proto orientační, platí pro najetých 30 000 km ročně:

  • Cena za litr E85: 25,90 Kč
  • Cena za litr Naturalu 95: 35,90 Kč
  • Průměrná spotřeba vozidla: 6 l/100 km
  • Zvýšená spotřeba: 18 %
  • Za Natural 95 utratíte: 64 620 Kč
  • Za E85 utratíte: 55 011 Kč
  • Rozdíl 9 609 Kč

Při cestě z Prahy do Brna ušetříte: 64 Kč

Cena přestavby: 3 500 Kč jednotka (podle typu vozidla a použité jednotky) + 1 000 Kč montáž + 300 Kč měření emisí + 50 Kč nový malý technický průkaz = celkem 4 850 Kč