Správný jídelníček ovlivní to, jak se dětem daří ve škole. Co je pro ně dobré?

Dítě

Hladovým studentům se školní vědomosti vždy dostávaly do hlavy mnohem hůř než těm dobře najedeným. Výkon mozku totiž s příjmem živin nerozlučně souvisí.

Klíčová je snídaně - její absenci nelze nijak omluvit. „Když tělo nedostane ve formě snídaně dostatek sacharidů a dalších látek, musí je po nočním hladovění uvolnit ze svých rezerv. A to vyvolá nepříznivé změny,“ vysvětluje MUDr. Petr Tláskal, CSc. „Snižuje se pozornost, což v dlouhodobém horizontu způsobí zhoršení prospěchu. Takové následky má i malý příjem tekutin.“

Omega potrava pro mozek

Kromě zajištění energetického příjmu dítěte je třeba dbát i na další složky potravy. Vitaminy B-komplexu podporují duševní výkonnost, vitamin C zase zvyšuje bdělost.

Stále víc se mluví o tom, že jsou pro vývoj mozku důležité esenciální mastné kyseliny - známé omega 3 a omega 6. Nelze je tělu dodat z vepřového ani z másla, nacházejí se v rybách a rostlinných olejích.

Řada studií prokázala, že dodávání esenciálních mastných kyselin dětem ve formě doplňků stravy hraje důležitou roli ve vývoji schopností, jako jsou čtení, psaní, koordinace a jiné.

Organismus sám si tyto kyseliny neumí vytvořit. Před časem proběhla v ČR malá studie, při níž 17 klientů pražského DYS-centra (pečuje o děti s různými poruchami učení) užívalo doplněk stravy. Díky mastným kyselinám z ryb a oleje brutnáku lékařského obsaženým v kapslích se děti hodně zlepšily. „Pouze v jednom případě uvedli rodiče klienta, že nepozorovali žádné změny v projevech potomka. Naopak další rodiče chválili zlepšení spánku svých ratolestí, zmírnění neklidu a zapomínání, zkvalitnění pozornosti i navýšení tempa práce,“ vypočítává PhDr. Lenka Krejčová, Ph. D.

Jen rostliny nestačí

Žádný metabolický proces nebude fungovat bez dostatku bílkovin, které tělu dodávají esenciální aminokyseliny. Opět se jedná o látky, jež nemůže dítě dostat jinak než stravou.

„Dvanáctiletý školák potřebuje na jednotku hmotnosti třikrát více esenciálních aminokyselin než dospělý. Jejich nejlepšími zdroji jsou maso, mléko a mléčné výrobky. Proto by dítě na rozdíl od dospělého nemělo přijímat veganskou stravu,“ zdůrazňuje Petr Tláskal.

„Přijatelnější je alespoň laktovo vegetariánská potrava, která zcela nevylučuje živočišné složky.“ Z nich dítě získává nejen vitamin B12, ale například i železo.

Stálicí dětského jídelníčku musí být vápník. Pevnost kostí u dospělých je určena již v dětství a dospívání dostatečným zásobení těla vápníkem (až do věku 23 let).

Pokud organismus dítěte mléko a výrobky z něj dobře toleruje, měly by se hojně konzumovat. Jinak hrozí ve vyšším věku závažné zlomeniny.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek