Rozchoďte stres i bolest, stačí hodina denně se speciálními pomocníky

Chozením si upevníte zdraví.

Chůze je nejpřirozenější pohyb. A experti se shodují, že také nejzdravější. K prevenci kardiovaskulárních onemocnění, největšího současného zabijáka mezi chorobami, stačí hodinová rychlá procházka denně.

Chůze je také výborná pro svaly, protože zatěžuje rovnoměrně všechny partie těla, klouby a navíc po každodenních kilometrech ubývají kila. Ideální je nordic walking, severská chůze s hůlkami, která je vhodná pro každý věk. Kromě dobrých bot není nutná žádná speciální výbava, a když příroda není po ruce, lze chodit i v nejbližším parku.

Zapojeno 600 svalů

Nordic walking vznikl ve Finsku, kde ho využívali jako letní přípravu běžci na lyžích. Přes Německo a Rakousko, kde s hůlkami lidé chodí už asi deset let, dorazil také k nám. Jde o aktivní chůzi v pravidelném rytmu, kdy hůlky koordinují horní i dolní končetiny do propojeného a souvislého pohybu. Výkon je vyžadován asi od 600 svalů, což je zhruba 90 % všech svalů v těle. Tepová frekvence se nachází v oblasti, ve které se dlouhé hodiny můžete cítit dobře, a přesto je spotřeba energie velmi vysoká, stoupá až o 40 %.

Rehabilitace pro kostru

Severská chůze je vhodná také jako rehabilitace pro lidi s onemocněním pohybového ústrojí. Tato forma pohybu navíc zlepšuje okysličování organismu, srdeční činnost, krevní oběh, aktivuje metabolismus a vede ke snazšímu odbourávání stresu. Jako každý sport má nordic walking svou techniku. Pokud chcete chodit s hůlkami správně, využijte služeb profesionálního instruktora, který vám vysvětlí, jak na to, a doporučí vhodný tréninkový plán. „Nejlepší je začít v jednom z mnoha center, kde pracují odborní instruktoři,“ radí školitelka nordic walking Markéta Matušíková.

Zavěšeni v červené

Ze Skandinávie pochází rovněž cvičení Redcord, závěsný systém, který se využívá jak pro zvyšování kondice sportovců, tak především pro rehabilitaci. Léčí chronickou bolest zad, ramen, krku nebo kloubů, zpevňuje tělo, protahuje zkrácené a posiluje ochablé svaly a pánevní dno, zvětšuje rozsah kloubní pohyblivosti a odstraňuje blokace páteře. Výborně pomáhá také při vadném držení těla, skolióze, hyperlordóze (nadměrném prohnutí bederní páteře), po operacích páteře a implantacích kloubních náhrad či při poúrazových stavech.

Při cvičení neležíte, nestojíte ani nesedíte, ale visíte na červených popruzích (red cord – červený provaz nebo páska). V závěsu se tělo vznáší ve vzduchu, je úplně odlehčené a může tak procvičovat nejrůznější klouby a svalové skupiny. „Umožňuje rehabilitovat i klientům, kteří by kvůli bolesti některé pohyby vůbec nebyli schopni vykonávat,“ vysvětluje MUDr. Ljiljana Marič.

Na počátku pacient podstoupí přesné funkční vyšetření. Na jeho základě fyzioterapeut stanoví slabé články v pohybovém aparátu klienta, na které se v průběhu terapie oba soustředí. „Léčba je z tohoto pohledu velmi individuální, vyžaduje aktivní spolupráci klienta a terapeuta,“ upřesňuje lékařka. „Vynikajících výsledků dosahujeme především u pacientů s chronickými bolestmi vzniklými například jednostranným zatížením některé části pohybového aparátu,“ dodává. Ty vznikají třeba přetížením krční páteře nesprávným držením hlavy a chybným sedem v kanceláři nebo v autě, nebo při stále se opakujícím jednostranném pohybu u některých profesí. Typickým příkladem je kadeřnice vykonávající jednou rukou pořád dokola stejný pohyb.

Jaké hole?

Nordicwalkingové hole mohou být teleskopické i pevné, ale především musejí mít správnou délku. Ruka s hůlkou by měla v klidném postoji svírat v lokti pravý úhel. Délku holí si také můžete vypočítat násobkem výšky své postavy číslem 0,68. 

Logo Květy

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky