Marmeládový příběh Jany Šindelářové: Míchat ovoce a pálivé koření se vyplatí

Pražské holešovice ukrývají místo, kde se pracně a poctivě vaří oblíbené české marmelády a džemy z čerstvého ovoce a nejen tradičního koření. Marmelády s příběhem založila Hana Šindlerová v roce 2012. Její sladké delikatesy můžeme dnes ochutnat na farmářských trzích, gurmánských akcích i v luxusních hotelech. Z čeho všeho lze marmeládu uvařit a čím jsou právě tyto tak jedinečné?

Jaký je vlastně rozdíl mezi marmeládou a džemem? Marmeláda se vaří zásadně z citrusových plodů. Z klasik, jako jsou jahody, maliny a meruňky, se pak vaří džem. Slovo marmeláda je však velmi populární mezi Čechy a tak se hovorově používá i pro džemy. Své první marmelády pomáhala vařit ještě jako malá holka.

„V té době to byl takový trend a já jsem v tom vyrůstala. Trávila jsem letní prázdniny u babičky a u dědy a vše ze zahrádky se muselo zpracovat, tudíž se vařilo a zavařovalo,“ vzpomíná. Velký kus svého života strávila mimo svou rodnou zemi. Cestovala již během dětství se svými rodiči, ale i během studia zahraničního obchodu a následně v zahraničí i pracovala. Mimo jiné navštívila Afriku, Indonésii a Karibik. Poznávání cizích zemí a kultur je její velkou vášní a inspirací.

Hana Šindelářová

Odraz ze smutného příběhu

Důvodem, proč se dala nakonec na vaření marmelád, byl, jak sama říká, osud a smutný životní příběh. „Kdybyste se mě před deseti lety zeptala, zdali mám nějaké gastronomické plány, tak bych řekla, že v žádném případě. Osud však zamíchal karty a já se po několika letech v zahraničí vrátila do Čech.“ Po pěti letech života v Německu, jednom malém dítěti a jednom dítěti „na cestě“ ji opustil partner a ocitla se tak zpátky v Praze. Vaření marmelád pro sebe a své blízké ji bavilo a uklidňovalo. Postupně jich začala vařit čím dál víc a najednou se zrodila myšlenka, že by je mohla začít prodávat.

„Počátky podnikání byly opravdu hodně naivní. Vařila jsem po nocích, když děti usnuly, doma v kuchyni se dvěma hrnci, várky po půl kilech nebo po kilech.“ Své marmelády a džemy začala prodávat na farmářských trzích. Na jednom z prvních trhů ji oslovil Jan Albrecht, nynější manažer restaurace Manú Risto & Lounge, který byl unesený jejími produkty a přemlouval ji, aby se přestěhovala do profesionální kuchyně. Svou marmeládovnu, ve které probíhá veškerá výroba, otevřela v pražských Holešovicích v roce 2014. Od ostatních výrobců se Marmelády s příběhem liší tím, že neobsahují žádná aditiva, konzervanty nebo barviva. Čerstvé ovoce odebírá od lety osvědčených dodavatelů, ale i drobných pěstitelů.

Zakládají si také na neobvyklých kombinacích, které ostatní výrobci nenabízejí. „Jahoda je na českém trhu základ, ale hodně populární je například angrešt se zeleným čajem matcha. Je to dokonalá ranní snídaně, jelikož vás čaj matcha příjemně nabudí. Stejně jako kombinace jahoda a espresso. Na takové vychytávky jsem hrdá.“ Během sezony, která začíná jahodami v červnu, se vaří marmelády a džemy téměř nepřetržitě. Vše se dělá zásadně ručně a nepoužívají se žádné stroje.

Horečka sobotní noci

Většina marmelád a džemů s sebou nese, jak již název značky napovídá, svůj vlastní příběh. „Mým nejoblíbenějším příběhem je kombinace jahoda, chilli a zázvor. V té době jsem ještě vařila doma a ten večer jsem byla velmi unavená. Měla jsem rozvařenou broskev na čatní (indický pokrm – pozn. red.), kam měly přijít právě chilli a zázvor. Na vedlejší plotně se mi zrovna vařil jahodový džem, já to popletla a chilli se zázvorem jsem namíchala k němu. Následně jsem přišla na to, že ta chuť je naprosto famózní. V televizi zrovna dávali Horečku sobotní noci a od té doby tak tomuto džemu říkáme. I zákazníci se nám pro něj vracejí a říkají mu tak.“

Marmelády s příběhem můžeme ochutnat na různých farmářských trzích a gastrofestech po celé republice. Produkty je možné sehnat i v obchodech a řetězcích, které podporují malovýrobce. Najdete je například v prodejnách Sklizeno, Delmart anebo Billa a Makro. Dodává je také do známých pražských hotelů a podniků, jako jsou hotely Alcron, Corinthia, Four Seasons anebo kavárna Café-Café.

Maria-Anna Omoscharka pro DENÍK ŽENY

Článek vyšel v MAGAZÍNU ŽENY - měsíčníku, který každý poslední čtvrtek v měsíci obdrží všichni čtenáři Deníku.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky