Dávejte dětem kapesné pravidelně

Jednou z přirozených cest, jak děti mohou pochopit hodnotu peněz, je kapesné. Nějaké peníze od rodičů dostávají čtyři z pěti dětí ve věku 8-15 let, ale pravidelné kapesné má jen polovina dětí. Aby ale kapesné zafungovalo i jako učební metoda, měli byste dodržovat několik základních pravidel. Pravidla si nastavujete sami, domlouváte si je se svým potomkem. Měla by obsahovat dohodu o termínech kapesného - právě pravidelnost výplaty je velmi důležitá, aby si děti mohly své výdaje plánovat, dále jeho výši a účelu.

Začněte u prvňáčka s pár korunami na týden

Se začátkem školní docházky je doporučeno i začít s pravidelnými platbami. Prvňáci ještě neumí pořádně počítat ani plánovat, stačí jim tedy doslova pár desítek korun jednou za týden. S každým ročníkem ZŠ můžete týdenní kapesné postupně navyšovat, třeba o 10 Kč. Na druhém stupni už děti dokážou lépe plánovat, a proto lze přejít na interval měsíční. Hodnota kapesného na druhém stupni bývá od 250 do 400 Kč. Děti se rychle vyvíjí, jejich potřeby se rozvíjí a tak by i kapesné mělo být flexibilní. Výše kapesného by zkrátka měla být úměrná věku a potřebám vašich ratolestí. A samozřejmě také vždy záleží na finanční možnosti vašeho rodinného rozpočtu.

Pokud dětem půjčíte, chtějte peníze vrátit

Polovina dětí se svým kapesným nevyjde. A až dvě třetiny rodičů jim v této situaci půjčí, ale na vrácení půjčky trvá méně než polovina rodičů. Mluvte se svým potomkem o tom, za co utrácí, proč (zase) nevyšel s kapesným, na co potřebuje půjčit. A pokud váš potomek touží po něčem speciálním, můžete se s ním domluvit, že třeba polovinu (pokud ne celou částku) si přece jen musí našetřit a vy mu pak druhou půlku doplatíte. Pokud se ale spolu dohodnete, že mu na nákup půjčíte, trvejte na vrácení peněz. Jen tak dítě pochopí, co znamená půjčka.

Malým dětem hotovost, starším kartu

Pokud jsou děti malé, je vhodnější dávat jim hotovost. Ostatně, spočítat si, kolik už mám v prasátku, co si za to můžu koupit, zda už mám naspořeno na svůj sen, rozvíjí matematické dovednosti potomků. Postupně ale přejděte i u dětí na bankovní konto a svěřte jim vlastní platební kartu a veďte je k tomu, aby si odkládaly třeba deset nebo dvacet procent. Správa bankovního účtu v době chytrých mobilních telefonů a mobilních bankovních aplikací je snadná a zároveň děti učí práci s rozpočtem na měsíční bázi. Díky přehledu výdajů a dalším nástrojům bankovnictví se jim bude účet spravovat jednoduše a navede je i k plánování dalších výdajů. A taky si uvědomí, že bankomat peníze netiskne :-)

Svěřte dětem část rodinného rozpočtu

Nejpodstatnější je ale nechat děti, aby si zažily co nejvíce situací na vlastní kůži. To je často i těžká lekce pro dospělé - musí se totiž naučit dát dětem důvěru a nechat je, aby si samy poradily. Svěřte jim finanční plánování i realizaci malých rodinných událostí. Osvědčeným trikem je nechat na dětech třeba nedělní oběd. Pomozte jim sestavit nákupní seznam i rozpočet na jimi vybrané jídlo. Vybavte je přiměřeným finančním obnosem a nechte je nakoupit.

Zajímejte se, co děti o financích učí škola

Jedním z nejinteraktivnějších programů, se kterými se můžete na školách aktuálně setkat, je Abeceda peněz. Projekt je určený zejména pro žáky čtvrtých tříd a zatím je do něj zapojeno více než dvě stě škol. Abeceda peněz sází na zážitky, vlastní zkušenost a zodpovědnost dětí. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz,“ popisuje David Hubáček, který má v České spořitelně na starosti finanční vzdělávání. Žáci se naučí nejen chápat základní pojmy a zákonitosti ze světa peněz, ale taky vzájemné spolupráci, toleranci, ocenění schopností spolužáků. Díky Abecedě peněz se podle učitelů, jejichž třídy se do projektu zapojily, děti učí i lépe plánovat své výdaje.