Vášnivá producentka Deana Jakubisková

Málokterá žena v českém filmu vzbuzuje tolik emocí jako ona. Málokterá si od svých protivníků vysloužila tolik nelichotivých přívlastků. Málokterá by také dokázala dát dohromady velkofilm za stovky milionů. Deana Jakubisková Horváthová (50) je zkrátka nepřehlédnutelná.

Kdo se v podmínkách české kinematografie rozhodne stát se filmovým producentem, musí být ochoten hodně riskovat. Ze státní kasy nedostane ani korunu a divácký úspěch je čím dál tím nejistější veličina. Kdo se za těchto okolností rozhodne produkovat historický velkofilm, musí v sobě mít kus skutečného hazardéra. Deana Jakubisková Horváthová to dokázala. Na film Bathory, který režíroval její manžel Juraj Jakubisko, dala dohromady celkem 330 milionů korun. A nejen to. Před natáčením, během něho i po něm přestála desítky překážek, které mohly film položit: výměnu jedné hollywoodské hvězdy za jinou, finanční karamboly, během nichž museli Jakubiskovi zastavit vlastní dům, i krádež filmové kopie a následné vydírání.

Bathory: spříznení osudem

Ostatně, je příznačné, že Jakubisková se pustila právě do životopisného filmu o Čachtické paní. S proslulou hraběnkou, která podle pověsti vraždila na svém hradě mladé díky a koupala se v jejich krvi, má hodně společného: také Alžběta Báthoryová byla žena, která se pokoušela o víc, než se od ženy v její době očekávalo. Byla silná, mocná a bohatá, ovládala rozlehlé panství. Za své ambice ale zaplatila tím, že její protivníci jí vytvořili odpornou image sadistické stvůry (a nakonec ji uvrhli do doživotního domácího vězení, což v případě Jakubiskové patrně nehrozí).
Deana Jakubisková Horváthová si na potíže zadělala už jako členka Slovenského národního divadla, když se po revoluci odmítla přidat ke slovenskému vlastenčení a hájila československy orientovanou politiku. Kvůli tomu – jak praví její oficiální životopis v presskitu k filmu Bathory – byla donucena divadlo opustit a krátce nato se s manželem a se synem Jorikem přestěhovali do Prahy. „Už v mladém věku jsem zažila úspěch a padla taky hodně dolů. Vzala jsem si z toho poučení: nesmím se vzdát svých zásad, to se vždycky obrátí proti mně,“ prohlásila v rozhovoru pro Mladou Frontu Dnes.

Čarodějnice i komunistka

Jako herečka není Deana Jakubisková chameleónský typ, který se s každou rolí od základu proměňuje. Její ego se prostě za žádný scénář neschová, a tak není divu, že všechny její filmové role (z nichž většinu vytvořila ve filmech svého manžela) se navzájem tak trochu podobají. Vždycky jsou to osoby výrazné a vášnivé – ať už v dobrém, jako extravagantní fotografka ve filmu Lepšie je byť bohatý a zdravý jako chudobný a chorý, nebo ve zlém, jako urputná komunistka, která ničí život hlavním hrdinům ve filmu Sedím na konári a je mi dobře. Do téhle řady skvěle zapadá i její nejnovější hrdinka – čarodějnice Darvulie, která hraběnce Bathoryové připravuje nejrůznější prapodivné lektvary, občas namíchané z bylinek a občas i z malého množství krve jejích služebných (postava, kterou ve filmu hraje Lucka Vondráčková, si za tím účelem opakovaně pouští žilou).

Je to spiknutí!

Snad proto, že Deana Jakubisková je herečka, anebo proto, že je horkokrevná Slovenka, anebo zkrátka proto, že je to Deana Jakubisková, se od všech ostatních českých producentů liší v jednom: nikdo jiný neprožívá úspěch i neúspěch svých filmů tak emotivně a tak veřejně. Když spolu s režisérem F. A. Brabcem zariskovala s filmovou adaptací Erbenovy Kytice, která u diváků i kritiků slavila úspěch, jásala: „Nikdo si neuměl představit, že by diváci chodili do kina na zfilmovanou poezii a jak já říkám: na krásné věci. Jsem hrozně pyšná, že jsme to právě tímto filmem dokázali.“ Když potom její následující film Post Coitum, pokus o jakousi sexuální satiru, režírovaný Jurajem Jakubiskem, propadl na celé čáře, běsnila a z neúspěchy obviňovala všechny okolo, především pak kritiky. „Všichni žijete v hrozném koloběhu hromadění peněz a neupřímnosti a film je přesně o vás,“ spílala divákům na liberecké premiéře filmu. V jednu chvíli ji dokonce napadlo, že by mohla recenzenty žalovat za ekonomické poškození filmu, protože jejich záporné kritiky prý z kin odlákaly asi třetinu potencionálních diváků. „Já vůbec přemýšlím, jestli oni jsou někomu potřební,“ obouvala se do nich. Občas pro změnu z jejích slov zaznívají sebestředné paranoidní představy: „Někdo nás chtěl zničit. Bylo to spiknutí,“ komentovala nezdařený pokus o vydírání s ukradenou kopií filmu Bathory.

Hollywood? Nikdy!

Uplatnila by se Deana Jakubisková Horváthová jako producentka v Hollywoodu? Dost možná ano, ale zkoušet to určitě nebude. Nemohla by tam prý žít: „Pro mě nejstrašnější místo je Los Angeles, které nemá žádné charisma. Mám tam dobrou kamarádku, za kterou jezdím, a říkám jí, proč musí žít v tak strašném místě.“ A tak se zdá, že český film se s její extravagatně nepřehlédnutelnou přítomností bude muset nějak vyrovnat.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Případ nevěrné Olgy

Oscarový režisér Jiří Menzel má z ostudy kabát. Bulvár přistihl (a vyfotil) jeho ženu, jak se vodí v láskyplném objetí za tlapku s jiným mužem. A to…