S. T. Dupont: Luxusní doplňky pro aristokracii

S. T. Dupont: Luxusní doplňky pro aristokracii

Luxusní pera, cestovní zavazadla a zapalovače - výrobky určené především mužům. To jsou základní produkty dnes již legendární firmy S. T. Dupont, dodavatele mnoha královských dvorů a významných osobností.

Na počátku byl jeden muž pocházející ze Savojska. Simon Tissot Dupont, jehož jméno, respektive iniciály, se dodnes nachází v názvu slavné firmy. Houževnatý a vytrvalý, tak by se dal jednoduše popsat charakter tohoto muže.

Cestovní tašky pro Orient Express

Do podnikání se pustil již v šedesátých letech devatenáctého století. V roce 1872 ovšem jeho přepravní firma lehla po požáru popelem. Nevzdal se a okamžitě se pustil do vyrábění kufrů a dalších cestovních zavazadel pro obchodníky a členy diplomatických sborů. Pětadvacetiletý ambiciózní Dupont chtěl uspět. O dvanáct let později se jeho podnik stal dodavatelem jednoho z největších světových obchodů Les Grands Magasinsdu Louvre.

---

"Dnes firma kontroluje většinu obchodu s luxusními zapalovači. V tomto ohledu nemá konkurenci, což věděly už kdysi dávno mnohé slavné osobnosti, které preferovaly nejen zdejší zapalovače."

---

Kromě Les Grands Magasinsdu Louvre měl Dupont svou vlastní soukromou klientelu. Kufry firmy S. T. Dupont bylo možné spatřit především v legendárním Orient Expressu plném dobře situovaných cestovatelů, hojně využívány byly i mezi návštěvníky francouzské Riviéry.

V roce 1900 navštívila ateliér Simona Tissot Duponta francouzská císařovna Evženie. Byla natolik okouzlena, že se rozhodla firmu materiálně podpořit. Ostatně ona a její manžel císař Napoleon III. patřili mezi první věrné zákazníky Duponta.

Jedněmi z prvních zákazníků S. T. Dupont byli lidé cestující Orient Expressem. K tomuto tématu se firma vrátila v novém tisíciletí s novou kolekcí.

Jedněmi z prvních zákazníků S. T. Dupont byli lidé cestující Orient Expressem. K tomuto tématu se firma vrátila v novém tisíciletí s novou kolekcí.

Po skončení první světové války Dupont předal podnik svým dvěma synům - Lucienovi a Andrému a krátce nato umírá. Bratři pak obchodují pod názvem Le Fills de S. T. Dupont (Synové S. T. Duponta). Za jejich vlastnictví firma vzkvétá. Kromě pařížského ateliéru otevírají ještě jeden ve Faverges. Mění i svoji dosavadní aktivitu. Výroba cestovních zavazadel a kufrů začíná naplno a produkují se i další výrobky.

Jsou dokonce tak úspěšní, že v roce 1929 dostává Lucien Tissot Dupont nabídku od Cartiera, aby přijel do New Yorku a představil zde své výrobky na Páté Avenue, které tu Cartier začal prodávat. Z cesty ale nakonec sešlo, protože nastala hospodářská krize. Ta ovšem ateliéru příliš neublížila. Bratři Dupontové totiž reagovali strategií diverzifikace a začali nabízet cenové výrobky méně a více luxusní.

---

"Mahárádža z Patijály pro své oblíbenkyně v harému u firmy objednával přepychové dary. V roce 1941 si poručil 100 překrásných zapalovačů velikosti do večerní kabelky pro své milenky."

---

Zapalovače oslňují svět

Značka Dupont byla vždy úspěšná mezi obchodníky a v aristokratických kruzích. Během druhé světové války firma představila svůj první zapalovač. Ačkoliv u zrodu stálo cestovní zavazadlo, jsou to právě zapalovače, díky nimž značka S. T. Dupont nejvíce proslula.

První zapalovač z roku 1941 vyrobili z obyčejného hliníku, což bylo dáno válečným nedostatkem surovin. Ty další už jsou ovšem mnohem luxusnější. O dvanáct let později, v roce 1952, vzniká první plynový zapalovač.

Královská klientela

Luxusní cestovní kufřík pro princeznu Alžbětu.

Dnes firma kontroluje většinu obchodu s luxusními zapalovači. V tomto ohledu nemá konkurenci, což věděly už kdysi dávno mnohé slavné osobnosti, které preferovaly nejen zdejší zapalovače. U příležitosti svatby britské princezny Alžběty a řeckého a dánského prince Philipa vznikla jedna z posledních drahých cestovních souprav oslavující slavné ženy.


Souprava byla tak drahá, že podle několika spolupracovníků firmy vyšla na stejné peníze jako dům. Pro princeznu ji objednal francouzský prezident Vincent Auriol a na výrobu osobně dohlížel André Dupont. To ovšem není jediné spojení firmy s aristokracií a královskými rody.

Mezi věrné zákazníky v historii firmy patřili indičtí mahárádžové. Obzvláště mahárádža z Patijály, který pro své oblíbenkyně v harému u firmy objednával přepychové dary. V roce 1941 si poručil 100 překrásných zapalovačů velikosti do večerní kabelky pro své milenky.

Svatební dar pro prince Williama a Catherine Middleton.

V meziválečném období u S. T. Duponta nakupoval také baron Maurice de Rotschild, vévoda z Kentu, nepálský princ nebo třeba dánská královna Ingrid či řecká princezna Irene. Zapalovače S. T. Dupont si oblíbil také vévoda z Windsoru s manželkou Wallis. Vévoda u firmy v roce 1951 objednal pro svou vyvolenou i personalizovaný cestovní kufřík.

Zapalovač, který vévoda z Windsoru používal, se v roce 2006 dočkal reedice a dnes může model Windsor mít každý, kdo na to má. Firma je v aristokratických a královských kruzích ostatně oblíbená dodnes. O tom svědčí i fakt, že v roce 2011, když se princ William ženil, rozhodla francouzská vláda, že oficiální dar vyrobí právě S. T. Dupont.

Kolekce od princezny

S aristokracií S. T. Dupont není spojen pouze jen jako s koncovým odběratelem luxusních výrobků. Na jedné z jeho kolekcí (jak jinak než vskutku královské) se podílí totiž princezna Tania Bourbon Parme, příslušnice francouzského šlechtického rodu.

Zapalovač a psací potřeby hodné krále navrhla francouzská princezna Tania Bourbon Parme. Foto: © Tania de Bourbon Parme

Zapalovač a psací potřeby hodné krále navrhla francouzská princezna Tania Bourbon Parme.
Foto: © Tania de Bourbon Parme


Tania, která je potomkem francouzského krále Ludvíka XIII., se při návrzích kolekce inspirovala renesančními a raně barokními motivy právě z dob tohoto panovníka. Barvy zlatá a modrá stejně jako jasně patrný heraldický znak lilie, tzv. fleur-de-lis, jsou pro královské rody typické.

Výsledkem je zapalovač a psací potřeby, které nesmí chybět na stole žádného krále. Zapalovač, na jehož výrobu bylo použito zlato a drahé kameny, vyjde na půl milionu eur, což ho dostalo do Guinessovy knihy rekordů jako nejdražší zapalovač na světě.

James Bond a S. T. Dupont

 

Fanouškem zapalovačů (a nejen jich) je ostatně i jeden z nejelegantnějších mužů na světě a idol mnoha žen - James Bond. Výrobky firmy se objevily hned v několika bondovkách. Nejnovější celovečerní film Spectre má dokonce svou vlastní kolekci zapalovačů a per. Zdaleka se ovšem nejedná o první setkání Bonda a značky S. T. Dupont.


Ve filmu Casino Royal má na sobě James Bond představovaný Danielem Craigem manžetové knoflíčky model 5244 při prvním setkání s Vesper (Evou Greenovou) ve vlaku do Černé Hory. Diamantové knoflíčky 5172 se objevují několikrát v Casino Royal, ale také v Quantum of Solace.

Široký sortiment

S. T. Dupont není jen o cestovních taškách, kufrech či zapalovačích. V sedmdesátých letech vypustila společnost do světa řadu překrásných psacích per. Úspěch zapalovačů povzbudil vedení firmy k výrobě dalšího koženého zboží, např. peněženek, a v osmdesátých letech k představení první pánské kolekce doplňků. Devadesátá léta přinesla na trh luxusní náramkové hodinky S. T. Dupont.

Vůně Paris Saint-German je dostupná v parfumériích Sephora.

Vůně Paris Saint-German je dostupná v parfumériích Sephora.

K sehnání jsou také parfémy inspirované francouzskou elegancí v luxusních flakónech. Milovníci fotbalu ocení především vůni Paris Saint-Germain, která je oficiální vůní známého fotbalového týmu. Flakonek, v němž je tato dřevitá vůně s nádechem citronu uchována, připomíná zapalovač, nejúspěšnější produkt z dílny S. T. Dupont.

---

Milovníci fotbalu ocení především vůni Paris Saint-Germain, která je oficiální vůní známého fotbalového týmu. Flakonek připomíná zapalovač, nejúspěšnější produkt z dílny S. T. Dupont.
---


Firmu dnes už ale nevlastní rodina Dupontů, ani nikdo jiný ve Francii, ačkoliv je stále považována za francouzskou. V novém tisíciletí ji koupil hongkongský obchodník a miliardář sir Dickson Poon. Ten kromě filmového Bonda a pařížského fotbalového týmu spolupracuje třeba s Disney nebo Rolling Stones. Firma S. T. Dupont se neztratí ani po 144 letech své existence

Jak šel čas s firmou S. T. Dupont

> 1872 - Simon Tissot Dupont začíná vyrábět cestovní zavazadla pro pařížskou smetánku. Otevírá si ateliér na Rue Dieu v Paříži.
> 1880 - Brzo se výrobky S. T. Dupont stávají nezbytnou součástí výbavy nejvyšší společnosti. Mezi první zákazníky patří císař Napoleon III. s manželkou.
> 1884 - Dupont se stává dodavatelem Les GrandsMagasinsdu Louvre.
>1919 - Ateliér přebírají synové Simona T. Duponta - Lucien a André.
>1922 - Simon Tissot Dupont umírá.
>1924 - Bratři Dupontové otevírají ateliér v rodném Faverges v Savojsku.
>1929 - Cartier začíná nabízet cestovní zavazadla S. T. Dupont ve svém butiku v New Yorku.
>1941 - Vzniká první zapalovač. Mahárádža z Patijály si pro svůj harém objednal 100 zlatých zapalovačů do kabelky.
>1947 - Firma vyrábí cestovní kufřík pro britskou princeznu Alžbětu jako svatební dar.
>1953 - S. T. Dupont vytváří první dámskou kabelku Riviera. Jednou z prvních zákaznic se stává Audrey Hepburn.
>1973 - Pro Jacqueline Kennedyovou Onassisovou je vytvořeno luxusní kuličkové pero.
>2004 - Vzniká limitovaná edice Andy Warhol a také první z několika limitovaných edic Jamese Bonda. Ta zatím poslední spatřila světlo světa v roce 2015.
>2011 - Spolupráce s Karlem Lagerfeldem. Firma je pověřena francouzskou vládou, aby vyrobila svatební dar pro prince Williama a Catherine Middletonovou.
>2014 - Ve spolupráci s Taniou Bourbon Parme vzniká královská kolekce.

 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek