Rozpuštěný a vypuštěný: Natáčení bylo plné konfliktů mezi herci i režisérem

Marek Brodský a Rudolf Hrušinský.
Marek Brodský a Rudolf Hrušinský.
Zdroj: Profimedia.cz
Marek Brodský a Rudolf Hrušinský.

Režisér Ladislav Smoljak to jako režisér neměl lehké. Doslova vytoužený snímek tvůrčí dvojce Ladislav Smoljak-Zdeněk Svěrák navazoval na nastolený směr "divadelních" filmů. Tedy filmů, které vznikly jako adaptace na divadelní hry, které hráli ve svém Divadle Járy Cimrmana. V době natáčení se ale něco zlomilo.

Svěrák se Smoljakem jsou, co se jejich společné tvorby týká, vnímáni jako nerozlučný tandem, kdy dokonalý scénář doplňuje netechnické režisérovo oko, které se soustředí spíše na mizanscénu a na herecké výkony. Co se divadla týče, tam měli oba umělci role dokonale rozdělené. Ve filmu však měl režisér obrovský vliv na scénář a konečnou podobu scény. Možná i tento detail, kdy Smoljak uplatňoval svůj vliv na vyznění scénáře, byl pomyslnou kapkou, kdy přetekla trpělivost Zdeňka Svěráka. Ránou pod pás bylo také to, že ho Ladislav Smoljak nechtěl do filmu obsadit.

Podpásovka 

Název fimu Rozpuštěný a vypuštěný může být i metaforou toho, jak se Zdeněk Svěrák musel cítit, když mu jeho dlouholetý parťák oznámil, že ve filmu hrát nebude, protože není profesionální herec. Jeho posedlostí bylo totiž obsazování "vážených" herců. I to by se dalo rozdýchat, kdyby Svěrákovi režisér neoznámil, že i přesto, že hlavní roli, tedy inspektora Trachtu, hraje v divadelní hře Vražda v salónním kupé, tady si ji nezahraje.

Zdeněk Svěrák se k této "podpásovce" vyjádřil v knize Tady všude byl Ladislav Smoljak: očima přátel, synů a dcer takto: „Inspektora jsem hrál v divadle a tiše jsem počítal s tím, že si ho dopřeju i ve filmu buď s Petrem Bruknerem, nebo s Miloněm Čepelkou jako s praktikantem Hlaváčkem. Ale Smoljak dal přednost Jiřímu Zahajskému a Marku Brodskému. Tenkrát mě mrzelo také to, že obsadil i ostatní role našeho společného díla bez porady se mnou, ačkoli jsme si jako scenáristi toto zvykové právo hájili. Měl jsem pocit, že mu režisérství stouplo do hlavy. A stouplo. A mně zase ješitnost.“ Nakonec však kamaráda obsadil do role průmyslového básníka Jelínka.

Ladislav Smoljak to však neměl s ostatními herci lehké. Známý štramák Josef Abrhám odmítl obout boty označené jménem Petra Nárožného, který měl původně hrát jeho roli. Koupil si proto za vlastní peníze nové, které pak za plnou cenu prodal jednomu komparzistovi. Navíc měl mít oblečený neforemní bílý plášť. V něm se ale cítil jako šedá myš, proto kostým doplnil o módní klobouk. Také Vlastimil Brodský se nechal dlouho přemlouvat, aby ve filmu hrál. Nakonec souhlasil, protože v něm hrál jeho syn Marek.

Crazy komedie

Ve snímku, který z kraje 70. let na Barrandově odmítli, se Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák vracení k žánru "crazy komedie" a v mnoha ohledech připomíná veleúspěšný film Jáchyme, hoď ho do stroje! Crazy komedii však režisér neměl úplně v lásce, a možná proto, i přes svůj perfekcionismus, zde není režie příliš vynalézavá. U zajímavých záběrů si všimnete, že "jste je už někde viděli". Například ve scéně, kdy postava Zdeňka Svěráka pouští obrázky ze starého kinematografu. Ve filmu Jára Cimrman ležící, spící podobnou sekvenci nalezneme ve scéně, kdy je mladý Cimrman v dívčí škole.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky