Princip přerušovaného půstu není žádná věda. Vychází zkrátka z přirozených procesů v lidském těle. Potrava ovlivňuje například hladinu cukru nebo glukózy v krvi či hormon leptin, který reguluje pocit sytosti. Při nadbytku sacharidů ale tělo nemůže energii navíc spálit včas. Uloží se proto jako tuk. Při půstu se ale hladina inzulínu sníží, hladina krevního cukru ustálí a tělo dostane šanci vše lépe regulovat.

Zpravidla se při přerušovaném půstu dodržuje režim 16/8 nebo 14/10. První číslo je čas vyhrazený pro hladovění a druhé pro jídlo. Neznamená to ale, že by člověk celých šest či osm hodin bez zastavení konzumoval, co ho napadne. Stravuje se, jak je zvyklý, pouze musí své běžné porce vměstnat do určeného časového intervalu.

Snídaně Laďka Něrgešová vynechává

Tento systém vyhovuje řadě celebrit. Oblíbila si jej například moderátorka Laďka Něrgešová. “Celoživotně po probuzení nedokážu jíst, první jídlo jím třeba až v 11 hodin dopoledne. Jím jen po dobu sedmi hodin od prvního jídla dne,” prozradila pro server Toprecepty.cz. Kromě toho se navíc rozhodla zamyslet se detailněji také nad skladbou jídelníčku. 

“Omezila jsem cukry, pečivo, těstoviny, smažené a podobné věci, snažím se takové potraviny jíst maximálně dvakrát týdně, jinak jím zdravější, pro mé tělo stravitelnější věci. Když mám hlad, tak si jídlo vychutnám,” vysvětlila moderátorka. 

Důležité je nic neuspěchat

Přejít na tento stravovací režim může být zpočátku velmi náročné. Proto se doporučuje na něj přejít pozvolna. První den nejezte nic po večeři, která by měla být nejpozději ve 20 hodin. Poté už se vyhněte všem pochutinám, pijte pouze vodu nebo čaj. Druhý den posuňte snídani, místo v 7 hodin se najezte například v 10 hodin. Abyste zahnali hlad, můžete si dát například kávu. 

Třetí den vynechejte odpolední svačinu a pokračujte jako první a druhý den. Čtvrtý den vynechejte snídani úplně a první jídlo si dopřejte teprve v 11 hodin. Pátý den si již budete ve stavu, kdy zvládnete držet šestnáctihodinový půst.

Zkušenost s přerušovaným půstem má také zpěvačka Ilona Czáková. Ta se nyní řídí pravidlem, že jídlo konzumuje pouze po dobu osmi hodin, zatímco šestnáct hodin hladoví. Kromě toho objevila kouzlo nízkosacharidového stravování. “Nedržím ho nijak striktně, ale ve svém jídelníčku jsem omezila cukry i sacharidy. Nevyloučila jsem je úplně, ale snažím se za ně hledat zdravější alternativu,” vysvětlila pro Toprecepty.cz s tím, že zdravé stravování doplňuje také o pohyb, například pilates nebo klasické cvičení v posilovně.

Související články