Kdyby striptýz mladé Manky ve filmu nebyl, nic by se nestalo. Celá scéna vypadá jako by ji tam režisér vložil jen kvůli tomu, aby měli o čem diváci mluvit a osamělí mladíci mohli přetáčet videokazetu stále dokola.

Herečka Veronika Jeníková, v té době studentka druhého ročníku konzervatoře, se tak styděla, že se vymlouvala na nemoc, jen aby režisér scénu zrušil. Dokonce ho přemlouvala i její maminka, ale všechno bylo marné. Veronice nezbývalo nic jiného, než se svléknout, což se podle jejích slov neobešlo bez slz. Komu jinému se ale podařilo se takto předvést v plné kráse legendárnímu herci Rudolfovi Hrušínskému, který byl obsazen do hlavní role tuláka bez rodiny?

Menšík vs. Hrušínský

Film se dostal mezi top fenomenální snímky právě díky Hrušínskému hereckému výkonu. Postava starého Prepsla, symbolizujícího v sobě vnitřní i vnější lidskou svobodu, kterou postupně ztrácí, jak nachází přátele a smysl života, byla původně zamýšlena pro Vladimíra Menšíka, s nímž režisér spolupracoval ve filmu Láska mezi kapkami deště. Když ale uviděl Rudolfa Hrušínského ve filmu Zlatí úhoři, svůj záměr přehodnotil a udělal dobře. „Jevil se mu jako větší tragikomik než Menšík,“ popsal kameraman Jan Čuřík pro deník Aha. (Zdroj: www.ahaonline.cz, Žhavé drby, listopad 2013)

Smrt chodila kolem

Na počátku vzniku filmu Pozor, vizita! byla kniha Adolfa Branalda Vizita, poprvé vydaná v roce 1967. Kachyňa však příběh trochu přepracoval a s postavami udělal drobnou rošádu. Sám film označil za "medailon jednoho herce", což je ale vůči dalším výkonům trochu nespravedlivé. Své si užil slovenský herec Ľudovít Greššo jako Otecko Bartůněk, kterého do češtiny namluvil Ota Sklenčka. Režisér byl na něj během natáčení velmi přísný, čehož potom litoval. Herec byl totiž již v té době vážně nemocný, což nikdo ze štábu nevěděl. Nedožil se ani premiéry. Zemřel půl roku po natáčení. (Zdroj: Bechtoldová, Alena, Pozor, vizita! Kino, č. 21)