S přibývajícím věkem se náš metabolismus o něco zpomaluje. Pokud tedy nezměníme některé stravovací zlozvyky, může se nám to pořádně vymstít.

Jelikož každý rok klesá schopnost těla využívat přijaté živiny, musíme jich proto mít v jídle dostatek a vybírat si co nejvíce kvalitní suroviny.

Začít můžete zcela jednoduše tím, že vyměníte bílé pečivo a těstoviny za komplexní sacharidy a obiloviny, jako je celozrnné pečivo, hnědá rýže, quinoa, amarant, pohanka a oves.

Díky svému složení na delší dobu zaženou hlad a vzhledem k obsažené vláknině nebudete mít sklony k zácpě, která jinak bývá relativně častým problémem u žen po padesátce.

Abyste se vyhnula některým pomalu se rozvíjejícím chronickým potížím, jako jsou cukrovka, srdeční a oběhové problémy nebo pokles duševní výkonnosti, rozhodně je dobrou volbou užívat omega-3 mastné kyseliny, jejichž nejlepším zdrojem jsou mořské ryby. Dále je najdete také ve vlašských ořeších, konopných nebo chia semínkách.

Po padesátce se také snižuje hustota kostí, takže potřebujete potraviny bohaté na vápník, kterým snížíte riziko osteoporózy a předejdete případným zlomeninám. Vápník doplníte konzumací tvrdých sýrů, řeckých jogurtů, listové zeleniny či ryb.

V každém věku je nutné dodržovat pitný režim. Naučte se pít vodu nebo slabou minerálku. Minimálně 1,5 litrů denně, uvádí Státní zdravotní ústav. Sladké limonády a džusů si dopřávejte pouze výjimečně, obsahují totiž veliké množství cukrů.

Pět potravin zabraňujících stárnutí:

1. Vývar z kostí

Vývar z masa a zvířecích kostí a pojivových tkání díky bohatému obsahu aminokyselin podporuje tvorbu kolagenu. Pravidelná konzumace kostního vývaru může zvýšit pružnost pokožky a zmírnit viditelnost vrásek.

2. Bobule

Jahody, borůvky a maliny představují chutný způsob, jak chránit pokožku před předčasným stárnutím. Zařazení těchto bobulí do každodenního jídelníčku, které jsou plné antioxidantů a vysokého obsahu vitaminu C pro tvorbu kolagenu, mohou omladit vaši pleť a podpořit její mladistvý vzhled, jak říká též odborník na výživu doktor Michael Greger ve své odborné publikaci How not to die.

3. Avokádo

Avokádo patří mezi superpotraviny. Je plné zdravých tuků, antioxidantů a dalších živin. Jeho mononenasycené tuky udržují vlhkost pokožky, zatímco vitamin E chrání před oxidačním stresem. Kromě toho avokádo snižuje záněty, zvyšuje produkci kolagenu a zlepšuje pružnost pokožky.

4. Listová zelenina

Na doplnění vitaminů A, C a E, které podporují syntézu kolagenu a chrání pokožku před škodlivým UV zářením a bojují proti zánětům zkuste špenát, kapustu či švýcarský mangold.

5. Ořechy a semínka

Mandle, vlašské ořechy, lněná semínka a semínka chia jsou pro pleť velmi výživné. Nejen že jsou plné zdravých tuků, vitamínů, minerálů a omega-3 mastných kyselin, ale také snižují záněty, podporují zdraví pokožky a napomáhají tvorbě kolagenu, jak tvrdí také Fyziologický ústav AV ČR.

Zdroje: Pro ženy, iDnes.cz, Vlasta

Související články