Článek najdete v magazínu Deník Ženy - měsíčníku, který každý poslední čtvrtek v měsíci obdrží všichni čtenáři Deníku.

„Ničeho nelituji a nic bych neměnila,“ říká inspirativní a skromná dáma, která donedávna stála v čele společnosti SIKO. Před dvěma lety se rozhodla firmu předat svým dětem. Stále se ale podílí na chodu společnosti. Je přítomna u všech důležitých rozhodnutí a kroků. Mladší syn Tomáš je generálním ředitelem, starší Víťa je předsedou představenstva a dcera Jana předsedkyně dozorčí rady.

Rozvod a velký úvěr

Právě dospívající děti ale i zbytek rodiny, byly pro Jaroslavu Valovou největší oporou v momentě, kdy ji opustil manžel, protože už nezvládal životní styl s takovým pracovním nasazením. „V té době jsme měli úvěr dvacet milionů. Vzít si ho byla velká odvaha a víra, že se bude dařit, jenže manžel řekl, že takhle dál nechce žít. Hodně jsme pracovali, skoro nespali a museli jsme se hodně obětovat,“ vypráví první dáma koupelen. Tato zkušenost celou její rodinu stmelila. Díky úvěru byly zastavené domy příbuzných, babiček a někteří se podíleli i na budování firmy. Ale vraťme se na úplný začátek firmy SIKO.

Manželé Valovi neměli v době revoluce zaměstnání, která by jim bylo líto opustit. „Neměli jsme konkrétní představu v čem podnikat, ale protože jsme byli ekonomové, mohli jsme se pustit do čehokoliv, co se člověk může naučit.“ Podnikání s koupelnami byla náhoda.

Podnikání v obýváku

Když začali, ještě nevěděli, že padne volba zrovna na ně. Původně mysleli, že budou prodávat stavební izolace, keramiku a obklady. Od toho název SIKO. Zaměření na kompletaci koupelen nejprve nebylo v plánu. „Viděli jsme perspektivu v izolacích, protože na ně se v minulosti příliš v Česku nedbalo. Nakonec jsme je nikdy nezačali prodávat, protože lidé se začali ptát po vanách, vodovodních bateriích a my si uvědomili, že tato cesta bude lepší.“ Podnikat začali na jaře 1991, kdy už začalo zdražování, tudíž to nebylo tak jednoduché, jak se po revoluci zdálo. Na podnikání padly veškeré rodinné úspory. Nakupovali v podnikových prodejnách a zboží si vozili domů do Čimelic. Začínali v prodejně velké 40 metrů čtverečních. V té době rodina podnikala v obýváku. V domě tenkrát bydlely čtyři generace a do toho se v něm domlouvaly zakázky a obědvali tu dělníci. Pracovalo se do pozdních večerních hodin.

Do Ameriky na zkušenou

Hodně také pomohlo, že nejstarší syn jako student odjel do Ameriky, kde se živil úklidem i jako au pair. Za oceánem obhlédl, jak se dělá business a rozhodl se rozjet franšízový řetězec. „Díky jeho zkušenostem jsme byli napřed, i když je to dneska legrační. Začal pracovat, abychom měli více poboček. Jeho kamarád ze školy si otevřel SIKO, budoucí tchán druhého syna se do toho také pustil. Během jednoho roku se v roce 1993 otevřelo asi sedm malých poboček.“ Nejdůležitější pro firmu byla koupě objektu v Brně v roce 1997. Šlo o první krajské město. „Konečně jsme si dodali sebevědomí.“ Otevření partnerských prodejen v dalších krajských městech – v Ostravě a Českých Budějovicích – už bylo jen otázkou času.

Pražská mega prodejna

Dalším důležitým krokem bylo samozřejmě proniknutí do Prahy, což se podařilo v roce 2001. Obrovský showroom inspiroval další v Praze Průhonicích, ve Zlíně a v brněnském Avionu. „Začalo mě zmáhat ježdění po celé republice, abych vše ohlídala, takže jsme se rozhodli rozdělit si pravomoce.“ Synové přebrali obchodní politiku a jejich máma se kromě vytváření konceptu maloobchodních prodejen mohla zaměřit na zdravou ekonomiku a marketing firmy.

Přelomový katalog

A pak přišel další klíčový den. Někomu se první vydání katalogu možná nebude zdát jako zrovna vzrušující událost hodná vyprávění, ale SIKO už od této doby nikdy nebylo a nebude stejné. Vytvořením nejkomplexnějšího katalogu v segmentu si otevřelo možnost oslovit tisíce a tisíce zákazníků a ukázat jim všechny novinky nebo třeba i významné slevy pěkně přehledně a na jednom místě. Brzy se navíc firma v katalogu mohla pochlubit vlastními produkty. Syn Víťa se nechal inspirovat zahraničními veletrhy, sestavil tým produktových manažerů a ti se okamžitě pustili do vývoje vlastního sortimentu. Dnes má firma 42 poboček v Česku a 11 na Slovensku, kam expandovala před deseti lety. Její roční obrat přesahuje 3 miliardy a má okolo 800 zaměstnanců. Dochází k rozšiřování spolupráce s developery a kromě prodeje zboží zajišťuje firma i další doprovodné služby, jako např. zákazníky žádaná realizace koupelen „na klíč“ či plánovací programy pro celou koupelnu. Kromě koupelen také začalo SIKO prodávat kuchyně. „Zjistili jsme, že když lidé předělávají koupelnu, často se také rozhodnou pro novou kuchyň.“

Pro náročné zákazníky

Ke standardní nabídce časem bylo potřeba uspokojit náročné zákazníky. Luxusní sortiment se nabízí ve zvláštním studiu Elite Bath v Praze Karlíně. A velmi úspěšný je také projekt ucelených koupelnových a kuchyňských konceptů a to v různých stylech: Provence, Country, Industrial, Dřevěná nebo Feng Shui.

A jakou koupelnu má Jaroslava Valová ve svém domě?

Celých dvacet let, co firmu budovali, bydlela ve „služebním“ bytě v administrativní budově firmy a měla obyčejnou koupelnu. Financovali ji z prvního úvěru, takže hodně šetřili. Ani dnes nemá Jaroslava Valová příliš luxusní koupelnu. Má ráda jednoduchost a potrpí si na praktičnost. „Mám vlastně dvě koupelny. V jedné mám jen sprchový kout a v druhé i vanu, ale jak je člověk pořád zvyklý chvátat, tak upřednostňuji sprchu. Obě jsou bezbariérové. U WC je dobré pamatovat na bidetovací funkci, která je zdravotně velmi důležitá,“ uzavírá Jaroslava Valová.

Článek najdete v magazínu Deník Ženy - měsíčníku, který každý poslední čtvrtek v měsíci obdrží všichni čtenáři Deníku.