Pavlína Němcová je modelka na první pohled: krásná tvář, minimalistické líčení, dlouhé vlasy… a především výška, díky které ji nepřehlédnete. „Najít pro mě herecké partnery například ve Francii, to je mission impossible. Kolikrát když mě režisér vidí na kamerových zkouškách, líbím se mu, ale jakmile se se mnou sejde osobně, zhrozí se mých sto osmdesáti centimetrů,“ přiznává. Přesto se její osud od většiny modelek liší. Nikdy nespoléhala na to, že chůze po přehlídkovém molu a pózování před fotoaparáty jí zajistí obživu nadosmrti. Vystudovala práva a seriózně se snažila proniknout do tajů herecké profese. Nyní sklízí první výsledky svého úsilí ve filmech jako Edith Piaf a Případ nevěrné Kláry.

Drama v Paříži

Začátek její modelingové kariéry byl stejný jako v případě řady jejích českých kolegyň: těsně před listopadovou revolucí byla objevena přímo na ulici a coby vyjukaná začátečnice vyrazila na „výlet“ do Paříže. „Nebrala jsem to jako cestu za prací. Modeling mi tenkrát nic neříkal, nedovedla jsem si představit, co to obnáší. Ale říkala jsem si, když mne tam chce někdo vzít... Super, pojedu do Paříže!“ vzpomíná. Svět módy ovšem právě tehdy objevil půvaby krásek z východní Evropy a Pavlína Němcová, Eva Herzigová či Tereza Maxová měly dveře otevřené. Pavlína Němcová ovšem přiznává, že modeling nikdy nebrala jako životní naplnění, nýbrž výhradně jako způsob obživy: „Říkala jsem si, ježišmarjá, když mi chce za takovou práci někdo zaplatit, byla bych hloupá, kdybych toho nevyužila.“

Ze své slibně rozjeté kariéry ovšem záhy a zcela dobrovolně odbočila: v osmnácti se ve Francii vdala a narodil se jí syn Alain. A protože krátce poté následoval rozvod, vypukl tuhý boj o dítě: manžel se ho nehodlal vzdát a protože Pavlína byla jen sotva plnoletá dívka z jakési zaostalé východoevropské zemičky, francouzský soud přiřkl péči o syna otci. Pavlína ho směla vídat jen o víkendech: „Říkat vám, co jsem prožívala každou neděli, když jsem ho musela vracet! Srdce jsem z toho měla rozpůlené a krvácející... A čekat do následujícího víkendu, kdy si ho budu zase moci brát,“ ohlíží se za nejtěžším obdobím svého života.

Kvůli Alainovi se vzdala mety všech modelek – práce v New Yorku pod záštitou agentury Elite. Kdyby totiž odjela do zámoří, přišla by i o ty víkendy, které s ním mohla trávit. Teprve po dlouhých letech soudních tahanic dosáhla toho, že soud své rozhodnutí změnil a nyní šestnáctiletý Alain je ve střídavé péči obou rodičů. Jeho vztah s matkou to naštěstí nijak negativně nepoznamenalo: právě naopak, jsou si velmi blízcí a náhodní kolemjdoucí často váhají, zda ten zvláštní pár jsou sourozenci, nebo milenci: „Alain má ke mně velmi hezký vztah, občas mi dá pusu na tvář, což u sourozenců nebývá. A tak na nás lidé koukají, díky bohu, že je mi podobný, je jako když mi z oka vypadl. Jinak by si asi většina lidí na první pohled myslela, že mám tak mladého zajíčka.“

Herečka, která to myslí vážně

Na rozdíl od většiny svých kolegyň z přehlídkových mol si Pavlína Němcová nikdy nemyslela, že modelka se může stát herečkou jaksi automaticky, aniž potřebovala prokazovat talent nebo absolvovat jakoukoli odbornou průpravu. Nejprve proto vyrazila do New Yorku, kde podstoupila herecké školení ve slavném Actor´s Studiu. Vzápětí se pak vydala do Los Angeles, aby si obstarala první herecké „zářezy na pažbě“ v podobě rolí v malých nezávislých filmech. Hollywood ji ovšem příliš neoslnil: „Je to město plné zoufalých herců, kteří živoří a čekají na den D. Málokdo z nich si umí dát limit, dejme tomu dva roky, a pak svou vidinu opustit. Zažila jsem herce, kteří tam žili patnáct let, a pořád věřili. Je to jako droga.“

Pro ni se důležitým odrazovým můstkem stala malá, ale výrazná role v životopisném filmu Edith Piaf. Objevila se v něm jako novinářka, která ve finále snímku zpovídá zestárlou zpěvačku na břehu moře. Role, o kterou měla zájem i Jane Fonda, Pavlínu rázem zviditelnila, částečně ji zbavila nálepky „hrající modelky“ a otevřela jí dveře do prestižnějších hereckých agentur. Nyní se díky Případu nevěrné Kláry objevila poprvé také ve snímku (částečně) české provenience, v roli manželky soukromého detektiva, která se svým mužem udržuje až příliš otevřený vztah.

Pavlína Němcová ovšem míří ještě mnohem výš a dál. Jako producentka by se ráda podílela na filmu podle francouzského románu Devadesát tři, v němž se na pozadí Velké francouzské revoluce střetávají vášně a ideje. Do svého projektu chce obsadit hvězdy formátu Jacka Nicholsona a Johna Malkoviche. A samozřejmě také sebe.