V období, které bývá nazýváno menopauzou, prochází tělo ženy přirozenými změnami. To je doba, kdy reprodukční schopnost postupně slábne a s ní i mnoho dalších fyziologických proměn. Pro mnoho žen se menopauza stává cestou k novému porozumění vlastnímu tělu a emocionální pohodě. Některé mohou zažívat náhlé výkyvy nálad, změny v hmotnosti a další symptomy, které mohou být výzvou. Je důležité si uvědomit, že každá žena prochází tímto obdobím individuálně. 

O svém vlastním prožívání promluvila Nela Boudová, která přechod považuje za sice náročný, ale zároveň také za novou příležitost. “Máme najednou čas na sebe, spoustu svobody, můžeme si najít něco, co jsme chtěly a na co jsme zapomněly. Splnit si třeba i některé dětské sny,” svěřila se v rozhovoru pro server Lifee.cz.

“Musím říct, že jsem měla nějaké potíže, měla jsem návaly, které samozřejmě byly velmi nepříjemné. Tak jsem hledala, až jsem našla přírodní léky, které používám, a jsem toho zbavená. Také v období před menopauzou jsem měla velké potíže se spaním, to jsem také řešila přírodní cestou, také na to beru nějaké kapky. Dá se to, ale hlavně si myslím, že je strašně důležité tomu nepřikládat takovou váhu a hýbat se, to je základ všeho. Ženy v tomhle věku se přestávají hýbat a to je velká škoda,” myslí si herečka, která se proto přiměřené sportovní aktivity snaží zařadit také do svého vlastního života.

Nejdůležitější je pohyb

“Cvičení je důležité, jakýkoliv pohyb, procházky, ježdění na kole, na bruslích, plavání. Ale zařadit to do každodenního života je nesmírně důležité. A pravdou je, že metabolismus je pomalejší a trošku nám povyrostou prsa a udělá se bříško, zadek, tak s tím musíme zabojovat, ale přirozenou cestou. Dobré je, když se pohyb stane naší součástí. Že nemáme pocit, že musíme, ale nějak si to v hlavě porovnat a ze začátku to překonat, vystoupit z komfortní zóny. Pak věřím, že se to stane návykem, protože to dělá všem moc dobře. Nejenom ženám v přechodu,” popsala Nela Boudová, jak nyní vypadá její životní krédo.

Na to, aby žena prošla menopauzou ve zdraví, má ale vliv nejen pohyb, ale také její jídelníček. Je doporučeno zaměřit se na vyváženou stravu, bohatou na vápník a vitamín D pro posílení kostí, a omega-3 mastné kyseliny, které podporují kardiovaskulární zdraví. Zvýšený příjem potravin bohatých na vlákninu může pomoci udržet stabilní hladinu cukru v krvi a podporovat trávicí systém. Důležité jsou také potraviny obsahující fytoestrogeny, jako jsou luštěniny a sójové výrobky, které mohou pomoci vyrovnat se s hormonálními změnami. 

Příležitost k otevření nových kapitol

Kromě toho je určitě vhodné sledovat svůj příjem tekutin, zahrnující dostatečné množství vody. Strava během menopauzy by měla být pestře barevná, plná živin a přizpůsobená individuálním potřebám, aby žena mohla aktivně podporovat své zdraví v této fázi života.

Ve spojení s menopauzou může být nalezen i duchovní rozměr. Toto období změn představuje příležitost k hlubšímu porozumění sama sobě a k uznání vlastní síly a moudrosti, které čas přináší. Jak tělo prochází proměnou, tak i duše může nalézt nový směr. Tato fáze života může sloužit jako podnět k hlubšímu zamyšlení nad hodnotami, životními cíli a smyslem existence. Je to příležitost k otevření nových kapitol a objevení vnitřního klidu v tomto neustále se měnícím toku života.

Je důležité si být vědoma, že každá žena prochází menopauzou individuálně, a proto je klíčové naslouchat svému tělu a vnímat jakékoli změny. Přestože menopauza obvykle není onemocnění, je vhodné konzultovat s lékařem, pokud se objeví výrazné nebo obtížné symptomy, které ovlivňují kvalitu života. Proto kdykoli budete mít dojem, že něco již přesahuje rámec běžné normy, není vůbec ostuda se poradit s odborníkem - ať už gynekologem nebo praktickým lékařem.

Související články