Jedinečná

Maggie Gyllenhaal je fascinující žena. Ve svém hereckém repertoáru má neuvěřitelně složité a naprosto protichůdné role. Svým hereckým uměním nás přenáší do skutečného a pravdivého světa postav, které hraje. Je také producentkou, spisovatelkou a režisérkou. V průběhu let učinila velmi zajímavá rozhodnutí, vyvažovala práci a rodinu a byla matkou, která vede své děti vlastním příkladem. Herečka s nominací na Oscara už v dětství dostala do vínku všechny předpoklady stát se úspěšnou hvězdou díky rodinnému zázemí a své neotřelé, zajímavé a jedinečné kráse.

Před kamerou jako doma

Hereckou kariéru začala už v patnácti letech pod vedením svého otce – hollywoodského režiséra Stephena Gyllenhaala, u nás známého díky seriálům Vražedná čísla, Mentalista nebo Spravedlnost v krvi.

Už v roce 1992 debutovala v otcově snímku Vodní země. Zpočátku nehrála tak často, protože chtěla dostudovat literaturu na Kolumbijské univerzitě. Několik měsíců strávila i na Královské akademii múzických umění v Londýně. Poté, co získala titul, se začala objevovat ve vedlejších rolích a zahrála si se svým bratrem, dnes slavným hollywoodským hercem Jakem Gyllenhaalem (39) ve snímku Donnie Darko (2001). Před kamerou hráli sourozence a nemuseli moc předstírat. Záhy nato zazářila ve snímku Sekretářka a dosáhla na nominaci na Zlatý glóbus. O sedm let později byla mezi adeptkami na Oscara za film Crazy Heart. Ovšem prvních šest filmů, ve kterých hrála, režíroval její otec. „Můj otec byl režisérem a já měla občas malou roli ve filmu, který točil. Ale byl to spíš způsob, jak navštívit tátu, když byl v práci,“ popsala své první krůčky.

Intelektuálka

Rodinné a umělecké prostředí, ve kterém vyrůstala, ji zformovalo. „Jednou jsem chodila s chlapem, který nebyl umělec. Vzpomínám si, jak jsem byla rozčarovaná z jeho myšlení. Jako kdybych čekala, že bude na stejné vlně. Myslím, že moji rodiče jsou velké osobnosti. Chvíli mi trvalo, než jsem opravdu uslyšela svůj vlastní hlas. Domnívám se, že jsem byla odjakživa kreativní a pravděpodobně také herečka a vypravěčka,“ svěřila se.

Na papíře

Maggie Gyllenhaal se narodila 16. listopadu 1977 v New Yorku, ale se svým bratrem a rodiči vyrůstala v Los Angeles, kde sourozenci navštěvovali prestižní školu Harvard-Westlake. Do rodného města se vrátila až ve svých sedmnácti letech. Matka a scenáristka Naomi Foner byla v roce 1988 nominovaná za scénář ke snímku Running on Empty na Oscara i Zlatý glóbus. V poslední době se Maggie snaží jít ve šlépějích své matky a pustila se do psaní scénáře. Poté, co si přečetla knihu známé, ale tajemné italské spisovatelky Eleny Ferrante, jejíž mimořádné literární dílo se v současnosti těší oblibě po celém světě, rozhodla se její román Temná dcera převést na filmové plátno. Tento snímek je letos jedním z nejočekávanějších filmových počinů. „Když jsem četla román Eleny Ferrante Temná dcera, cítila jsem, že něco tajného a pravdivého bylo vysloveno nahlas, a to mě potěšilo a zároveň rozrušilo. Okamžitě jsem si pomyslela, jak intenzivní by byl zážitek z tohoto příběhu v kině, mezi lidmi! A rozhodla jsem se pracovat na této adaptaci. Zjistila jsem, že můj scénář přilákal další lidi, kteří chtějí prozkoumat tajné pravdy o mateřství, sexualitě, ženskosti a touze,“ prozradila herečka známá svými feministickými postoji.

Stará/mladá

Maggie Gyllenhaal je nejen herečka a intelektuálka, ale i přesvědčená feministka v tom nejlepším slova smyslu. Před pěti lety neváhala a tvrdě kritizovala Hollywood za jeho sexistický přístup k herečkám.

Tehdy jí bylo sedmatřicet let a byla jí odepřena role, kdy měla hrát partnerku pětapadesátiletému muži. Roli nedostala, protože prý byla příliš stará na to, aby spolu měli milostný poměr. „Bylo to pro mě neuvěřitelné. Nejdřív se mi z toho udělalo špatně, pak mě to rozzlobilo a nakonec rozesmálo. Jsou věci, které jsou opravdu zklamáním. Jsem hollywoodská herečka a stále mě tady něco překvapuje.“ Přidala se k ženám ve filmovém průmyslu. Spousta z nich se snaží změnit sexistické praktiky, které znevýhodňují starší herečky, a bojovat proti nedostatku zajímavých a inteligentních rolí pro ženy. Není divu, že Gyllenhaal hledá spravedlnost a rovnoprávnost. Sama je inteligentní, vzdělaná a aktivně se staví za jakékoli bezpráví. V poslední době se zasazuje i za ochranu přírody. „Musíme opravdu změnit způsob života. Moje třináctiletá dcera mě k tomu přivedla a probudila mě. Děje se to po celém světě, děti se mobilizují,“ tvrdí herečka.

V roli prostitutky

Maggie se objevila jako hlavní hrdinka v seriálu z produkce HBO The Deuce: Špína Manhattanu, který běžel v letech 2017–2019. Ten popisuje legalizaci a vzestup pornoprůmyslu v Americe v sedmdesátých a osmdesátých letech. „První věc, která mě na mojí roli prostitutky zaujala, je fakt, že u těchto žen se většinou seznámíte pouze s jejich prací, ale nevidíte celkový obraz, jejich život. Je tam plno zajímavých scén, které jsou drsné a děsivě reálné. Věci, které tam dělám, ale většinou nejsou vhodné pro děti. Moje třináctiletá dcera ví, o čem seriál The Deuce je. Jsem tam za prostitutku, sexuální pracovnici, která se stává režisérkou porna. Dcera se mě ptala, proč to dělám. Odpověděla jsem jí – podívej, hraju někoho, koho by mnoho lidí v naší kultuře naprosto ignorovalo. Snažím se ukázat její život tak, aby jí lidé mohli porozumět.“ Maggie Gyllenhaal byla jednou z hereček, které odmítly hrát Miladu Horákovou ve snímku Milada (2017).

Tady a teď

Maggie žije se svojí rodinou v Brooklynu, přestala kouřit a miluje muzikály. „Na začátku kariéry mi bylo jedno, jestli moji práci někdo sleduje. Teď už nechci natáčet filmy pro deset lidí. Chci točit filmy, které lidi uvidí a nechají se jimi unést a ovlivnit. V mém životě byly chvíle, kdy jsem jakoby napůl spala. Zpětně je to pro mě to nejhorší období a promarněný čas. Je důležité, abych byla opravdu vzhůru a živá a tady.“