Lars von Trier: Muž, který nenávidí ženy

Lars von Trier: Muž, který nenávidí ženy (a taky trochu nacista)?

Zlatou palmu z festivalu v Cannes si sice odvezl režisér Terrence Malick, největší rozruch ale způsobil dánský skandalista Lars von Trier.

 „Rozumím Hitlerovi,“ prohlásil na tiskové konferenci Lars von Trier. „Určitě to není člověk, kterého bychom označili za kladného hrdinu, ale úplně se do něj dokážu vžít a tak trochu s ním sympatizuji.“

  • Dánský režisér Lars von Trier se postaral o nejpikantnější skandál canneského festivalu, když se na tiskové konferenci k svému filmu Melancholia rozpovídal o svých rodinných kořenech.

Přečtěte si:

Skončil filmový festival v Cannes

Původně totiž vyrůstal v domnění, že je po otci Žid, ale na smrtelné posteli mu matka svěřila, že jeho otcem je někdo jiný. „A tak jsem zjistil, že jsem ve skutečnosti nacista, protože moje rodina pochází z Německa. A to mi svým způsobem také udělalo radost,“ poznamenal a ve snaze své výroky vysvětlit se do nich zaplétal víc a víc.

Z filmu Melancholie

Z filmu Melancholie

Lars von Trier: Souboj s depresí

Není to první skandál, který von Trier v Cannes rozvířil. Před dvěma lety tady kinosál nabitý předními filmovými kritiky z celého světa reagoval hrozivým bučením na jeho film Antikrist, který Lars prohlásil za „nejdůležitější film své kariéry“. Jednalo se o velmi depresivní příběh manželského páru, který tragicky ztratí dvouletého syna – chlapeček vypadne z okna během toho, co manželé provozují divoký sex v koupelně. Muž a žena (v podání Willema Dafoea a Charlotte Gainsbourg) se snaží z tragédie vzpamatovat během pobytu v lesní chatě, kde ale víc a víc propadají depresi a šílenství, což mj. vyvrcholí tím, že žena si sama zmrzačí pohlavní orgány, zatímco svému muži provrtá nohu...

  • Lars von Trier scénář napsal v době, kdy sám bojoval s klinickou depresí; vstát každý den z postele a napsat deset stránek prý bylo to jediné, co ho tehdy drželo při životě, a během natáčení prý byl tak zesláblý, že nedokázal sám udržet kameru.

Sexuální otrokyně a zneužitá Björk

Antikrist – stejně jako řada Larsových předcházejících děl – si odnesl nálepku „misogynského“ filmu, příběhu namířeného proti ženám. Pravdou je, že Lars von Trier opravdu ve svých filmech ubližuje ženám často a rád a činí tak s překvapivou vynalézavostí. V prvním filmu, kterým na sebe upoutal pozornost mezinárodního publika, v dramatu Prolomit vlny, se mu do spárů dostala nevinná prostuchá dívka z přísné náboženské komunity (v podání Emily Watson), který se provdá za drsňáka pracujího na vrtné plošině. Poté, co se z jejího muže stane invalida, dívka propadne iluzi, že ho může zachránit jen tehdy, pokud bude co nejčastěji a co nejodpudivějším způsobem souložit s cizími muži. A při své kuriózní misi nakonec obětuje i vlastní život...

Podobný, ale ještě více šokující příběh přinesl i von Trierův muzikál Tanec v temnotách, oceněný na festivalu v Cannes Zlatou palmou. Zpěvačka Björk si v něm zahrála tovární dělnici, která postupně ztrácí zrak. Jejím jediným snem je našetřit na operaci očí pro svého syna. Místo toho je ale obviněna z vraždy, odsouzena k smrti a... oběšena.

  • Björk si později stěžovala, že režisér při natáčení používal ty nejkrutější metody, aby z ní vymámil věrohodně drásavý herecký výkon (při jednom z těchto výstupů se prý na protest pokusila sníst vlastní kostým), a obvinila ho z „emocionální pornografie“.

Další v řadě von Trierových misogynských počinů je Dogville – film s Nicole Kidman v hlavní roli. Její hrdinka jménem Grace na útěku před svým otcem-gangsterem nejprve přijme útočiště u obvyvatel městečka Dogville, ale ti ji postupně začnou zneužívat jako neplacenou služku a jako sexuální otrokyni s kovovým obojkem a zvoncem na krku.

Krize středního věku?

Ve Von Trierově nejnovějším filmu Melancholia takto extrémní scény nenajdeme. Je to pozoruhodný mix svatebního dramatu a příběhu o konci světa, v němž si hlavní role zahráli Charlotte Gainsbourg (protagonistka Antikrista), Kiefer Sutherland a Kirsten Dunst. Možná právě proto si Lars neodpustil svou dávku kontroverze alespoň v rámci propagace filmu, v podobě svých mnohokrát citovaných řečí o Hitlerovi. „Je mi pětapadesát. Možná je to krize středního věku,“ omlouvá se poťouchle. „Podívejte, nechal jsem si udělat své první tetování, písmena F-U-C-K na klouby u prstů své pravé ruky. Na to tetování jsem víc hrdý než na celý film.“

Kafe.cz (ne) doporučuje: Nejkontroverznější scény z filmů Larse von Triera

Charlotte Gainsbourg si nůžkami ustřihne klitoris
...krvavá a hrůzostrašná scéna ve finále filmu Antikrist.

Scéna skupinového sexu ve filmu Idioti
...včetně detailních záběrů reálného sexuálního aktu.

Oběšená Björk ve filmu Tanec v temnotách
...popravčí četa ji oběsí ještě předtím, než stihne dozpívat svou závěrečnou píseň. Zbývající slova se objeví jako nápis na plátně. 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky