Pro Smoljaka znamenal tento snímek jeho režisérský debut. Dostal se k němu díky Zdenkovi Podskalskému, kterému byla režie prvně nabídnuta. Ten si přizval na pomoc právě začínajícího režiséra a nakonec to dopadlo tak, že celý film Smoljak natočil sám. Téma stěhování bylo v osmdesátkách navíc velmi aktuální a spousta diváků se ve vyobrazených situacích našla. Impuls k tvorbě scénáře nedal nikdo jiný než Zdeněk Svěrák, který se inspiroval vyprávěním literárního vědce a přítele Vladimíra Karfíka. Ten byl součástí čtyřsměny, kterou organizoval člen Akademie věd. To vedlo dvojici Smoljak-Svěrák k myšlence o dvanáctisměně. Později se Smojlak pochválil, že napoprvé natočil opravdu povedený snímek. Po třech letech po premiéře se na jednom festivalu při promítání bavil tak intenzivně, že se jeden filmový kritik pohoršoval nad tím, že se směje sám sobě.

Výměna herců

Jak to u filmu bývá, málokdy přijmou nabídnuté role všichni oslovení herci. Výjimkou nebyl ani Kulový blesk. Roli operního pěvce Bílka nabídli legendě Janu Werichovi.Ten však byl, dva roky před svou smrtí, už vážně nemocen a musel ji tak odmítnout. Nakonec si ve filmu zahrál skutečný operní pěvec, sólista Národního divadla Karel Kalaš. I do hlavní role psychologa Knotka chtěl Ladislav Smoljak původně obsadit svého kolegu z Divadla Járy Cimrmana, Miloně Čepelku. Toho však film nebavil a roli tak mohl dostat Josef Abrhám. Ostatní členové z cimrmanovského ansámblu se však kamery nezalekli a mihli se v různých drobných rolích.

Improvizace na každém rohu

Málokterý divák pozná, že se ve filmu hojně improvizovalo. Umění využití situace zvládl Zdeněk Svěrák v roli doktora Ječného, který na schůzce uvádí telefonní číslo 28 03 36. I když měl ve scénáři uvedenou jinou číselnou kombinaci, od boku střelil datum svého narození. I Josef Abrhám nezůstal pozadu, když ve scéně, kdy přichází k domu zazní klakson a on skočí z chodníku na vozovku. Původně to mělo být naopak a místo pod koly auta měl skončit v bezpečí chodníku. Poslední malou improvizací bylo obsazení neherečky Milady Ježkové, která se brilantně zhostila role staré Jerchové. Spolupráce odstartovala její kariéru a vidět jsme ji tak mohli také ve filmech Trhák, Vrchní, prchni nebo Vesničko má středisková.