Pokud bychom měli usuzovat jen podle snímků v bulváru, v posledních dnech prožívá Iveta Bartošová (42) možná nejšťastnější dny svého života. Čerstvě má za sebou pohádkovou svatbu. Jedenáctiletý syn Artur byl soudem vrácen do její péče. Ona sama vypadá skvěle jako už dávno ne a její kariéra také: připravuje se na účinkování v titulní roli nového muzikálu Mona Lisa. Jenže celé tohle zbrusu nové štěstí působí jaksi umělým dojmem.

Milenci a zoufalci

Ještě před půl rokem nás bulvární tisk, pokud jde o život Ivety Bartošové, zásoboval výhradně děsivými historkami, v nichž se to hemžilo zrušenými koncerty, alkoholickými delirii („Mámo, probuď se," prosí malý Artur.), útěky do Dubaje („Vydržuje si ji arabský stařík!") a pokusy o sebevraždu.

Nyní je všechno jinak: bulvár nám předvádí zbrusu novou Ivetu, střízlivou, štíhlou, spolehlivou a odhodlanou začít nový život. Za jejím znovuzrozením stojí nečekaný zachránce, zkrachovalý producent Jiří Pomeje, který - tak jako v pohádce - dostal svou princeznu za manželku.

Spekulovat, nakolik je jejich svazek osudovou láskou, kterou prezentují v médiích, či zoufalým semknutím dvou ztroskotanců, kterým se dosavadní život krutě nevyvedl, lze jen stěží. Nemluvě o třetí možnosti: že jde o zcela racionální spojení dvou celebrit za zenitem, které si chtějí navzájem pomoci k úspěšnému comebacku na výsluní českého šoubyznysu.

Jisté ale je, že jejich kýčovitá svatba na zámku Hluboká, na níž Pomeje dorazil stylově coby princ na bílém koni, působila spíš jako opulentní šaráda pro média než jako svazek dvou životem poznamenaných (a tím i zmoudřelých) loserů. „Podíleli se na tom moji přátelé, rodina, velký Ivetin fanoušek z Dubaje a můj svědek," odpověděl Jiří Pomeje na otázku, kdo celou tu slávu platil. A jedním dechem zdůraznil, že on „by se klidně ženil v džínách na národním výboru, ale oni řekli, že Iveta si to zaslouží..."

Hvězda s budoucností

Je to tak: Iveta Bartošová si i po čtyřicítce udržela image křehké princezničky, kterou si u ní diváci oblíbili před čtvrt stoletím. V osmdesátých letech je okouzlila dívčím hlasem, blonďatou trvalou a písničkami s naivními texty. A také dojemným osobním příběhem: její jevištní parťák a současně i velká láska, Petr Sepéši, zahynul v roce 1985 při tragické autonehodě. Na přejezdu ho srazil vlak v ojeté Škodovce, kterou si s Ivetou koupili za 4700 korun. Jejich první společné album Knoflíky lásky se na pulty dostalo až po jeho smrti.

Ani po roce 1989 ji nepostihl tak dramatický úpadek popularity jako jiné totalitní hvězdičky. Zato se dala dohromady s producentem Ladislavem Štaidlem, který ji ze začátku opečovával jako skutečnou hvězdu: několik manažerů se staralo pouze o její koncerty a mívala i pět vystoupení do týdne. Po narození syna Artura však jejich vztah začal spět ke konci.

Barbie, která má šest životů

Právě tehdy se rozpoutal její doposud nejbizarnější skandál: jistý Roman Tříska ji, jak vypověděla na policii, „unesl" v jejím vlastním bytě donutil ji tam s ním strávit několik dní, během nichž ji opakovaně znásilňoval. Iveta do protokolu mimo jiné uvedla, že ji přesvědčil, že je sledována mimozemšťany a balil ji do alobalu, aby ji UFO nemohlo z kosmu sledovat. Zatímco Tříska u soudu vyvázl s osvobozujícím rozsudkem, s Ivetou Bartošovou to právě tehdy začalo jít z kopce.

V následujících letech její život, jak ho mapovala média, připomínal něco mezi tragédií a fraškou. „Její slabou stránkou je, že neví, chce. Neujasněnost v cílech a prioritách, bohužel, mohla napomoci i k jejímu současnému pádu," prohlásil o ní její bývalý manažer Janis Sidovský, ale zároveň dodal, že Iveta má podle něj „šest životů. Málokdo přestál skandály jako ona. Má v sobě jakýsi třpyt, kvůli kterému ji publikum stále chce vidět.“

Loni se Iveta odebrala do protialkoholní léčebny v Kroměříži; ona i její současný manažer opakovaně zdůrazňovali, že se tu neléčila ze závislosti na alkoholu, nýbrž na antidepresivech (jako by na tom záleželo). Její zápas plný kolapsů a selhání však pokračoval i po návratu...

Hudební kritik Josef Vlček pojmenoval důvod, proč současná Iveta Bartošová působí stále více jako nevěrohodná, bizarní barbína: „Myslím, že největší problém je v tom, že kolem sebe nemá lidi, kteří by pro ni našli polohu důstojně stárnoucí zpěvačky. Ona sama za to asi ani nemůže." Publikum ale miluje dojemné příběhy s happyendy, a tak je velmi pravděpodobné, že věčné princezničce se její velký comeback tentokrát vydaří. Přinejmenším na nějaký čas.