Kniha byla mezi čtenářkami téměř po dvě generace mezi Top prázdninovým čtením. Je až překvapivé, jak autor Stanislav Rudolf, narozený v roce 1932, dokázal proniknout do duše a myšlení pubertálních dívek a vykreslit jejich strasti a radosti v desítkách knih, které napsal. Dvanáct knih se dočkalo překladu do jiných jazyků a pět se zfilmovalo. Mezi nimi byla i knížka Kopretiny pro zámeckou paní.

Knížka a film pojednává o patnáctileté Kateřině Krásné, která žije se svými rodiči, kastelány, na hradě Krabonoši. I když by snad každá mladá dívka chtěla bydlet na hradě jako princezna, ona je spíše otrávená, protože musí o prázdninách vypomáhat v neútulné hradní pokladně. Nudný život se jí ale změní příchodem mladého studenta historie Petra, který chce na hradě dělat průvodce. Jak to tak bývá, Katka se do něj zamiluje a snaží se upoutat jeho pozornost. I přes své chlubení, kamarádkám u rybníku neunikne, že mladý doktor Katku ignoruje. Nakonec mladá "žába" přijde na způsob, jak Petra upoutat - vymyslí fingovanou krádež vzácných korbelíků z hradní sbírky. O krádež se ale začne zajímat policie a Katka má pěkný průšvih.

Celý děj se odehrává v krásném letním duchu a prostředí hradu Bouzov a Uherském Hradišti. Zajímavostí je, že Sylva Julinová, představitelka Katky, která se role zhostila se začátečnickou odpovědností, se před "Kopretinami" na stříbrném plátně ani v divadle neukázala. Kde si ji režisér Pinkava vybral, zůstalo záhadou, kterou potvrzuje fakt, že Sylva se stala herečkou jedné role. Odešla do Olomouce s stala se ortodontistkou.

Prázdninový film z roku 1981 ukazuje další fenomén, a to, že čeští herci byli předabování dalšími českými herci. Roman Skamene namluvil Pavla Kříže, Lubomír Lipský Stanislava Třísku a Zdeněk Řehoř propůjčil hlas Františku Husákovi. Postavu Pavlušky Těšíka (Pavel Klůs) namluvil herec Jiří Lábus a Helenu Martinovskou (učitelka) nadabovala Helena Růžičková. Hlas mladých herců nechal režisér v originále, a zrovna ty v různých diskuzích iritují amatérské kritiky. I přesto je film, společně s knihou, nostalgickým návratem do doby, kdy nebyly mobily a podpaží a nohy se neholily.