Jan Tříska se vrací do Prahy

Kumšt je komedie o mužském světě
Kumšt je komedie o mužském světě
Zdroj: Profimedia.cz a www.divadlonajezerce.cz

Legendární herec v komedii Kumšt v divadle Na Jezerce.

Kumšt je komedie o mužském světě, viděném ironickýma ženskýma očima dramatičky Yasminy Rezy. Zápletka se točí kolem zprvu banálního sporu tří přátel: jeden z nich utratil celé jmění za avantgardní obraz a čeká, že druzí dva mu jeho investici pochválí. Ti se mu ale vysmějí a umělecké dílo zkritizují jako škvár. Ze začátku malicherná hádka se rozhoří ve spor, který ohrožuje samotnou existenci jejich přátelství… „Kumšt je hra nejenom o mužích. Je také o ženách, matkách a milenkách. I když se žádná žena na jevišti neobjeví, jejich přítomnost je stále hmatatelná v jedovatých mužských rozhovorech,“ vysvětluje Jan Tříska (73), který se na jevišti objeví po boku Jana Kačera a Jana Hrušínského. Hra vznikla pod režijním vedením Jana Hřebejka.

Jan Tříska: Dřina a profesionalismus

Když se Jan Tříska po roce 1989 poprvé vrátil z emigrace ve Spojených státech, mnohé zaskočil tím, že hlasitě chválil americký profesionalismus, soutěživost, schopnost tvrdě dřít bez nároku na dovolenou… Mnozí měli pocit, že bohém Tříska, jak si ho pamatovali z filmů a inscenací z 60. let, se změnil, že podlehl tlaku v americkém tavícím kotli.

Jan Tříska

Ve skutečnosti však Jan Tříska smysl pro tvrdou práci a disciplínu nepochytil v Americe, ale už mnohem dřív, během spolupráce s režisérem Otomarem Krejčou, pod jehož vedením se stal doslova zosobněním mladého divadla 60. let. Byl to Krejča, kdo ho ihned po absolvování DAMU přivedl na posvátná prkna Národního Divadla, mezi velikány generace Karla Högera, Zdeňka Štěpánka, Václava Vosky či Jaroslava Marvana.

Naopak filmaři české nové vlny 60. let, od Evalda Schorma přes Miloše Formana až po Věru Chytilovou, jako by Jana Třísku úplně přehlédli. Snad proto, že Tříska pro ně byl až příliš zářivou divadelní hvězdou, která by do jejich poetiky ušmudlané autentičnosti příliš nezapadala: „Oni hledali úplnou bezprostřednost, kterou spíš našli u neherců nebo herců nezavedených ve velkých shakespearovských rolích,“ vysvětluje Tříska.

Osudový Lear

K emigraci se prý rozhodl na Tři krále roku 1977. „Zrovna jsem uklízel sníh před domem, když jsem uviděl finského velvyslance, jak na mne z dálky dělá naléhavé a přitom nenápadné posunky. Když jsem přešel k němu, vzal mě kolem ramen a šeptal: Zavřeli Václava Havla,“ vzpomíná Tříska. Právě po tomto absurdním zážitku se rozhodl, že v normalizačním Československu už nemá co pohledávat.

V Americe dostal příležitost vrátit se ke stylu práce, jaký poznal po vedením Otomara Krejči – práci ve znamení absolutní koncentrace na jedno jediné představení: „Věnujete se jenom jedné jediné věci. Hrajete-li Leara nebo Romea nebo Hamleta, neděláte vůbec nic jiného. Zrovna tak ti, kteří vytvářejí inscenaci s vámi, nedělají taky nic jiného. Na tento způsob práce, který je mnohem soustředěnější, si velice snadno zvyknete. Nic vás nerozptyluje a můžete se chystané produkci cele věnovat,“ popisuje přípravu inscenace v americkém divadle.

Jan Tříska

V Americe si zahrál mimo jiné Kálibána ve Shakespearově Bouři anebo roli Jepichodova v inscenaci Višňového sadu po režijním vedením legendárního Petera Brooka. Další z vrcholů jeho kariéry se odehrál pro změnu na českém jevišti, kde v rámci Letních shakespearovských slavností ztělesnil Krále Leara. „V životě herce, o němž se říká, že je herec takzvaně shakespearovský, mohou existovat tři zásadní nabídky. Jen jednou vám někdo může nabídnout Romea,jenom jednou Hamleta a jenom jednou krále Leara. Mezi tím toho moc není,“ komentuje Jan Tříska, proč se pro něj Lear stal jedním z životních mezníků. A vzápětí to ironicky shazuje: „Jak říká můj agent: Ján, víš, co se povídá o Learovi? Buď jsi příliš mladý nato, abys ho mohl hrát, nebo příliš starý, aby sis mohl zapamatovat text té role.“

Vždy v kondici

Jan Tříska v posledních letech proslul nejen jako velký herec, ale také jako asketa a vyznavač zdravého životního stylu. Každý den bez ohledu na počasí chodí běhat a přitom se učí své divadelní texty: „Dialogy v hlavě běží se mnou. Nejenom v hlavě. Drmolím je nahlas a udýchaně, zatímco naši sousedi v Los Angeles ještě spí,“ vysvětluje.

Jeho vášní je také zdravá strava: „Jím dobré zdravé potraviny, protože mně chutnají, neživím se ničím špatným, protože to mi zase nechutná. Kromě toho, že jsem disciplinovaný, se přiznám k tomu, že nezdravá strava mi nejen nechutná, ale je mi přímo odporná,“ prozrazuje Jan Tříska tajemství své dokonalé fyzičky. 

Filmové tipy KAFE.cz

Obecná škola (1991)
Občan Havel (2007)
Radúz a Mahulena (1970)
Na samotě u lesa (1976)
 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Zemřel Petr Muk

Zemřel Petr Muk

Dnes ráno nečekaně tragicky zemřel zpěvák Petr Muk, jeden z těch, po kterých zbude v historii naší populární hudby mimořádná stopa.

Akční letáky