Slavná filmová komedie jde ve šlépějích své ještě slavnější předchůdkyně – Dívky na koštěti. Snímek s motivem "odkouzlení", který je docela přízračný pro období normalizace, se zaměřuje spíše na dospělejší diváky. Saxaně stačilo vypít odvar z babského ucha, aby se stala člověkem, vodnická dcerka Jana musí volit mezi sexem nebo transfúzí nevodnické krve.
Praha, vodníkův ráj
Film s postavami vodníků, pro něž není v moderní společnosti místo, natočil Václav Vorlíček na motivy románu scénáristy Petra Markova. Právě on je autorem svérázného vodnického světa se všemi postavami a základními zápletkami. Jediné, co se Vorlíčkovi nelíbilo byl fakt, že vodníci v knize žijí ve vesnickém mlýně. Ten se mu zdál příliš nudný, a tak příběh zasadil do Prahy, díky čemuž dostal nový ráz a možnost rozehrát další scény. Navíc můžete dům vodníků stále navštívit. Stojí na pražské Kampě a stala se z něj restaurace s rybími specialitami.
Tento film není ojedinělý pouze svým námětem, ale také filmovými triky
Jak neutopit vrchního vodníka
Tento film není ojedinělý pouze svým námětem, ale také filmovými triky, které má na svědomí kameraman Vladimír Novotný. Film vznikl v roce 1974 a s pomocí počítačových triků a animace počítat nemohl. Novotný se tedy při přípravě natáčení mohl "vyřádit" kouzelnicky. Podvodní scény se natáčely v barrandovských studiích, kde stál bazén s teplou vodou, aby herci neprochladli. Ve scéně, v níž schází vrchní vodník Wassermann (Miloš Kopecký) do skladiště hrníčků s dušičkami, vyjde i z vody naprosto suchý. Právě natáčení této scény se málem stalo Kopeckému osudným. Nalokal se vody pod deklem a začal se topit. Naštěstí jej pohotově členové štábu vytáhli a nechali vydýchat. Z doktora Mráčka (Jaromír Hanzlík) ale srší voda ze všech stran. Technici upravili bazén tak, že na svém konci měl volný prostor s přepadem vody. Kamera záběr snímala v rovině hladiny a při správném nasvícení se ztratila hranice mezi suchým a mokrým schodištěm.
Kopecký se sklouzl
Další náročný filmový trik je ve scéně, v níž se Miloš Kopecký souká do umyvadla. V záběru byl použit vrchní rám umyvadla a jako sifon, který se nafukuje, sloužila stříbrně natřená duše z fotbalového míče. Když Kopecký vstoupil do umyvadla, stál na hraně skluzavky a sklouzl se dolů. Na úrovni rámu umyvadla bylo umístěné zrcadlo, které pod úhlem 45 stupňů odráželo spodek dekorace. Optický trik tak u diváka navodil pocit, že se vodník opravdu vcucnul do umyvadla.