Diváci zbožňují nejen fantastická dobrodružství hrdiny Indiana Jonese, ale i jeho chyby a nedostatky. A filmaři se už od 80. let marně pokoušejí Indyho úspěch napodobit.

Dobyvatelé ztracené archy

Duchovními otci Indiana Jonese se stali dva velcí muži světové kinematografie: všestranně talentovaný Steven Spielberg a geniální megaloman George Lucas, tvůrce fenoménu Star Wars. Když v roce 1981 Indiana Jonese poprvé vypustili na plátna kin ve filmu Dobyvatelé ztracené archy, vytvořili úplně nový typ akčního hrdiny – chlapíka, která má své chyby a nedostatky, ale také smysl pro humor. „Vždycky jsem se snažil, aby diváci viděli, jak se Indy pere s problémy, aby pochopili, jakou bolest nebo námahu zrovna zažívá – a o to víc si pak spolu s ním mohli užívat jeho triumf. Indy není jedna z těch postav, u nichž je dopředu jasné, že vyhrají. Tedy, pochopitelně víme, že nakonec stejně vyhraje, ale netušíme, kolik kopanců předtím utrží,“ říká jeho představitel Harrison Ford.

Dobyvatelé ztracené archy

Podle původní představy George Lucase však Indy měl být něco jako James Bond mezi archeologickými vykopávkami: uhlazený elegán v obleku, věčně obklopený sexy asistentkami, který po večerech hraje v kasinu a popíjí vybrané koktejly. Stevenu Spielbergovi se ovšem tahle image lva salónů příliš nezamlouvala: než aby Indiana Jones srkal protřepané martini, raději by ho viděl jako alkoholika!

„Indy je romantik. A je také cynik. Ta role je tak zajímavé právě díky tomu, co se odehrává mezi těmihle dvěma aspekty jeho osobnosti,“ říká Harrison Ford. A platí stejně tak o Indym – čtyřicátníkovi z původí trilogie, jako o filmu Indiana Jones a tajemství křišťálové lebky, kde je jeho hrdina už prošedivělým šedesátníkem.

Honičky za pokladem

Žádné Indyho dobrodružství se neobejde bez legendami opředeného artefaktu, za nímž se ještě usilovněji než sympatický archeolog žene smečka padouchů. Ať už oním předmětem je Archa úmluvy, umožňující „rádiové spojení s Bohem“, ve filmu Dobyvatelé ztracené archy, magické kameny Šankara v pokračování Indiana Jones a Chrám zkázy, Svatý Grál anebo křišťálová lebka. „Myslím, že je fér přiznat, že tyhle mysteriozní čáry máry nejsou tak úplně můj šálek čaje,“ říká Harrison Ford. „Mně jde hlavně o vztahy mezi postavami, o dobrodružství, o akci. Ale George Lucas si myslí, že ti mystičtí bubáci jsou naše mocná zbraň. Připouštím, že má pravdu. On má vždycky pravdu. Víceméně.“

Indiana Jones a Chrám zkázy

George Lucas je nicméně přesvědčen, že bez onoho magického předmětu (který po vzoru Alfreda Hitchcocka nazývá MacGuffinem) by žádný Indyho příběh nestál za nic. A co víc – od začátku trval na tom, že musí jít o předmět, který existuje ve skutečnosti nebo alespoň v mytologii. „Nemůžeme si něco jen tak vymyslet,“ vysvětluje Lucas. „Tohle jsou dobrodružné příběhy s nadpřirozenými prvky, ale ne akční spektákly, které nemají žádný historický a archeologický kontext.“

(Ne)zapomenutelní padouši

Vzpomínáte si na hlavního padoucha z Chrámu zkázy nebo z Poslední křížové výpravy? Že ne? Není divu. Tihle Indyho protivníci totiž za moc nestáli. Americký byznysmen v podání Juliana Glovera, který v Křížové výpravě poslal otce a syna Jonesovy hledat Svatý Grál (aby se zavděčil nacistům a získal nesmrtelnost), byl totiž vlažný čajíček bez správného záporáckého charismatu. A šílený kněz Mola Ram, který v Chrámu zkázy holýma rukama vytrhává srdce z hrudi lidské oběti, byl zase až moc šílený, než aby se dal brát vážně. Jediným seriózním padouchem z celé trilogie tak zůstává René Belloq – francouzský konkurent Indiana Jonese, který chce Archu úmluvy získat pro nacisty. Jeho představiteli Paulu Freemanovi přinesla sice role Indyho nemesis ohromnou popularitu, ale také nežádoucí zaškatulkování – režiséři mu pak nabízeli samé role nacistů. „Během jednoho jediného roku jsem hrál velitele Osvětimi i Bergen-Belsen a říkal jsem si: Skončíš jako Hitler.“ Ve filmu Indiana Jones a tajemství křišťálové lebky se jeho důstojnou nástupkyní stala Cate Blanchett coby fanatická sovětská agentka Irina Spalko.

Indiana Jones a poslední křížová výprava

Kaskadérské kousky versus počítačové triky

„Harrison se po hlavě vrhal do všeho, z čeho koukala smrt nebo alespoň zmrzačení,“ vzpomíná Steven Spielberg na divoké zážitky z natáčení původní Indyho trilogie. Od tragické nehody dělil Harrisona Forda často skutečně jenom chloupek: třeba při natáčení jedné z úvodních scén Dobyvatelů ztracené archy, v níž se na Indyho valí obrovská kamenná koule, musel skutečně prchat před obří koulí vytvořenou z několika set kilogramů skelné vaty, dřeva a sádry. Jediné zakopnutí – a koule by ho převálcovala. „Měl obrovskou kliku a já jsem byl idiot, že jsem mu to dovolil,“ konstatuje s odstupem Spielberg. „Bavili jsme se jako už nikdy při žádném natáčení,“ vzpomíná na staré časy producentka Kathleen Kennedyová. „V dnešní době je ve hře strašná spousta peněz, ale Dobyvatelé byli film za dvacet milionů. Netížila nás zodpovědnost, nemuseli jsme se pořád chovat jako rozumní dospělí.“

Indiana Jones a Království křišťálové lebky

Při natáčení Indiana Jonese a království křišťálové lebky o čtvrt století později jim ale už nic jiného nezbývalo. Kvůli pojištění se totiž herci musejí v nebezpečných scénách povinně nechat zastupovat kaskadéry. A Harrison Ford dodává: „Způsobů, jak nám zajistit bezpečí, je už dnes spousta. Měl jsem například na míru ušitý létací oblek, na který se dá připevnit drát, takže kdyby něco nevyšlo, ten drát mě jistil. Později ho z obrazu digitálně odstranili. Takové cavyky se dřív nedělaly.“

Krásky v nesnázích

Karen Allen, která si v Dobyvatelích ztracené archy zahrála Indyho první půvabnou partnerku Marion Ravenwood, měla o své hrdince od začátku zcela opačnou představu než režisér Spielberg: „Ve scénáři jsem si přečetla, že po smrti svého otce Marion sama vede bar v Nepálu. Že přepíjí silné chlapy tak, až spadnou pod stůl. Takže jsem ji viděla jako samostatnou ženskou, která si dokáže poradit v každé situaci.“ Jenomže Spielberg si představoval klasickou krásku v nesnázích. „Skoro v každé scéně po mně chtěl, abych jenom bezbranně čekala, až mě Indiana zachrání. Já bych ovšem jednala mnohem aktivněji. Říkala jsem: proč by tady měla jen tak stát? Proč něco nepopadne a nepraští toho chlápka do hlavy?“ Tedy, ne že by to při natáčení měla nějak snadné – několik natáčecích dnů strávila tím, že na ni padaly hromady zaprášených mrtvol a koster, jindy zas celé týdny byla ve studni plné jedovatých hadů, které jí Spielberg házel i na hlavu, aby autenticky ječela.

Zato Kate Capshaw, která byla „kráskou v nesnázích“ v Indiana Jonesovi a chrámu zkázy, naplňovala Spielbergovu vizi bezbranné křehotinky mnohem ochotněji (však se také později stala jeho manželkou). Během natáčení jí prý Spielberg neustále připomínal, že hraje „kočku z béčkovýho filmu“, takže si nemusí do scénáře psát žádné poznámky. Jeho jediný režijní pokyn, který stále opakoval, prý zněl: „Rychleji a vtipněji.“

Indiana Jones: Tunisko versus USA

Filmy původní Indyho trilogie se natáčely v mnoha zemích světa, nejdramatičtější vzpomínky si ale všichni členové štábu odnesli z Tuniska, kde vznikalo mnoho důležitých scén z Dobyvatelů ztracené archy. Téměř všichni tam onemocněli úplavicí. „Ta vám dokáže zkazit představu o celém jednom kontinentu – tím, že se na něj díváte z kadibudky,“ konstatuje Harrison Ford. A John Rhys-Davies, který si zahrál jeho egyptského parťáka, dodává: „Mouchy se tam vyskytovaly v příšerném množství. Bylo zrovna období sklizně datlí a když jsme si někam sedli k jídlu, okamžitě se jich slétlo strašlivé hejno. Pořád jsme mávali rukama, aby nám nesedaly na jídlo, ale když člověk na vteřinu přestal – v tu chvíli, kdy sousto na vidličce putuje do pusy – využily toho a hned na něm přistály. Strašně moc jsem jich takhle spolykal.“ Mračna komárů v havajské džungli, kde se natáčelo později, prý ve srovnání s tuniskými strázněmi působila jako neškodné dovolenkové rozptýlení.

Zdroj: Youtube

Svým způsobem je tedy pochopitelné, že při práci na Indiana Jonesovi a království křišťálové lebky Steven Spielberg odmítl opustit území Spojených států. „Tentokrát bylo všechno dražší. Víc členů štábu. Větší výdaje. Vyšší nároky,“ konstatuje George Lucas. „Kdybychom točili stejným způsobem jako tenkrát, hodně bychom ušetřili. Ale Steven chtěl zůstat doma. Nechtěl se vláčet po celém světě. Chtěl být se svými dětmi. Rodina na prvním místě.“