Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

George Clooney a Helen Mirren: Hollywoodskými hvězdami se stali díky seriálům

Helen Mirren se představí jako carevna Kateřina Veliká, George Clooney předloni přivedl na svět novou podobu románu Hlava 22.
Helen Mirren se představí jako carevna Kateřina Veliká, George Clooney předloni přivedl na svět novou podobu románu Hlava 22.
Zdroj: Profimedia.cz
Helen Mirren se představí jako carevna Kateřina Veliká, George Clooney předloni přivedl na svět novou podobu románu Hlava 22.

Dvě superhvězdy a dvě minisérie, které můžeme sledovat na českých obrazovkách. Zatímco Helen Mirren se představí jako carevna Kateřina Veliká, George Clooney předloni přivedl na svět novou podobu románu Hlava 22.

Bývaly doby, a není to tak dávno, kdy největší západní herecké hvězdy chápaly účinkování v televizních filmech a seriálech jako podřadnou práci. Pro některé hrálo prim divadlo, pro jiné stříbrné plátno, případně v kombinaci, ale vrhnout se do televizního světa představovalo zakalení modré krve a pohanu stavovské cti. To až když se začali tvorbě pro obrazovky věnovat ti nejlepší filmaři jako Steven Spielberg či Martin Scorsese, odstartoval nový zlatý věk televize a vše se zásluhou nákladných „high quality“ seriálů a výpravných filmů změnilo. Tak alespoň vypadala situace v zámoří. Kontinentální Evropa s výrazně rozdrobenějším trhem na tom byla jinak, takže by nemělo nikoho překvapit, že i jedna z nejlepších britských hereček současnosti má s televizí své zkušenosti již od druhé poloviny šedesátých let.

Helen Mirren, držitelka Oscara, tří Zlatých glóbů a mnoha dalších cen, podle The Guardian vzpomíná: „Když jsem začínala u filmu, bylo to v televizi. Tehdy britský film přežíval a rostl především díky televizním snímkům, ostrovní kinematografie v té době byla jinak smutná, nevýrazná a nezajímavá. V televizi se oproti tomu soustředili kvalitní scenáristé i dobří režiséři, kteří posléze často odešli do Hollywoodu. Je pozoruhodné, že nyní jsme se vrátili zpět. Značná část těch nejlepších věcí přichází skrze televizi.“

Mimochodem, byť na to nemá mnoho času, Helen Mirren ráda sleduje internetovou stanici Netflix, kde si v minulosti oblíbila seriály Hvězdná brána, Stranger Things nebo Dům z karet. A do vybrané společnosti vysokorozpočtových seriálů se skvělým obsazením sama v loňském roce přispěla. Tehdy se stala Kateřinou Velikou, kterou jsme mohli v minulosti potkat na HBO a nyní se stala posilou České televize.

Helen Mirrenová Helen Mirren Zdroj: Profimedia.cz

VODKA, PLESY, BOJ

Pětasedmdesátiletá Helen Mirren, mimo jiné držitelka čtyř prestižních televizních cen Emmy, se v minulosti stala i královnou Alžbětou II. Mocné a silné ženy, jež měnily dějiny, ji zajímaly vždy. O ztvárnění carevny Kateřiny pak britská herečka stála natolik, že se stala také jedním z hlavních producentů čtyřdílné minisérie. V čem jí Kateřina Veliká imponovala, není těžké uhodnout. Původem pruská šlechtična dokázala z trůnu sesadit nemilovaného manžela a byla zároveň jedním z mála panovníků, kteří měli odvahu ukázat Rusku novou životní cestu vedoucí k evropské vzdělanosti. A také to byla žena živelně vášnivá, svéhlavá, drsně přímočará a nevypočitatelná.

Ani přes očekávání ale není minisérie Kateřina Veliká jen one woman show, kterou by si britská umělkyně uzmula sama pro sebe. Zdařile jí zde sekunduje Jason Clarke jako Grigorij Potěmkin, carevnin nejbližší přítel, milenec a rádce, podobně jako ona horká hlava a výbušný element. Jejich vášeň zaplnila celý carský dvůr, ale namísto obdivu přinesla jen nové nepřátele. Vyprávění sleduje období vlády panovnice od roku 1764 až do chvíle její smrti v roce 1796. A protože opravdovost exteriérů a interiérů ničím nenahradíte, natáčelo se v Lotyšsku, v Litvě, ale také přímo v Rusku, jmenovitě v Petrohradě a v tamním Petrodvorci a rokokovém Kateřinském paláci. Za roli velké carevny se Helen Mirren dočkala další nominace na Zlatý glóbus.

George Clooney George Clooney Zdroj: Profimedia.cz

Do Itálie za nesmyslností války

Kdo si alespoň trochu pamatuje kariéru George Clooneyho, ví, že vztah tohoto herce k televizi je více než vřelý. Nestárnoucí elegán se stal jedním z mála vyvolených, kterým seriálový úspěch otevřel dveře k ještě větší, v jeho případě enormní slávě na stříbrném plátně.

Během prvního ročníku střední školy trpěl ochrnutím poloviny tváře, později zkoušel studovat žurnalistiku, přivydělával si jako prodejce obuvi, pojištění anebo brigádami na tabákových plantážích. Přesto si ho televizní kamery našly a uvedly ho do světa, o němž nikdy ani nesnil. To bylo tak: George Clooney, který v květnu oslaví šedesátku, měl sice v rodině spoustu umělců, ale o jeho úspěchu nebylo dlouho rozhodnuto. Začínal nejrůznějšími seriálovými štěky, třeba i v populárním sitcomu Roseanne, ale stále se mu nedařilo ani přes pohlednou tvář prosadit. Vytrvale vymetal konkurzy, ale byly z toho jen samé nevýznamné party. A pak, v roce 1994, ve stejné době, kdy začalo vysílání slavné Nemocnice Chicago Hope, se objevil další doktorský superseriál Pohotovost, který Clooneymu otevřel všechny dveře. S pomocí sympatického lékaře Douga Rosse a jeho stetoskopu to nakonec herec během svého tažení za úspěchem dotáhl nejen do reklamy na kávu, ale též ke dvěma Oscarům. V tomto ohledu mimochodem drží George Clooney zajímavý rekord: během let byl na Cenu Akademie nominován hned v šesti různých kategoriích včetně režie a scenáristiky. Nutno ale dodat, že od dob Pohotovosti jsme ho v seriálových vodách už víceméně nepotkali, tedy až do loňského roku. To si vyšlápl na jeden z nejznámějších literárních počinů nové doby a i tentokrát si v něm vyzkoušel nejen herecký kostým, ale také režisérské křeslo. A že stál výlet do Itálie za to, dokonce i přes hercovu nehodu na motocyklu, se nyní můžete přesvědčit v ČT. Stejně jako v případě Kateřiny Veliké tam výpravná minisérie o šesti dílech dorazila z HBO.

NAKOPNOUT VRTULE A… ZABÍJET

Hlava 22 je dodnes jedním z nejvýznamnějších protiválečných románů. Mimochodem, byl to právě její autor Joseph Heller, kdo se skrze svoji prvotinu jako první americký spisovatel ostře vymezil proti americké armádě. A když mu někteří z jeho spoluobčanů spílali, že je nedostatečný patriot, mohl se jim vysmát do obličeje, protože si stejně jako Yossarian a další hrdinové Hlavy 22 také on odkroutil svoje v trupu bombardovacího letounu B-25, a psal tak v mnohém dle vlastních vzpomínek. Mimochodem, svým textem nechtěl útočit ani tak na druhou světovou válku, jako především na to, co přišlo později – na mccarthismus a celou válku studenou. A jestli můžeme věřit Arnoštu Lustigovi, který se s autorem Hlavy 22 několikrát setkal, pak platí, že by Heller svoji ikonickou knihu nenapsal, pokud by si nepřečetl překlad Haškova Dobrého vojáka Švejka.

Za vznikem nové adaptace stál především australský scenárista a spisovatel Luke Davies, který si temný sarkasmus Hellerovy knihy zamiloval již během studií. A pochopitelně ani toto zpracování se neobejde bez ironie popisující šílenou absurditu bojů, které lze opustit pouze za cenu vlastní smrti. Uprostřed toho všeho stojí mladý bombometčík s tváří čtyřiatřicetiletého Christophera Abbotta, jenž zatápí svým zdánlivým kverulantstvím všem nadřízeným a kolegům. Na rozdíl od knižního Yossariana je ale ten televizní ještě o pár krůčků blíž šílenství a zoufalství, čemuž se asi nelze divit. V kontrastu s krásami italského pobřeží – natáčení probíhalo na Sardinii a v okolí Viterba – pobíhá po fiktivním ostrově Pianosa skupina všehoschopných maniaků s frčkami, kteří už tak bláznivou situaci akcelerují svojí slepou důvěrou k řádům, nařízením a ke zcela nesmyslné vojenské byrokracii. Chybět nesmějí generál Scheisskopf, major Major Major, plukovník Cathart, neúnavný kšeftař Milo Minderbinder a mnohé další chodící důkazy, že válka je vůl. V jedné z vedlejších rolí se můžeme těšit i na Hugha Laurieho.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky