Hanka Kynychová: S tloušťkou nemám slitování!

Zdroj:

Bojuje s leností. Propaguje pohyb, zdravou výživu a říká pravdu o sportovních novinkách. Jezdí s fit-týmem po Česku a připomíná lidem, že o tělo musejí dbát. „Češi pokulhávají ve sportech, málo pravidelně cvičí a to je špatně!“ říká renomovaná trenérka, lektorka, cvičitelka, výživová poradkyně a majitelka fitcentra Hanka Kynychová (44).

Začnete u tématu „Češi a zdravý život plný pohybu i správného jídla“ brečet?

Zoufalý pláč to nebude, ale Češi sportují málo. Statistiky říkají, že jsme v porovnání s dalšími 26 zeměmi EU v tomto ohledu sedmí odzadu! Po dvaadvaceti letech, co v této branži pracuju, dodám: počtem se zvýšila a kvalitativně zlepšila úroveň a nabídka fitness center i jiných sportovních zařízení, která lidem umožňují pohybové aktivity i pod vedením trenérů, což některé jedince probudilo z letargie. Na druhou stranu je fitek víc než Čechů se zájmem o pohyb.

Kolem toho vašeho frčí desítky lidí na kolech, in-linech, koloběžkách… To nestačí?

To je skvělé, ale nejde o většinu národa. Navíc si nedělám iluze, že ti všichni sportují celý rok!

Při zumbě hubne každý, tvrdí slogany.

Zumba u nás prožila boom před rokem, teď se dostává na povrch, že není pro všechny, stejně jako aerobik. Nadaným tanečnicím přinese radostné uvolnění, ale ty, které zlákal příslib, že zhubnou, ale tanec v sobě nemají zakotven, se kýženého výsledku nedočkají. Ženy bez rytmu ze zumby nic nemají. Navíc cvičení probíhá na vysoké tepové frekvenci, a to u nich nefunguje.

A co jumping (trampolína s madlem)?

Pravdu? I on je na vysoké tepovce a hlavně ho můžou provozovat jen holky netrpící inkontinencí. Žena, která dlouho nic nedělala, to cvičení kvalitně nezvládne a odpadne. Je důležité, aby trenér na rovinu řekl, co pro koho je a není vhodné. Řada maminek po dvou dětech přestala chodit na aerobik, protože jim nikdo neřekl, že musejí mít zpevněné pánevní dno. Tím jsou vyřazeny z aktivity, která je bavila. Nenechte se manipulovat reklamou a každé cvičení vyzkoušejte. Jestli vám jde, baví vás a těší.

Takže co radíte?

Mladí, staří, tlustí, tencí můžou celoročně praktikovat pěší turistiku. Není na škodu pořídit si hůlky a začít nordic walking. I on má - jako každý sport - pravidla, aby chodec správně zapojil pohybový aparát, svaly a chůze byla účinná.

Juniorům podsouvat turistiku s holemi? Ti spíš akceptují adrenalinové sporty.

K těm mám zvláštní vztah. Nevím, zda je považuji za typický sport. Možná mi připadají jako dohledávání zážitků, které si umím pěstovat celodenně. Pro mě je adrenalin i smeč ve volejbale, asi jsem staromódní. Adrenalinové disciplíny sice posilují svalstvo, srdce i plíce, ale pořád mi nesedí ta vysoká míra rizika.

Mnozí lidé středního věku zoufají, že navzdory pohybu nemají kila pod kontrolou.

Jééé, já se taky ve čtyřiceti smířila, že už nebudu mít 57 kilo, ale tak do 59 kil. Tělo nejen trápím, ale i poslouchám, a tak to teď chce.

Sportovec je i ve stáří zvyklý zacházet se svým tělem a bojovat s únavou i stresem.

Jo! A nejen ve stáří. Třeba sportující maminka bývá po porodu ve větší pohodě než ta, která nemá vytrénovanou houževnatost a fyzičku. Sport posouvá nejen hranici únavy. Prostě, pokud pravidelně sportujete, neměňte, pokud ne, začněte!

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky