Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Cvičitelka Hanka Kynychová (52): Jak začít cvičit?

Hanka Kynychová se sportu věnuje od dětství
Hanka Kynychová se sportu věnuje od dětství
Zdroj: Profimedia.cz

Také nevíte, kolik hodin cvičení týdně je optimálních, zda jít cvičit raději večer, nebo ráno a jestli jíst výživové doplňky? Cvičitelka Hanka Kynychová (52) vám poradí.

Sportu se věnuje od dětství. Nejprve dělala gymnastiku, poté ji oslovil aerobik, v němž začala závodit a vyhrávat. To jí ale nestačilo. Dnes má vlastní fitness centrum, ve kterém sama učí a nabízí unikátní lekce, třeba Břišní pekáč, Postava snů nebo Pružné tělo.

Existuje nějaký univerzální návod, jak se rychle dostat do formy?

Univerzální návod je všude a všichni ho znají, ale lidé ho začínají reflektovat až v okamžiku, kdy se jejich tělo sesype. Málokdo začíná cvičit z pocitu, že ví, že je to tak správně. Dnes je to hlavně o tom, že lidé zjistí, že je to průšvih a je potřeba s tím něco dělat.

Odkud tedy začít, pokud se někdo rozhodne, že chce zhubnout?

Je zvláštní, že když se třeba rozhodne hubnout mladá holka, téměř vždycky ji napadne běhání. Ale z mého pohledu je nejlepší, a je jedno, o jakou věkovou kategorii jde, tělo na začátek nejprve protáhnout. Musí se uvolnit klouby a nastartovat tělo, aby se jakýkoli sport dobře vykonával. Pro mě je alfou a omegou kvalitní strečink. Ať si kdo chce co chce říká, sama na sobě vidím, že si musím ve svém věku udržovat rytmus jednoho až dvou strečinků za den, abych mohla cvičení i další mimopracovní věci zvládat. Jsem přesvědčená o tom, že jakýkoli trénink by měl začít kvalitním strečinkem. Stejně jako by se měly svaly po tréninku protáhnout.

Kolik hodin týdně je optimální cvičit?

Je důležité vědět, že se cvičí protilehlé partie. Když si je spočítám, tak bych v posilovně musela být dvě hodiny, proto se silový trénink rozděluje na dva dny v týdnu. Ale já vždycky říkám, že by k tomu měl být ještě aerobní trénink. Názorně by to tedy mohlo vypadat tak, že bychom jeli jeden den tělo od pasu dolů plus střed, druhý den tělo od pasu nahoru a opět střed, ten se hubne nejhůře, a pak si k tomu dáme ještě jeden aerobní trénink, který rozproudí metabolismus. Přibližně takhle by měl vypadat týdenní plán a měl by se dodržovat. Při cvičení je potom dobré dělat takový počet opakování, aby to sval, na který působí zátěž, zaznamenal.

Proč zvolit právě posilovnu?

Posilovna je úžasná věc pro všechny vaše svaly, protože jedině ve svalech se štěpí tuk. Neznamená to, že musíte být osvalení. Sval může být kondičním tréninkem jen přiznaný, ne vybudovaný do kulturistické podoby. Pokud máte kvalitní svalstvo, máte kde si ve stravě udělat výkyv a můžete se spolehnout na tělo, že si tuk rozštěpí.

Hanka Kynychová Hanka Kynychová Zdroj: Profimedia.cz

Je důležité mít při cvičení trenéra, nebo to každý zvládne sám?

Na internetu je tolik informací a návodů, že z toho spíš budete zmatení, proto doporučuji dát si první dvě hodiny konzultaci s trenérem, který vám vše vysvětlí. Jen je dobré mu dát přesné zadání. V tomto ohledu existují dva typy lidí. Někteří na tréninku úplně vypnou a nechávají celé cvičení na trenérovi a prakticky nevnímají, co s nimi dělá. Takových lidí mám spoustu. Když pak řeknu, že nemůžu přijít, oni taky nejdou, protože nevědí, co mají dělat. Pak jsou druzí, kteří rovnou přijdou s nějakou představou, trenér s nimi projede stroje, stanoví jim vhodnou zátěž, a ti trénink dále vykonávají do té doby, než dosáhnou svého cíle.

Na trhu je k dispozici mnoho fitness doplňků, které se užívají před cvičením, během něj nebo po něm. Mám na mysli spalovače, proteinové nápoje apod. Jsou opravdu třeba?

Mám tyhle doplňky výživy ráda a kvituji je. Ve zdravé podobě k tréninku podle mě patří. Mám dokonce i svoje vlastní. Za tu dobu, co jsem se věnovala sportovnímu aerobiku a dělám komerční aerobik, jsem vždycky byla na doplňcích výživy, protože tělo dostává zabrat. Ale i v běžném životě je tělo vystavováno různým tlakům, i když se to mnohdy nezdá. Spousta lidí si proto po ránu dává vitamin C nebo se nadopuje kofeinem, každá činnost se v dnešní době něčím podporuje. Jako cvičitelka si dopřávám na trénink karnitin, tedy spalovač tuků, nebo si dám třeba arginin, který vytváří v těle proteiny, a po tréninku si vždycky dávám magnezium nebo regeneraci v podobě aminokyselin. Je škoda, že tady panuje stín dopingové kulturistiky. Se spoustou kulturistů jsem vyrůstala a prožila s nimi kus života a ti nedopovali.

Kdy je optimální chodit cvičit? Ráno, nebo večer?

Ideální je, když si někdo může dovolit pohrávat si se svým biorytmem a k tomu ví, že je večerní nebo ranní typ, tak to má jednoduché. Mě dát v sedm ráno na trénink a chtít po mně výkon, tak umřu, ale večer spousta žen zase padá únavou, a já cvičím úplně v pohodě. Jsem hodně aktivní, a kdybych nešla sportovat, tak se zblázním. Někomu to zase nevadí ráno a sotva se probudí, jde cvičit. Pak to valí do pěti hodin a je spokojený. Druhá věc je, co vám velí pracovní režim.

Je špatné cvičit před spaním?

To se nemá, protože při cvičení chcete podat výkon, a když ho podáte, tak ve vás minimálně ještě dojíždí ten doplněk stravy. A kdyby někdo chtěl cvičit večer, měl by spíš dělat relaxační věci jako jógu nebo lehké pilates. Tělo by mělo jít do půlnoci spát, tam prochází zásadní biorytmus, kdy platí, že co načerpáte spánkem, to v dalším dnu užijete. Snažím se to dodržovat. Samozřejmě neříkám, že chodím spát v devět, ale taková ta půl jedenáctá je pro mě ideální.

Stačí jen cvičit, aniž by si člověk musel upravit stravování?

Rozhodně ne. Základ je strava, už jen pro ten výkon. Když se špatně najíte, špatně se vám trénuje. Když se málo najíte, nedáte výkon. Když se přejíte, necvičí se vám dobře. Nejsem výživový poradce, ale důležité je hlídat si potraviny, vařit si sám, připravovat si jídla dietně, vědět o tom, co tělo zakyseluje… Samozřejmě každému vyhovuje metabolicky něco jiného. Každý člověk je individualita, neexistuje žádná škatulka potravin, které by dělaly dobře každému. Kdo chce začít cvičit a lépe se stravovat, měl by nejprve každý den vnímat potraviny, a to tak, aby jeho tělo bylo správně vyvážené a nebylo překyselené.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky