Vlastimil Brodský jako by zahrál národu do noty. Jeho Karel IV. je přesně takový, jakého jsme ho chtěli mít: prostý až lidový, a přitom moudrý. Režisér ale musel Brodského dlouho přemlouvat, aby roli přijal. Herec totiž promluvil s historiky a zjistil, že Karel IV. oplýval jak vysokým intelektem, tak neodolatelným sex appealem, a svůj nezkrotný chtíč ukájel v nevěstincích. Navíc platil za skvělého jezdce, který zdolal vzdálenost mezi Paříží a Prahou za pouhých deset dní. "Copak ho můžu hrát já? Takový trouba?" bránil se Brodský.

Podskalský ale trval na svém a nedomníval se, že by hermelín někomu slušel lépe. Roli nesvěřil dokonce ani Karlu Högerovi, který v té době hrál Karla IV. na divadelních prknech. Höger Brodského výkon dokonce kritizoval. "Vždyť vy si dáváte i prsty za opasek jako nějaký kovboj," vyčítal kolegovi.

Císař zbavený pompéznosti byl nicméně divákům sympatický a dnes si v muzikálu nikoho jiného ani neumíme představit.

Z politických důvodů se natáčení nesměla zúčastnit Podskalského partnerka Jiřina Jirásková; v roli Ofky ji nahradila Slávka Budínová. V nemilosti režimu byl v té době také Jan Werich, který měl hrát purkrabího. "Mně to zakázali rovnou a Janovi řekli, že je příliš nemocný," vzpomínala za svého života Jirásková. "Jenže Jaroslav Marvan, který hrál purkrabího místo něj, byl na tom se zdravím daleko hůř a hned po premiéře umřel."

Jaroslav Marvan jezdil na natáčení z nemocnice; ráno podepsal revers a večer jel zpět. "V závěru jsme ho museli při záběrech i podpírat," přiznal režisér Podskalský.

Celková atmosféra však prý byla nezapomenutelná. "Podskalský kolem sebe šířil pohodu. Kasteláni nám vařili párečky a poctivé české dobroty," libovala si Daniela Kolářová. Režisér byl nevrlý jen ve dnech, kdy se mu někteří zpěváci zlinkovali tak, že nebyli schopní zpívat. Jeho přátelská povaha mu naštěstí nedovolila udělat kolem toho "scénu".