Eva Jeníčková: Z Krkonoš do Hollywoodu (a zpátky)

Představitelka legendární Vendulky utěšitelky z filmových Básníků má za sebou téměř dvacetiletou hereckou kariéru v USA. Nyní se vrací do českých kin ve filmu Sněženky a machři po 25 letech.

Eva Jeníčková (44) zahájila svou filmovou dráhu jako „sexbomba pro študáky“: ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze pletla hlavu medikům coby Vendulka utěšitelka, v komedii Sněženky a machři její hrdinka Marika pro změnu pobláznila několik gymnazistů na lyžařském výcviku.

S Marikou má ostatně hodně společného: obě dvě, herečka i její postava, odešly v mládí hledat štěstí do Spojených států. A obě tam prožily spoustu hořkých i drsných zkušeností. Obě se také nyní vracejí prostřednictvím filmu Sněženky a machři po 25 letech. Ale zatímco Marika v Americe přišla o iluze coby manželka postaršího milionáře, Eva za oceánem bojovala sama za sebe. O iluze ovšem přitom přišla také.

Jedna ze sta

Domácké jistotu i slibně rozjetou kariéru malého českého sexsymbolu opustila Eva Jeníčková jen pár měsíců před listopadem 1989, kdy odešla do Ameriky jako stipendistka Fullbrightovy nadace. V Čechách ji toho štvalo hodně – poměry na DAMU, kde pedagogové systematicky studentům sráželi sebevědomí, i normalizační šeď zdejšího života, i komunisté, kteří její rodinu po válce připravili o dům.

Začátky v USA ovšem byly tvrdší, než čekala: tisíc dolarů měsíčně, které dostávala jako stipendium, jí stačily sotva na nájem, na metro a trochu jídla. Přivydělávala si tak, že stála modelem. A tvrdě na sobě pracovala: navštěvovala hodiny herectví, zpěvu i tance, takže nakonec dokázala prorazit jako herečka v muzikálové produkci. (Ostatně, k jejím úspěchům patří i vystoupení s kapelou Aerosmith.)

Stala se jednou z desetitisíců čekatelů na roli, kteří obrážejí herecké konkurzy v New Yorku a v Los Angeles. „Mám hereckého kouče a ten žertem říkává, že producenti si nenajmou dívku, s níž by nechtěli spát. Neznamená to přirozeně, že s ní spát budou, ale nějaká chemie tam musí vzniknout,“ poznamenala v rozhovoru pro Reflex. Záhy ovšem zjistila, že když ji filmová produkce osloví na základě fotografie, je obvykle jen jednou z padesáti až stovky adeptek, přizvaných do širšího výběru.

Tvrdý boj o role byl ostatně hlavním důvodem, proč v Americe začala pracovat pod poněkud pompézně znějícím pseudonymem Ava Jansen, připomínajícím hvězdy z éry němého filmu. Slovanská koncovka příjmení –ová ji totiž v očích amerických producentů okamžitě zařadila mezi Rusky, které se nikdy nezbaví tvrdého východního přízvuku.

Nahota je přirozená

Zatímco v Americe se obtížně snažila vymanit ze škatulky „holky z Východu“, u nás zůstává pro změnu zaškatulkována jako vnadná víla Vendulka utěšitelka z Básníků. „V Čechách je tohle škatulkování opravdu strašně silné, takže musím hodně dokazovat, že umím zahrát úplně jiné role a charaktery. Ale tím nechci na Vendulku nasazovat, je to jedna z nesčetných stránek mé duše,“ připouští.

Eroticky nabitých rolí se ovšem nezbavila ani ve své zaoceánské herecké kariéře. Zahrála si například v nezávislém filmu Deník sexuálních obětí, jehož hrdina je závislý na sexu. Sexuální scény jí ovšem nikdy nečinily problém – pokládá je za nutnou součást svého povolání: „Nahota je pro mě naprosto přirozená věc. Nemám problém svléknout se ve filmu nebo na fotografiích. Film je o tom, jací lidé doopravdy jsou, takže nevidím důvod, proč by se měl člověk schovávat před něčím, co je lidské.“ Před dvěma lety se ostatně svlékla i pro časopis Playboy.

Její role stárnoucí krasavice Mariky v pokračování Sněženek a machrů je ovšem založena úplně na jiných kvalitách. Eva Jeníčková tak možná konečně dostane příležitost ukázat, že umí být nejen utěšitelkou.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Vzpomínka na Karla Svobodu

Na konci ledna nás čeká smutné výročí – dva roky od úmrtí Karla Svobody. Jeho tragická smrt stále vyvolává otazníky. Není divu, že se jí média…