Vysoký krevní tlaku neboli hypertenze je jedním z nejrizikovějších faktorů,  týkajících se lidského zdraví. Patří ale mezi hlavní příčiny srdečních infarktů, cévních mozkových příhod a dalších závažných zdravotních stavů. V Česku se tento nepříjemný problém týká téměř poloviny lidí ve věku 25 až 64 let a čím jsou starší, tím se tato pravděpodobnost zvyšuje. Úspěšně se léčit navíc zvládá jen asi třetina nemocných. 

Příznaky vysokého krevního tlaku mohou být nenápadné, což zdůrazňuje důležitost pravidelného monitorování. Mnozí jednotlivci mohou pociťovat bolesti hlavy, zejména v oblasti spánku, nepravidelný srdeční rytmus či bušení srdce. Zvýšená únava a krátký dech při fyzické námaze jsou rovněž symptomy, na které je vhodné být pozorný. Někteří jedinci mohou pozorovat i problémy se zrakem, jako jsou například rozmazané či červené oči. Avšak je klíčové si být vědom toho, že vysoký krevní tlak často probíhá asymptomaticky, což zvyšuje jeho riziko.

Hoří mi koudel u zadku

Tuto nepříjemnou zdravotní komplikaci bohužel dostala do vínku také oblíbená česká herečka Eva Holubová, která se o ní také rozhodla otevřeně promluvit. “Jsem na sebe pyšná, že jsem to nezačala řešit na poslední chvíli, až když mi hoří koudel u zadku, jak bývá mým zvykem. A taky jsem rozhodnutá přizpůsobit svůj styl života této zákeřné indispozici,” prozradila svým fanouškům na sociální síti. 

Rozhodla se proto pro změnu, která by jí mohla pomoci tento stav alespoň trochu zvrátit. “Uvědomuju si, že spoustu stresu a nervových stavů si děláme sami, když všechno necháváme na poslední chvíli nebo si toho vezmeme víc, než uneseme, a pak nevíme, kam a co dřív. Předpoklad k tomu, abychom nedělali vše v poklusu, za chodu, bez přípravy a pod tlakem, je umět si správně rozvrhnout svoje povinnosti,” vysvětlila. 

Řada pacientů s vysokým krevním tlakem je bohužel odkázaná na užívání léků. V takovou chváli je důležité jejich pravidelné užívání a také správné zapíjení. Aby se léky správně vstřebaly a fungovaly tak, jak se od nich očekává, je potřeba tuto část nepodcenit. Je také důležité, čím a jakým množstvím tekutiny se zapíjejí. Je k tomu potřeba alespoň 200 ml tekutin , a to i v případě, že je tableta tak malá, že svádí k polykání bez zapíjení.

Vysokému tlaku se lze vyhnout

Pro aktivní prevenci vysokého krevního tlaku lze adoptovat několik životních postojů. Začátek může spočívat ve volbě fyzické aktivity, která nejen poskytuje potěšení, ale také posiluje kardiovaskulární systém. Omezit příjem soli a vyhnout se rychlým občerstvením jsou rozhodující kroky pro udržení optimálního krevního tlaku. Zajistit vyváženou stravu a respektovat pravidelné odpočinkové období jsou klíčové aspekty podpory kardiovaskulárního zdraví. 

Pravidelné procházky, meditace a efektivní řízení stresu jsou další opatření, jež lze implementovat. Posledním, ale nikoli méně důležitým, krokem je pravidelné monitorování krevního tlaku, což umožňuje včasnou identifikaci jakýchkoli odchylek a přijetí nezbytných opatření k ochraně srdce. Tyto změny v životním stylu poskytují významný přínos v prevenci vysokého krevního tlaku a podporují celkové kardiovaskulární blaho.

Související články