Diety slavných, které určitě nezkoušejte!

Diety slavných, které určitě nezkoušejte!

Možná jste si někdy při pohledu na krásná těla celebrit povzdechli, proč nevypadáte stejně... Není ale proč si zoufat a obviňovat se ze zahálky. Normální smrtelník kolem sebe nemá tým odborníků, kteří mu na cestě za lepším tělem neustále pomáhají, a nemá ani čas se několik hodin denně věnovat jen svému vzhledu.

Limonádová dieta

Je známá také jako „javorová očistná kúra“ a v USA je proslulá od roku 1976. Jako první s ní přišel Stanley Burroughs a jejím původním záměrem byla léčba žaludečních vředů. V čem spočívá? Během deseti dnů, kdy dietu držíte, pijete speciálně připravenou citronádu, a to v množství 10 až 12 sklenic denně.

Pro přípravu této limonády je nezbytný javorový sirup, kajenský pepř (chilli), citronová šťáva a pitná voda. Během diety je zakázáno jakékoli jídlo, můžete však prý popíjet neperlivou vodu, případně mátový čaj. Některé varianty doporučují navíc každé ráno nalačno vypít nálev z litru vody a dvou lžic mořské soli bez jodu. Večer vše zakončíte projímavým čajem, aby detoxikace byla dokonalá. Zpěvačka Beyoncé údajně tuto dietu držela před natáčením filmu Dreamgirls, později ji však veřejně odmítla.

Rada odborníka: V Česku je tato krátkodobá kúra známá hlavně díky švýcarskému tekutému koncentrátu, který obsahuje především palmový sirup, ne sirup javorový. Doma k němu pak přidáte vodu, mleté chilli a šťávu z citronů. Stojí za zamyšlení, jestli si tedy rovnou radši nepřipravit celý nápoj levněji doma. Původní cíl autora tohoto dietního režimu je ale odborně obhajitelný. Osobně jsem tuto kúru bez problémů vyzkoušel a vydržel tři dny. Nešlo mi o to hubnout nebo se zbavit vředů, ale jen o test. Pravidelná dodávka cukru ze sirupu udrží stabilní hladiny krevního cukru, takže nedostanete hlad a díky tomu se vyhnete psychickým komplikacím. A oněch deset dní téměř o hladu člověka nezabije.

Kombinace se slanou vodou a projímadlem už je náročnější varianta, ale ani to nepovažuji za život ohrožující metodu, a navíc nahradí klystýr. Nicméně je vždycky potřeba brát ohled na svůj zdravotní stav, pro každého se taková náročná kúra nehodí. Nejlepší je poradit se s lékařem.

Atkinsonova dieta

Tahle dieta je oblíbená, protože doporučuje potraviny, které jsou při běžném hubnutí tabu. Člověk si může dávat především jídlo bohaté na bílkoviny a tuky, hlídané je jen množství přijatých sacharidů. Po celou dobu si tedy dopřáváte maso, tučné sýry, vejce, mléčné výrobky, a dokonce i uzeniny. Na černé listině se naopak ocitají brambory, rýže, těstoviny, pečivo, sladkosti. V první fázi diety, která trvá čtrnáct dní, je povoleno dokonce jen 20 gramů sacharidů na den. Hlavním činitelem, který zajišťuje pálení nadbytečných tukových zásob, je tedy stav jménem ketóza.

V první fázi hubnutí je úbytek hmotnosti nejmarkantnější, což je snadno odůvodnitelné. Člověk má v těle sacharidové zásoby v množství asi 300 až 500 gramů. Každý gram na sebe váže asi čtyři gramy vody. Pokud tedy vyčerpáte sacharidové zásoby, tak ztratíte kilo až dvě vody. Ve druhé fázi se postupně přidává další množství sacharidů. Této dietě propadla nejedna celebrita, mimo jiné také Catherine Zeta-Jones, Jennifer Aniston nebo Renée Zellweger.

Rada odborníka: Tento redukční režim vymyslel lékař a jeho popularita byla svého času obrovská, protože výsledky byly velmi dobré. Jenomže potom ji jiní lékaři nevěrohodnými argumenty odsoudili a autor měl dokonce na krku několik žalob uživatelů, kterým údajně poškodila zdraví. Z vlastní praxe vím, že nespokojený klient je mnohdy schopen autora výživových doporučení žalovat, i když není jasné, že jeho zdravotní problém způsobil. Problém je v tom, že všechny dietní režimy jsou k mání na internetu. Nelze nijak zabránit v jejich použití člověku, který nerespektuje připojená varování autora, že »tento režim není vhodný pro osoby trpící tím, tím a tím…«

Ketogenní dieta je nyní opět moderní, dokonce jsou dostupné hotové produkty, které jsou snadno použitelné, protože konzumujete jen koktejl a k tomu cereální či proteinové tyčinky.

Dieta 5:2

Princip této diety je velmi jednoduchý: pět dní se jí normálně a dva dny se držíte zkrátka. Pět dní v týdnu si dopřáváte potraviny dle libosti (bez přejídání), ale dva dny v týdnu, které by neměly následovat po sobě, se musíte vejít do energetického příjmu 2500 kJ. Přitom není vůbec důležité, zda si tuto dávku rozložíte do celého dne, nebo ji sníte naráz. Toto střídání dnů, kdy člověk jí více, nebo se spíše postí, má přispět k tomu, že si metabolismus nezvykne na nízký příjem potravin. Zřejmě největším popularizátorem diety pět ku dvěma je specialista na články o zdraví Michael Mosley, který o ní poprvé hovořil v televizním pořadu v létě 2012. Od té doby ji už vyzkoušel například známý herec Ben Affleck.

Rada odborníka: Nápad pět dní konzumovat tolik energie, kolik potřebujeme, a potom si dát dva dny trvající radikálně snížený režim příjmu energie, mi připadá velmi rozumný. Vyhovuje totiž geneticky zafixovanému způsobu stravování našich předků. Dokonce řada nejnovějších studií prokázala, že je téměř jedno, zda svůj denní příjem energie zkonzumujete naráz, nebo si ho rozložíte do více denních dávek. Ono totiž to rozdělení do více denních dávek je velmi ošemetné, protože kolikrát budete jíst, tolikrát máte šanci selhat a přejíst se. A kromě toho tolikrát denně musíte přemýšlet dopředu, co už zase budete jíst.

Dukanova dieta

Dieta doktora Dukana je velmi rozšířená ve Francii a Velké Británii. Největší boom zažívala v roce 2000, ale už v roce 2011 byla francouzskou dietní asociací označena jako dieta nejhorší. Založená je na bílkovinné stravě a skládá se ze čtyř fází. V první fázi konzumujete pouze bílkoviny, tedy maso, vejce, nízkotučný tvaroh, zkrátka veškeré potraviny s vysokým obsahem bílkovin, ale nízkým obsahem sacharidů a tuků. Tělo v krátké době prý shodí několik kil, ale nedojde k odbourání svalové hmoty. Délka první fáze závisí na hmotnosti, které se chcete zbavit.

Druhá fáze povoluje přidat k bílkovinám i zeleninu. Ve třetí fázi se do jídelníčku přidává jedno ovoce denně (ne však hroznové víno, banány či třešně) a dva plátky celozrnného chleba. Ve čtvrté, stabilizační fázi se může jíst vše, ale jednou týdně je nutné dodržovat bílkovinný den. Tato dieta proslula také díky vévodkyni Kate Middleton a její matce, které ji držely.

Rada odborníka: Většina myšlenek, vedoucích k formulaci této diety, je logických a fyziologicky opodstatněných. Jde o modifikaci ketogenní diety, které se říká hyperproteinová. Prostě proto, že je nabitá bílkovinami. Bez zásadního omezení příjmu sacharidů totiž organismus nevyprovokujete ke zvýšenému spalování tuků. Nicméně tento režim je psychicky náročný a není vhodný pro každého. Rozhodně ne pro starší osoby a ty, kdo mají problémy s ledvinami či žaludkem.

Paleolitická dieta

Tento dietní režim je známý také jako dieta doby kamenné. Vychází z přesvědčení, že v období paleolitu člověk neznal zemědělství, a živil se tedy lovem a sběrem. Jeho zastánci předpokládají, že lidské trávení není evolučně přizpůsobené na produkty zemědělství jako obilí a mléčné výrobky.

Při paleodietě se tak v jídelníčku omezují, nebo dokonce vyřazují obiloviny, luštěniny nebo pečivo. Jedí se naopak především živočišné produkty (maso, hlavně zvěřina, vejce, ryby), ale i volně rostoucí plodiny a bobule (jablka, lesní plody, houby, ořechy, zelenina). Dopustit na tuto dietu nedá herečka Jessica Biel, zpěvačka Miley Cyrus nebo herec Matthew McConaughey.

Rada odborníka: Teorie je to pěkná, kdyby ale všechno to, co bychom tímto způsobem dokázali zkonzumovat, bylo »bio« tak jako v časech našich předků. Kdybychom měli čas běhat do lesa, sbírat kořínky a lesní plody, protože bychom nemuseli pracovat… Je ale samozřejmě pravda, že každému by radikální omezení konzumace limonád, pečiva, sušenek, čokotyčinek, koblih, pizzy a těstovin se smetanovou omáčkou pomohlo, stejně jako jejich výměna za zeleninu, drůbež, vejce, luštěniny, ořechy a ryby.

Diety komentuje Petr Fořt, člen lékařské rady Světa zdraví, autor více než dvaceti knižních publikací o výživě, autor moderní metabolické typologie zvané Komplexní nutriční typologie a expert ve sportovní výživě.
 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek