„Café créme“ flétnistky Žofie Vokálkové

„Café créme“ flétnistky Žofie Vokálkové

Jaké to je dnes propagovat klasickou hudbu? Dá se skloubit umělecká dráha s mateřstvím? Nebo dá se „vážná“ hudba dělat „nevážně“ a zábavně? Na to všechno jsme se zeptali nejúspěšnější české flétnistky.

Žofie Vokálková je nejúspěšnější českou flétnistkou, která se prosadila i na zahraničních pódiích. V posledním ročníku Mezinárodního festivalu Pražské jaro vystoupila s obtížným sólovým recitálem a přitom byla v 5. měsíci těhotenství. Natočila desítku sólových CD, k nejúspěšnějším patří Vivaldiho flétnové koncerty nebo „Café créme“ s hudbou Astora Piazzolly.

Od kolika let hrajete na flétnu?

Ve čtyřech letech mě tatínek začal učit noty místo písmenek a začali jsme se učit první tóny na malou flétničku, které se říká sopranino.

Máte sedmiletého syna a k němu 8měsíční miminko. Máte k hudebnímu vzdělávání vašich dětí stejný přístup jako vaši rodiče?

Starší syn vypadá, že má dar absolutního rytmu, takže to vzal cestou k bicím. Ale melodické nástroje odmítá :-). Myslím, že hudba nebude jeho obor. A malý Felix byl celé těhotenství vystaven mnohahodinovému nacvičování koncertního programu pro Pražské jaro. Tak nevím, co to s ním udělá do budoucna, ale zatím to vypadá, že hudbu miluje. Ale samozřejmě s námi oba běžně chodí na koncerty, takže slyší hudbu stále a znají celé to koncertní zákulisí.

Jak vypadá váš koncertní kalendář?

Každý měsíc jinak. Například minulý rok to byl opravdu extrém. Zahrála jsem 115 koncertů. Festivaly, TV live přenosy, rozhlasové pořady, koncerty v zahraničí a k tomu jako bonus těhotenství. Ale letos jsem se rozhodla zvolnit, odpočívat, připravovat nové projekty. Samozřejmě člověk by nemohl koncertovat bez rodinného zázemí, s manželem (dirigentem) se střídáme jak v koncertování, tak v hlídání dětí. Na našem oboru je těžké, že vlastně nikdy nemáte volno, i když nechodíte na osmou ráno do práce. Když máte „volné“ dopoledne doma, tak je potřeba cvičit, připravovat noty, zpracovávat projekty a odpoledne nebo večer vyrážíte na koncert podávat maximální výkony. Nebo docela normálně musíte stihnout vytřít podlahu, uklidit dětské hračky a vyžehlit :-)

Dá se dnes klasickou hudbou živit?

Mnoho hudebníků po absolutoriu konzervatoří a vysokých škol zběhne ke zcela jiným oborům a podnikají. Prostě hudebníků je mnoho a míst v orchestrech a hudebních školách je jen omezené množství. Já měla to štěstí, že ocenění v soutěžích mi přineslo mnoho krásných příležitostí už ve škole a vlastně jsem si tím postupně vybudovala i start pro sólovou drahu. Mezi tím jsem si vyzkoušela i orchestr. Virtuosi di Praga a Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK jsem měla moc ráda. Přeci jen jsem trochu dobrodruh, časem jsem opustila bezpečné stabilní místo v orchestru a vydala se na sólovou dráhu. A musím zaklepat, bylo to dobré rozhodnutí.

Myslíte si, že klasická hudba je okrajový žánr?

Určitě ne, jen si zkuste uvědomit u oskarových a jiných kvalitních filmů, kolik „klasiky“ je použito. Klasickou hudbu nebo alespoň její melodie v moderním zpracování slyšíme na každém kroku. Je důležité, aby koncerty klasické hudby byly pojaty moderně, ne jako zaprášené muzeum. V dnešní době máme mnoho podnětů, většinou bývají popové klipy rychlé, plné efektů, pohybu. Pak se nám zdá samozřejmě půlhodinová Mahlerova symfonie nuda. Proto si myslím, že je potřeba i klasické koncerty dělat moderněji, zábavněji, využít světlných efektů, vytvářet ucelené programy s nějakým dějem. Pak se nám posluchači na koncerty vracejí.

Věnujete se projektům zaměřeným na ženy.... jste „hudební“ feministka?

To určitě ne. Je to dané tím, že kvalitní hudba v provedení krásných žen je žádaná.
I proto jsme se pustili do projektu vytvořit ryze „dámský“ orchestr Queens of Classic, který je tvořen výhradně z žen, předních interpretek komorní a orchestrální hudby.
A k tomu mám velké úspěchy po celém světě s projektem „Hudba královen“, který mapuje hudbu žen skladatelek. Od sv. Hildegardy von Bingen z roku 1200 přes samotné královny, např.Marii Antoinettu, přes ženy slavných rodů, Claru Schumann, Almu Mahler a dalších k impresionismu po současnost. Projekt měl velký úspěch, kromě českých pódií např. v USA. Na koncertu v Czech Center v New Yorku jsem spolupracovala s Blankou Matragi, která nás ozdobila kolekcí svých šperků, následně proběhlo i velké koncertní turné. Naposledy jsme velmi úspěšně skladatelky představili v ruském Petrohradě na festivalu „Paláce St. Peterburgu“. V roce 2014 se chystáme s projektem do Paříže, protože mnoho skladatelek byly právě Francouzky.

Natáčíte ráda hudbu?

Moc ráda. I když CD dnes jsou spíše dárkovým a promo předmětem. Je to většinou závěrečná fáze dobrých koncertních projektů. Zaznamenat celek na CD. A rozhodně nevěřte, jak se říká, že všechno jde při natáčení opravit, sestříhat. Atmosféru, krásu zvuku, kvalitu interpretace za vás žádný stroj neudělá. Je pravda, že úspěch koncertu poznáte podle prodaného počtu CD po koncertě.

Jak flétnistky odpočívají?

Jako každá jiná žena, bez toho by vám chyběla energie na koncerty, kde jste pro posluchače a musíte vydat ze sebe maximum. Mám ráda lázně, pravidelně jezdím relaxovat do Františkových Lázní nebo do Poděbrad. Ale samozřejmě jako relaxace stačí vyrazit s dětmi na karneval nebo na výlet. 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky