O Boženě Němcové už vzniklo mnoho dokumentů a nejeden film, minisérie Božena má ale přinést nový pohled na život autorky slavných děl jako Babička, Divá Bára nebo V zámku a podzámčí.

Do hlavní role obsadili tvůrci osvědčenou herečku Aňu Geislerovou a její mladší verzi si zahrála Anna Kameníková.

Co ale nový snímek divákům slibuje? „Nevešla se do žádné škatulky už před dvěma sty lety a nevešla by se ani dnes,“ tvrdí podle webu iRozhlas.cz scenáristka Hana Wlodarczyková.

„Nechtěli jsme se na ni primárně dívat jako na slavnou spisovatelku, jako na povinnou četbu, jako na nějakou postavu z mramoru. Spíš nás zajímala dívka, později žena, která má nějaké velké vnitřní světlo a obrovskou touhu jít tam, kam ji to táhne, navzdory překážkám, navzdory době i lidem okolo ní,“ prozradil kreativní producent Michal Reitler webu iRozhlas.cz.

Božena ve čtyřech dílech divákům dle producenta odpoví na několik zásadních otázek.

„Jak se vůbec dostala dívka bez věna, z podzámčí, čtoucí výhradě německou literaturu k češtině a později mezi hlavní tahouny emancipace češtiny a českého národa? Kde se vzalo křestní jméno Božena? Kdy, jak a především proč začala psát? Za jakých okolností vznikl ten její slavný obraz, co visí ve školách? Co předcházelo napsání Babičky? To všechno bylo ve skutečnosti mnohem šťavnatější, než jaký je obraz Boženy Němcové mezi lidmi,“ slibuje Reitler spisovatelčiným fanouškům. Scenáristky Hana Wlodarczyková a Martina Komárková prý ale hlavně chtěly odstranit jisté stigma, které Němcovou a jejího muže pronásledovalo.

„Chtěly jsme je oba zbavit nálepek, které na nich ulpěly. Josefa Němce jako tyrana a Boženy jako oběti. Snažily jsme se o zachování rovnováhy. Ukázat, že život s ním nebyl jednoduchý, ale že to bylo vzájemné. S Boženou také nebylo lehké žít. Jejich manželství bylo střetem dvou vyhraněných osobností,“ prozradily scenáristky Hana Wlodarczyková a Martina Komárková.

V příběhu navíc diváci poznají ve vedlejších rolích i další významné osobnosti tehdejší doby, do příběhu zasáhne například Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, František Ladislav Čelakovský, Karel Havlíček Borovský či Magdalena Dobromila Rettigová.

Pokud vás tedy zajímá život Boženy Němcové z jiného úhlu, tohle dílo si rozhodně nenechte ujít. Další díl odvysílá ČT1 již tuto neděli večer.