Blanka Matragi: Uragán romantiky

Šaty, které navrhuje, jsou jako zhmotněné sny z pohádky o Popelce. Její podřízení jí ale přezdívají Šéfka nebo Uragán. Je Blanka Matragi (56) pohádková romantička, nebo tvrdá byznysmenka?

Romantické, pohádkové, průsvitně lehoučké jako motýlí křídla. Takové jsou její modely, které šije pro princezny z Perského zálivu a čím dál častěji i pro české zákaznice. Dokonce i svým zevnějškem připomíná kmotřičku vílu, pohádkovou čarodějku, která dokáže proměnit ušmudlanou zástěru v plesovou róbu a starou dýni ve třpytivý kočár. Její slova ale znějí spíš jako manifest ambiciózní podnikatelky, než jako pohádková zaříkadla: „Jsem příkladem ženy, která si svoje peníze vydělala vlastní pílí, tvrdohlavostí,“ říká o sobě Blanka Matragi. „Rozhodně nechci sedět ve druhé řadě, nikde a nikdy prostě druhou lajnu neberu.“

Ostatně, bylo to právě spojení fantazie, kreativity a tvrdohlavé ctižádosti, které jí snad jako první české návrhářce umožnilo prorazit v zahraničí – v uzavřeném světě arabských ropných magnátů a královských rodin.

V posledních letech se ovšem Blanka Matragi stále častěji pracovně objevuje i v Česku. Před několika dny do svých modelů oblékla finalistky soutěže Česká Miss. A zanedlouho se chystá na Staroměstském náměstí, v domech U Minuty a U Radnice, otevřít kulturní centrum, v němž bude fungovat nejen stálá výstava její tvorby, ale také kavárna a škola pro budoucí módní designéry.

Navzdory minimalismu

Její róby jsou rozpoznatelné na první pohled: stvořené z desítek metrů lehoučkých, průsvitných, ručně obarvených či pomalovaných látek, pošité flitry a korálky, jsou zhmotněním snů každé malé holčičky. Možná právě proto slaví takové úspěchy právě v arabských zemích, kde vkus odjakživa přeje nádheře a opulenci. V západním světě, kde módě po léta vládl minimalismus, černá či šedá barva, strohé linie a kabáty ve stylu vojenských uniforem, působí její výtvory poněkud nepatřičně. V zemích kolem Perského zálivu však pro ní západní trendy nepředstavují konkurenci – mimo jiné i proto, že vychází vstříc představám svých klientek. „Důležitá je komunikace se zákaznicí, umění strefit se do jejích představ a atraktivnost prezentace,“ říká. „Rozhoduje schopnost zkombinovat to, co je žádáno, s novými prvky. Moje móda příliš nepodléhá trendům. Není to módní výstřelek. Zákaznice mi říkají, že mé modely si mohou vzít i po dvaceti letech.“

Nejzajímavější zakázku pochopitelně představují svatební šaty, které jí navíc dávají možnost inspirovat se komunikací s mladými lidmi. „Nevěsta, mladá dívka, je pro mě v tu chvíli zákaznicí, a já se snažím z ní doslova vykřesat, co ona si představuje, jaká jsou její přání. Co třeba ani nechce říct, ale nakonec se k tomu přizná. Nejdříve si například přeje romantické svatební šaty celé z růžiček. A v průběhu rozhovoru, kdy se začne uvolňovat, najednou zjistí, že tu romantiku chtějí všechny její babičky a tety a pratety a maminky. A že ona je vlastně vůbec nechce.“

Naopak nejhorší zákaznicí je prý sobě ona sama: „Já do toho chci dát všechno a mnohdy se to nepovede.“

Šije i když padají bomby

Poptávku po jejích modelech kupodivu nijak neovlivnila ani nynější hospodářská recese: „Musím říct, že se mě současné ekonomické problémy příliš netýkají,“ připustila v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Mám pocit, že čím je krize depresivnější, tím více si mí zákazníci vychutnávají výjimečné okamžiky.“

Ostatně, salon Blanky Matragi už zažil daleko dramatičtější otřesy: v Bejrútu pracovala například i během války, kdy se město otřásalo bombardováním a izraelská armáda se v něm střetávala s ozbrojenci z hnutí Hamás. „Musela jsem dodělat spoustu objednávek ze zahraničí,“ vysvětluje. „Třeba svatbu do Monaka. Ze Sýrie přijela vnučka bývalého syrského prezidenta a čekala, až jí šaty došiju. Strašně se bála, najala si hotel hned vedle našeho salonu a nakonec si odvezla nedodělané šaty. Poprvé v životě jsem je vydala nehotové.“

Možná i v tom tkví část kouzla, jimiž si šaty od Blanky Matragi podmaňují ženy po celém světě: vznikají v atmosféře, kde se pohádkové bohatství, vytříbený vkus a smysl pro originalitu každodenně střetávají s dramaty na pokraji života a smrti.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky