Celou svou módní kariéru pěstoval své umění šokovat. Byl schopen čehokoliv, aby rozvířil stojaté a upejpavé vody světa módních přehlídek. Při té poslední, přehlídce kolekcí pro jaro a léto 2010, vyslal na molo modelky oblečené a učesané jako hrozivé mimozemské bytosti nebo mutanty, kráčející v nebezpečných botách na pětadvaceticentimetrových podpatcích.

I jeho smrt by se v tomto ohledu mohla jevit jako ďábelský kousek, spáchaný ve snaze vyvést svět zase jednou z míry. Jenže pro jeho blízké zas až takovým překvapením nebyla. Přátelé, kteří ho znali pod jménem Lee McQueen, tušili, že se potýká s těžkými depresemi - ostatně, jen několik dní před ním zemřela jeho milovaná matka. "Lee mluvil o tom, že móda ho už nezajímá, že s ní hodlá skončit," říká jeden z nich. A další z okruhu známých dodává: "Byl to ohromně talentovaný tvůrce, ale genialita se svým způsobem blíží šílenství a na Leeovi to občas bylo znát."

Mistr provokace

Lee Alexander McQueen přišel na svět jako nejmladší z šesti dětí chudého taxikáře z východního Londýna. Ze školy odešel v šestnácti a zkušenosti sbíral jako pomocník v luxusních krejčovstvích na proslulé ulici Savile Road, známé především jako místo, kde si můžete na zakázku objednat perfektní pánský oblek. Právě tady si vypěstoval schopnost navrhnout dokonalý střih jakéhokoli oblečení - ke svým modelům přistupoval takřka jako architekt, koncipoval je odvážně a přitom dokonale do překvapivých proporcí.

Vyšvihnout se do nejvyšší kruhů mu pomohlo angažmá v úloze kreativního ředitele společnosti Givenchy. S šéfem korporace LVMH, která Givenchy vlastní, se však rozešel ve zlém: nijak se totiž netajil tím, že svou práci pro Givenchy cítí jako spoutávání svých vlastních kreativních schopností.

Po odchodu z Givenchy se věnoval jen své vlastní značce a proslul především coby nepřehlédnutelný módní showman. Každá jeho přehlídka byla podívaná, která nijak nešetřila modelky ani diváky. Jednou je nahnal do sklepení pod Paříží, jindy na sportovní stadion. Modelky se na molu objevovaly jednou jako šachové figurky, jindy v roli obětí čarodějnických procesů. Jednou je nechal přímo na pódiu posprejovat graffitti. Oblékal je do nemilosrdných korzetů (kvůli nimž si vysloužil kritiku ze strany feministek), kalhot, odhalujících téměř celé pozadí i do obleků připomínajících černé brnění.

Skončili jsme, jasná zpráva

McQueenův osobní život byl stejně nepředvídatelný a plný extrémů jako jeho tvorba. Jeho psychika však zřejmě byla daleko křehčí než silácké modely, které předváděl na přehlídkových molech. Otevřeně se hlásil k homosexualitě - což je u mužů ve světě módy ostatně spíš pravidlem než výjimkou - neměl ale štěstí na partnery. S jedním z nich uzavřel registrované partnerství (na "svatbě" mu za družičku šla sama Kate Moss), svazek se ovšem brzy rozpadl. Další vztah ukončil sám McQueen, když po návratu z cesty po Indii zamířil rovnou do partnerovy kanceláře a řekl mu: "Skončili jsme." Chodil také s jistým pornohercem, s nímž se seznámil po internetu. Jeho poslední láskou byl jistý Australan, jehož jméno si prý nechal Lee vytetovat na paži. Ani tím si ho ovšem neudržel: "Ten parchant mi zmizel zpátky do Austrálie a nechal mě tady, abych se díval na jeho jméno," konstatoval. Fakt, že mu nikdo nestál po boku v kritických okamžicích jeho života, zřejmě také svým dílem přispěl k jeho tragickému konci.