Druhý lednový týden zkoušíme v obchodním centru v Praze-Zličíně najít v „elektru“ zboží levnější o 70 %, na které láká výrazná tabule. Nedaří se nám to. Většina slev je v rozmezí 10 až 20 procent na starší modely žehliček a toustovačů. Pokud byste si chtěli koupit pouzdro nebo jiné příslušenství pro nový mobil, který jste našli pod stromečkem, případně náhradní filtr do vysavače, jsou za původní ceny.
#clanek|3521483|3521422#
Ve sportu a v obchodech s oblečením je zboží notně rozebrané. Pár bund tu sice najdete se slevou, ale ze sumy přesahující 2 000 Kč zlevnily tak o 20 procent. A to je ještě otázka, zda původní cena byla opravdu taková, jak tvrdí visačka. Do toho prodavačky navážejí do regálů sortiment s označením „nová kolekce“. Samozřejmě, že nezlevněný.

Levné nemusí být dobré

Slevy v tomto období mají svou logiku. Obchody, hlavně ty s elektronikou a oblečením, potřebují vyprázdnit sklady pro novinky. Z toho ale také vyplývá, že do výrazných slev se dostávají především produkty, o které nebyl až takový zájem.
Příkladem může být vysavač, který e-shop nabízí se slevou skoro 50 procent. Cena se z téměř 2 700 Kč snižuje na necelých 1 500 Kč, a to se zdá výhodné. Jenže kdo si u tohoto produktu na internetu přečte sekci s hodnocením zákazníků, narazí na reakce jako: „Chybí mi regulace výkonu, madlo otevírání zásobníku nečistot hrozí při každém otvírání ulomením. Takhle namáhaná část by měla být z pevnějšího materiálu.“ - „Menší nádoba na smetí, nutné je čistit po každém vysávání.“
Pokud je ovšem produkt zlevněn jen proto, že jde o výběhový model a vy nemusíte mít „to nejnovější“, jednáte racionálně a opravdu ušetříte.

Proč platit víc? Nejsme hlupáci!

I když čeští zákazníci už mají své zkušenosti, takže cedulky „-80 %” berou s rezervou, na prodej v akcích si zvykli natolik, že jiné zboží – pokud ho nutně nepotřebují – ani nevyhledávají. U nás se během nich prodá cca polovina zboží, zatímco třeba v Německu jen 21 %.
V rámci konkurenčního boje se obchodníci před lety dostali s avizovanými slevami do začarovaného kruhu. Nabízejí je po celý rok a při nynějších novoročních výprodejích se proto marketingová oddělení musí hodně zapotit, aby bylo vůbec ještě čím ohromit. Kromě toho ze studie agentury GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR vyplývá, že ceny už nejsou pro české spotřebitele jediným tahákem nákupu. Stále více vyhledáváme i kvalitu. „V roce 2017 poprvé v historii poklesl podíl zboží prodaného v akci. I přesto tento podíl činí u baleného rychloobrátkového zboží 46 %, což je stále nejvíc v Evropě,“ uvedl Tomáš Drtina, výkonný ředitel GfK pro Česko a Slovensko.

Na co letos pozor?

Povánoční a novoroční výprodeje tradičně sledují inspektoři České obchodní inspekce (ČOI). „Kontroly zatím stále ještě probíhají, jsme v podstatě na jejich začátku,“ uvádí Mgr. Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI. „Letos jsme zatím neobjevili nic výjimečného.“ Je ovšem otázka, zda by kontrolní orgány neměly jednat přece jen rázněji, řada slev svádí k dojmu, že jsou jen na oko...

  • Při 924 kontrolách ve třetím čtvrtletí loňského roku bylo zjištěno porušení právních předpisů v 374 případech. Nejčastěji deklarovaná cena neodpovídala ceně účtované.
  • Podfuky se potvrdily také při „Black Friday“. Obchodníci použili trik, kdy některé slevy počítali z „původních cen“, za které je v předchozích týdnech ve skutečnosti neprodávali oni ani konkurence. K takové praktice se podle analýzy společnosti Apify někdy uchylují velké e-shopy. Zkrátka obchodníci se drží hesla „Zdražili jsme, abychom mohli zlevnit“.
  • A děje se to také v lednu. Potvrdila nám to jedna z prodavaček: „Před týdnem jsme měli inventuru, pak jsme přeceňovali zboží. S holkama jsme se divily, že mnohé zase podražilo… Teď nás vedoucí upozornila, že od poloviny ledna vyjde nový katalog a bude se zase přeceňovat na slevy.“

Triky, které stále zabírají

  • Zákazníci by si kromě samotných cen měli ohlídat také záruku. Při nákupu je může obchodník zaskočit sdělením, že na určitý sortiment se nevztahuje nebo je nějak omezena. Přitom to není pravda, žádné takové ustanovení neplatí (s výjimkou případu, že sleva byla poskytnuta z důvodu vady, což by mělo být uvedeno i na účtence).
  • „Dejte si ovšem pozor na akce typu 3+1 zdarma. Prodejce může v případě reklamace tvrdit, že na kus ,zdarma´ se záruka nevztahuje,“ uvádí v tiskové zprávě časopis dTest. „Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím ,darem´. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.“
  • Další trikem, kterého si nemusíte všimnout především při větším nákupu v supermarketu, je nezapočtení slevy u pokladny. Jindy zase uvedená cena nemusí souhlasit se slevou. Ne vždy je to podvod. Stačí, když v regálu bude uvedena cena bez DPH (malým písmem).
  • „To hlavní je, aby spotřebitel byl řádně seznámen s cenou nabízeného zboží či služby,“ upozorňuje Jiří Fröhlich. „U běžných třeba týden trvajících (či delších) povánočních slev není přípustné, aby tam bylo uvedeno: Původní cena 499 Kč (a to například preškrtnuto) a u toho ,sleva 40 %´. Cena musí být jasná a konečná.“