Podnikání je o sebevědomí a snech

archiv Alexandry John

Manažerka a úspěšná podnikatelka Alexandra John má za sebou několik projektů, vede řadu firem a nyní přichází s projektem na pomoc začínajícím ženám podnikatelkám. Už v pubertě věděla, že podnikání je věc, která ji bude bavit a naplňovat. A vytrvale si za svým cílem šla. Dnes je ženou, která si splnila svůj tzv. "americký sen" a realizuje projekty, které pomáhají dalším ženám splnit si jejich touhy.

Jak vypadaly vaše začátky v podnikání?
Tak jako každé začátky podnikání, ani ty moje nebyly jednoduché. V euforii jsem začala podnikat v internetovém byznyse, o kterém jsem nevěděla ale vůbec nic. Bylo to ode mě dost naivní. Spustila jsem pracovní portál, o kterém jsem doufala, že snadno vyplní mezeru na trhu. V té době bylo na trhu jen pár velkých hráčů a v tom jsem viděla příležitost. Nevěděla jsem ale vůbec, co podnikání obnáší.

Přišla nějaká velká prohra?

Ano. Pád musel zákonitě přijít. Po necelých dvou letech tvrdé práce a bezesných nocí jsem tenhle podnikatelský pokus ukončila. Dlouho jsem myslela, že jsem tomu možná měla věnovat ještě trochu času, ale už si to nemyslím. Rozhodně to byla rozumná volba. Nejsem zastánce toho, aby se člověk vzdal, když se nedaří, ale je také potřeba umět odhadnout situaci a odejít, když vidíte, že tudy cesta nevede.

Podnikají lidé jenom pro peníze?

Každého z nás motivuje něco jiného. Bohatství, i když je to relativní pojem, je jedním z motivů. Rozhodně ale nejde o jediný. Podle mě existuje systém hodnot, kterým se každý z nás řídí. V mém případě je to potřeba seberealizace a pocit svobody. Každá žena, ale i muž, to má jinak. Někdo chce uznání a slávu, někdo pochopení a klid, další zase bohatství a moc. Osobně bych řekla, že bohatství není ve skutečnosti motivem jako spíš to, co symbolizuje a co člověku dává. Když jsem bohatá, tak… jsem svobodná, šťastná, nezávislá, lidi mě milují, jsem oblíbená? Vyberte si sami. Vždycky je to hodnota, co zastáváme, která stojí za motivem, který nás vede do akce.

Co byste poradila ženám, aby si věřily a šly za svým snem?
Rozhodně se nenechte odradit. Podle mého názoru velmi často posloucháme svoje okolí, které tvrdí, že podnikat bychom neměly, nehodíme se na to, nepodaří se nám to apod. Hodně žen to má těžké, protože jim chybí podpora doma. Pokud se tedy, milé dámy, rozhodnete, tak za svým snem prostě jděte. Čím víc budete následovat to, co milujete, tím víc se vám bude dařit a tím víc si budete věřit. Je to jednoduchá rovnice.



Jde opravdu možné skloubit podnikání a rodinu? Tak, aby byla žena podnikatelka spokojená?

Určitě. Já sama sice děti ještě nemám, ale okolo sebe vidím hodně úspěšných podnikatelek, které to bravurně zvládají. Nedávno jsem dokonce dělala rozhovor s jednou z nich. Založila úspěšnou firmu. V době finanční krize, kdy řešila řadu problémů, navíc otěhotněla a čekala druhé dítě. Zvládla mateřskou, nové manželství, firemní krizi a dnes je její jazyková škola ještě úspěšnější než předtím a dynamicky se rozvíjí.

Co plánujete dál?
Právě mi vychází kniha, která je určená začínajícím podnikatelkám a která bude mít ve středu 14. 10. 2015 od 17 hodin autogramiádu v knihkupectví Dobrovský (Václavské náměstí 22, Praha 1). Současně s mým týmem připravujeme i nový projekt – videokurz, který bude zaměřený právě na ženy, které chtějí začít podnikat. Jsem nadšená, že se mi podařilo rozeběhnout internetový portál www.womenonline.club, který je v angličtině a oslovil ženy po celém světě. Ženy na něm najdou články o podnikání, mohou se zaregistrovat a sdílet s námi svůj podnikatelský příběh, případně si tu vyplnit byznys plán, se kterým jim mohu osobně poradit. Jsem ráda, že mohu ženy propojit s jejich sny a ukázat jim, že svět byznysu není jenom aréna pro muže. Ženy v něm mají také důležité místo.

Proč jste napsala knihu speciálně pro ženy podnikatelky?

Ve firemním poradenství se pohybuji řadu let a denně se setkávám s podnikateli, kteří řeší svoje podnikatelské strasti. Vždycky mě ale zaráželo, že je mezi nimi jen minimum žen. Proč? Sama na sobě jsem viděla, že žena dokáže v podnikání zastat stejnou roli jako muž a někdy dokonce lepší. To mi nedalo, a proto jsem se rozhodla podporovat právě ženy. Vím, že si občas nevěříme, ale je to škoda, protože mnoho z nás má skvělé nápady. Jen se je bojíme realizovat. Buď nás odrazuje partner, rodina nebo společnost jako taková. Ale proč? Řídit se intuicí a pocity není podle mě slabost, ale naopak něco, co svět potřebuje daleko víc než tvrdou akci hlava nehlava. Skutečně věřím tomu, že to je něco, co byznys budoucnosti bude vyžadovat a ženy budou potřeba daleko víc, než by si kdy mohly myslet.

Jaký je rozdíl mezi mužem podnikatelem a ženou podnikatelkou? Kde jsou tzv. NAŠE ŽENSKÉ PŘEDNOSTI?

Mezi mužem podnikatelem a ženou podnikatelkou je velký rozdíl. Ženy jsou vnímavější a často se řídí svojí intuicí a city. Kdežto u mužů převládá racionální myšlení. Jdou logicky a systematicky za svým cílem. My ženy jsme empatičtější a dokážeme se tak lépe vcítit do pocitů našich zaměstnanců nebo potřeb klientů. Sbíráme informace a umíme je chytře použít. Nasloucháme a máme daleko větší cit pro kontakt se zákazníkem. V tom je naše síla a dovolím si říct, že i moc.

Co je pro vás relax a jak odpočíváte?

Věřím tomu, že pro zdravý byznys je třeba i zdravé tělo. Nejsem přehnaně sportovní typ, ale dopřávám si moje drobné radosti. Ráda čtu, medituji nebo cvičím jógu. Při práci se ženami jsem si všimla, že se často snažíme vést byznys jako muži. Jsme tvrdé, jdeme směle dopředu a nezastavujeme se. Nemyslím, že je to úplně špatně, ale je důležité také odpočívat a zamyslet se nad tím, že prostě muži nejsme. Někdy je lepší se zastavit a zaposlouchat se do intuice. Skutečně jsme na to kované a ona nám dokáže velice dobře poradit. Dovolte si v byznysu víc cítit. Citlivější neznamená slabší. Právě naopak.


 

 

Nejnovější články

2008 - 2017 © VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Všechna práva vyhrazena