U zrodu německého zásilkového obchodního domu Neckermann a švédské firmy na konfekci H&M stál skvělý marketingový tah dvou mužů - zakladatelů. Oba projekty vznikly záhy po skončení druhé světové války, každý z nich si ale ponechal svá specifika: ten nejdůležitější rozdíl je jistě cesta k zákazníkovi, jeden z nich zvolil kamenné obchody, druhý objednávání „kdekoliv“ z nových katalogů, tedy tištěná a „virtuální“ média.

Nápad za miliony marek

Německý zásilkový obchodní dům, dnes s evropskou působností ve čtrnácti státech, má sice na „krku“ už šedesátku, stále jde o zdatného profesionála, který se neobává novinek. Ve Frankfurtu nad Mohanem se prvotní idea na zásilkovou společnost zrodila v hlavě Josefa Neckermanna (žil v letech 1912 až 1992). Činnost zásilkového obchodního domu byla zahájena 1. dubna 1950, ve stejném roce se objevil dvanáctistránkový katalog (12 stran) s nabídkou textilního zboží, který přilákal první zákazníky. Obrat po jediném roce existence činil deset miliónů DM (marek)!, už v roce 1953 se v katalogu objevily hity, radiový přijímač za dostupnou cenu a také nábytek a tehdy velmi aktuální televizory.

V polovině 50. let vyšel sezonní nabídkový katalog, nadšení klientů způsobilo také zařazení široké nabídky dovolených, poprvé v roce 1963. V roce 2000 se konaly velkolepé oslavy 50. výročí gigantické společnosti. Zásilková společnost Neckermann patří dodnes mezi největší obchody v Německu… V současné době (po předloňském vyhlášení úpadku mateřského koncernu Arcandor, který spravoval mimo jiné i konkurenční zásilkový obchod Quelle), vlastní Neckermann americké kapitálové fondy Sun Capitols a řídí jej prostřednictvím německé centrály ve Frankfurtu nad Mohanem.

Napřed dámy, až později páni

Firmu H&M, celým názvem Hennes & Mauritz, založil ve Švédském městě Västeras v roce 1947 Erling Persson (značka je stále ovládána touto rodinou, synem zakladatele, Stefana). Původně firma prodávala pouze dámské oblečení, jmenovala se „Hennes". Až v roce 1968 získal Erling Persson nové prostory a součástí nabídky na odkup se stalo velké množství pánského oblečení.

Expanzi do světa mužů majitel neodolal a přejmenoval svou značku na Hennes & Mauritz. Po mnoha švédských obchodních domech byla první prodejna H&M byla mimo švédské území otevřena v Anglii (1964). Následovalo otevření mnoha poboček po celé Evropě - v Británii, Norsku, Dánsku, Švýcarsku a v Německu. V posledním desetiletí minulého století firma dále rozmáchle expandovala - do Finska, Francie, Rakouska, Nizozemska a Belgie – značka si vytvořila širokou síť prodejen napříč celou Evropou. Na začátku nového tisíciletí byly otevřeny první dvě pobočky v USA, v současné době má H&M v Americe 152 prodejen. Na jaře 2007 byla otevřena první pobočka ve východní Asii, Hong Kongu. Ostatně v asijských zemích se značné procento trendové oblečení za slušné peníze, čili „cheap chic“, také vrábí. V současné době patří značka do stovky nejznámějších značek na celé zeměkouli a má po celém světě více než 2 200 obchodů.

Co dál, pane Neckermanne?

V Československu před rokem 1989 se tištěná podoba sezonního katalogu chápala jako ukázka luxusního a „levného“ západního světa. Půjčoval se z ruky do ruky, jako nejlepší módní časopis, který fungoval jako inspirace pro tehdy oblíbené „udělej si sám“. Kopírovaly se střihy, účesy, zařízení domácnosti, žaslo se nad tím, co u nás nebylo. S velkým ohlasem u zákazníků začala značka, kterou znalo každé malé dítě, působit v České republice v roce 1998. V současné době nabízí Neckermann 2x ročně prostřednictvím hlavního katalogu (jaro/léto a podzim/zima) v tištěné i internetové podobě širokou škálu produktů: od módního oblečení pro celou rodinu, přes nábytek a bytový textil až po techniku. Nakupovat se dá také na splátky. Velký pokrok učinila i modernizace logistiky (objevily se obrovské centrální sklady zboží, zkrátily se lhůty zasílání zboží).

Zákazníci dnes stále více objednávají na internetu (kde je také nejširší nabídka). Největší zájem je o dámskou aktuální trendovou módu, která se dá zakoupit za dostupnou cenu, ve stále kratší době od doby objednání do dodání. Tradiční podoby tištěných katalogů začínají počítačové domény výrazně vytlačovat z centra klientské pozornosti. Proto se i Neckermann v tomto ohledu snaží přizpůsobovat trhu, zavádí spoustu novinek (zvýhodnění nakupování po internetu formou různých zajímavých akcí, slev či soutěží), stále zvyšuje počet světových módních značek za velmi výhodné ceny nebo limitované návrhářské série.

Romana Hájková, PR manažerka společnosti Neckermann, popisuje aktuální nabídku: „Letní modely jsou velmi mladistvé a pohodlné, ve svěžích barvách, s převládajícími tóny fialové a zelené. Stálé módní styly jsou námořnický, safari (zemité barvy a khaki, letos doplněné například kontrastní oranžovou) a v neposlední řadě si na své přijdou i milovníci nadčasové klasiky, a to v kolekcích Challice, Raspberry, Bodyright a Jürgen Michaelsen.“

Exkluzivní designérské bonbónky

Své nové kolekce uvedené na trh po začátku nového tisíciletí obohacuje značka H&M vyhledávanými limitovanými kolekcemi od světových designérů - v roce 2004 „s puncem“ módního návrháře Karla Lagerfelda. O rok později v H&M uvedla svou kolekci Stelly McCartney, další sezony společnost spolupracovala například s popovou královnou Madonnou, Robertem Cavallim a Kylie Minogue. Největší úspěch měla loňská kolekce od exkluzivní francouzské značky Lanvin, která do té doby byla přístupná jen těm nejbohatším. H&M tak pomohlo splnit sen mnoha jejím obdivovatelům.

V dubnu 2011 uvedla H&M už druhou kolekci pod názvem Conscious Collection (neboli Zodpovědná kolekce). Kolekce pro muže, ženy i děti se vyrábí například z bio bavlny, Tencelu a recyklovaného polyesteru. Podle Ann-Sofie Johansson, šéfdesignérky společnosti, jde o možnost, jak dokázat, jak lze využívat ekologicky produkované materiály nebo dokonce recyklované PET lahve a rybářské sítě. Všechny modely jsou pojednány v tónech od čistě bílé přes slonovou kost až po pudrovou růžovou a světle béžovou. Vidíme na nich jeden z nových trendů letošního jara – jemné krajky, krásné výšivky, lichotivé řasení, zkrátka oblečení jako svořené pro víly. Tato kolekce navíc ukazuje, že „bio“ a „eko“ může být zároveň také „in“ a „trendy“.

Manažeka marketingu Magdaléna Drsová, která pro světoznámou značku pracuje, hovoří o patnácti letech, během kterých se H&M dostalo do šatníků především mladších příslušníků českého národa: „Právě v těchto dnech otevíráme už dvacátý šestý obchod na území České republiky a rozhodně letos není ten poslední. O módní trendy za příznivé ceny v podání H&M má zájem stále více zákazníků, samozřejmě jim vycházíme vstříc. Léto v podání naší značky je barevné a optimistické,“ pokračuje Magdalena: „Jako protiklad romantického trendu, popsaného výše, budou letos našim kolekcím totiž dominovat velmi jasné barvy, a to nejen na doplňcích, ale i na oblečení. Hitem sezony je navíc kombinovat je mezi sebou a vytvářet tak dosud téměř nemyslitelná spojení, růžové s oranžovou nebo tyrkysové s fialovou. Hitem budou jistě doplňky, inspirované tropickou přírodou a námořnickým stylem. Letošní léto bude přát rozhodně odvážným.“