Nedávno se Armaniho zeptal časopis Harper's Baazar v rozhovoru také na slávu: má to stejné jako herečka Elizabeth Taylor, která si údajně nepamatovala jediný okamžik, kdy slavná nebyla? Slavný muž zamyšleně prohlásil: „Já si takových momentů pamatuji mnoho. Je jisté, že jsem se slavný nenarodil!“ Giorgio vyrůstal v době černobílého filmu, jeho rodiče nebyli boháči a filmy v místním kině byly okamžiky, kdy chlapec snil o nádherných hollywoodských hvězdách.

Cesta Giorgia Armaniho k módě nebyla vůbec přímočará, měl se původně stát lékařem… Mladý muž s osobitým šarmem ale stále slyšel – proč to nezkusíš s módou? A tak začal, pěkně „od píky“: jako aranžér a nákupčí pánské módy. Bylo mu „už“ třicet, když se objevil u návrháře Nina Ceruttiho. Po několika sezonách se svým tehdejším partnerem, také návrhářem, Sergiem Galeottim, založil společnost (1974), která měla od počátku skvělý roční obrat.

  • Armani také pracoval na několika hollywoodských filmech jako kostýmní návrhář, měl dokonce na přijímání hvězd v Hollywoodu pronajatou kancelář. Velkou prestiž Armanimu získal snímek Americký gigolo z 80. let, kde hlavní hvězdu, herce Richarda Gereho „přebil“ jedinečnou autorskou kolekcí sak a kravat. „Hraje hlavní roli sako nebo já?“ prohodila prý ohromená filmová hvězda. Gere se ale nakonec stal Armaniho váženým zákazníkem.

Cesta na vrchol

Právě „obyčejné“ sako akcelerovalo návrhářovu kariéru strmě vzhůru. Výrazným znakem Armaniho tvorby se stal klasický oblek, který v posledních desetiletích minulého století ovlivnil nejen pánskou, ale také dámskou módu – ženy se do něj provždy zamilovaly. Návrhář ubral „uniformě“ saka na formálnosti a nahradil ji ležérností. Jeho sako vyřadilo z tradiční krejčovské práce vycpávky a bylo šito v tlumených neutrálních šedých a béžových barvách.

„Sako bylo první věcí, kterou jsem chtěl udělat. Vynalezl jsem typ sportovního saka, které je uvolněné, méně formální, méně upjaté…“ V oblecích s iniciálami „GA“ se lze pohybovat po několik sezon a jste stále „in“. Zpěvačka Cher o Armaniho módě řekla: „Líbí se mi, že to, co jste si od Giorgia koupili před dvaceti lety, stále můžete nosit a vypadat trendy.“ Svou tvorbu prezentuje návrhář nejen dvakrát ročně módní přehlídkou.

  • Do světa Armani nepatří dávno jenom oblečení, senzační jsou také jeho doplňky, hodinky, brýle i tašky a pak jsou zde mistrovské vůně – třeba Sensi, Gió nebo Mania se drží léta docela nahoře v silně obsazené „hitparádě“ vůní. Podle slov návrháře, cíl, „kterého se snažím dosáhnout, je vytříbit lidem jejich styl skrze mé oblečení, aniž by se z nich staly oběti módy.“

Přehlídka úspěchů

Svůj první obchod otevřel Armani v roce 1981, jeho specializované linie se líbí všem - dětem, mužům i ženám. Významnými sezonami pro rozmach značky se stala především poslední desetiletí dvacátého století a první roky století nového:

  • 1992 vznikla řada Armani Exchange (patří mezi nejlevnější zboží značky), cena zpravidla nepřesahuje sto dolarů a prodává se ve více než stovce obchodů světa. Je zaměřena na mladé a vyhlášená svými provokativními kampaněmi.
  • 1997 se objevila značka Armani Collezioni a je otevřeno hned několik butiků.
  • 1999 bylo otevřené první Emporio Armani, dnes existuje řetězec Emporio ve všech světových metropolích. Jeho tvářemi se nedávno stali fotbalista Cristiano Ronald, Rafael Nadal a herečka Megan Fox.
  • 2007 návrhář uvedl svou první kolekci haute couture Armani Privé.
  • 2010 Významným počinem se stalo otevření designérova prvního hotelu, se sofistikovaným interiérem, ušitým na „tělo“. Giorgio Armani jich po Dubaji a domovském Miláně plánuje dalších osm.

V designérské špičce…

V roce 2000 byl Giorgio Armani vyhlášený nejúspěšnějším italským návhářem všech dob. Nemá rád publicitu, jeho opálenou udržovanou tvář s bílými vlasy lze zahlédnout jen na mole, při přehlídkovém finále. A jak poznáte pravého „Armaniho“? Podle elegance, která jeho oblečení stabilně provází, vyhýbá se výrazným barvám - „jeho“ stálicemi jsou nostalgické jemné, zapudrované tóny.

Má rád módu, která podle jeho slov „není vidět“. Každoročně si „něco“ od Armaniho koupí dva miliony klientů a dobře vědí proč. Nemít v šatníku model od Armaniho je pro společenskou smetánku nepřijatelné, oblečení od tohoto italského návrháře je známkou prestiže i vybraného vkusu. Jeho modely nosí Jodie Foster, Michelle Pfeiffer, Richard Gere, Goldie Hawn nebo Sharon Stone. Na jednom nedávném předávání Oskarů oblékl Giorgio Armani nejméně deset celebrit, včetně Seana Penna nebo Anne Hathaway.

Mr. Armani… a ti další

V polovině 80. let zemřel ve čtyřiceti letech Armaniho přítel, módní návrhář Sergio Galeotti – právě on stál u jeho profesních začátků. I když se zdá, že Giorgio Armani pluje pevně po módním moři (prodej společnosti v roce přesahuje 4 miliardy eur), Mr. Armani, jak mu všichni říkají, vytvořil po odchodu svého přítele ze své značky klasickou rodinnou firmu – podobně jako třeba Gianni Versace. Své módní impérium ale drží stále pevně v rukou… Zůstává prezidentem společnosti a ponechává si také firemní balík akcií . Do podniku nastoupila Giorgiova sestra Rosanna a dvě dcery jeho staršího bratra, Roberta a Silvana. Spekuluje se o tom, že především Silvana, která disponuje kromě oxfordské angličtiny diplomatickým obchodním duchem, má největší předpoklady zvednout v budoucnu do výše žezlo s logem GA.

7x, co možná o Armanim nevíte:

  • návrhář-autodidakt převzal již několik čestných doktorátů na prestižních uměleckých univerzitách
  • v roce 2004 vystavilo Guggenheimovo muzeum v New Yorku jeho práce – jednalo se o expozici prvního dosud žijícího designéra
  • je spojován s mnoha charitativními akcemi. Jako první vystoupil proti trendu hubených modelek po smrti Anny Caroliny Reston (při výšce 172 centimetrů vážila jen 40 kilogramů)
  • parfémy a doplňky „GA“ se prodávají ve více než 40 zemích světa
  • Giorgio Armani sportovním fanouškem a prezidentem basketbalového týmu Olimpia Milano, oblékal také některé fotbalová mužstva. Miluje sport a zdravý životní styl, tráví v posilovně nejméně hodinu denně, vydal také knihu Face of Sport. Do svých reklamních kampaní zapojuje nejen herce, ale i slavné sportovce – nyní také Beckhama nebo Najala…
  • po Miláně, kde žije, jezdí vyznavač „ekologie“ Mr. Armani také na kole
  • jeho poslední kampaň Žena v modrém, předvedená italskou modelkou a herečkou Elisa Sednaoui (fotograf Nick Knight), jako by předvídala modré šílenství po zveřejnění outfitu Kate Middleton první den po svatbě

Tip KAFE.cz

V příštích číslech Marie Claire elegantní módní dárky na léto!

  • Červnová Marie Claire + peněženka
  • Červencová Marie Claire + kabelka

Vyberte si ze dvou barev: elegantní béžová nebo rozverná růžová.

Marie Claire s peněženkou v prodeji od 19. května 2011.