Jsem mladá a mám problémy se srdcem

Isifa.com

zdraví, životní styl, srdce, nemoc, žena

Srdce – symbol lásky i života jako takového. Přesto na něj často zapomínáme a jeho bezproblémové bušení bereme za samozřejmé. Jenže…ne vždycky dokáže fungovat bez chybičky celý život, zvláště tehdy, když o něj nepečujeme.

Diskutujte: Předcházíte srdečním problémům, nebo si možnými riziky zatím nelámete hlavu?

Nemocné srdce netrápí jen starší populaci, ale s problémy se potýkají již mnohem mladší ročníky. A to ženy i muže nevyjímaje. Může za to stres, rychlý způsob života, nepohyb, špatný životní styl, tučná strava, málo spánku a mnoho dalšího. Přitom o srdce je potřeba pečovat hned, co si uvědomíte, že nějaké vlastně máte. A správnou péčí se můžeme vyhnout všem problémům.

Léčit srdce, léčit život

V naší péči o srdce je potřeba zaměřit se na prevenci a nenechat onemocnění vzniknout. A jak na to? Rozhodně je potřeba vymazat ze svého života ty největší rizikové faktory, a to třeba kouření, nadváhu, vysoký krevní tlak nebo vysokou hladinu cholesterolu. Také je dobré zjistit, zda nemáme k onemocnění dědičné sklony. Dřív než začneme léčit srdce, měli bychom vyléčit svůj vlastní život.
Kardiolog MUDr. Petr Jánský, Ph.D., k tomu říká: „Některé rizikové faktory aterosklerózy ovlivnit nemůžeme, například genetickou dispozici, věk a mužské pohlaví. Proto se v prevenci kardiovaskulárních chorob musíme zaměřit na faktory ovlivnitelné.“

Kafe.cz zjistilo:

Hlavními ovlivnitelnými rizikovými faktory aterosklerózy jsou

  • Kouření
  • Vysoká hladina cholesterolu
  • Diabetes mellitus (cukrovka)
  • Vysoký krevní tlak (hypertenze)
  • Fyzická inaktivita
  • Obezita

Kardiolog ještě dodává: „Kouření například zvyšuje riziko kardiovaskulárního onemocnění téměř dvojnásobně, ale po ukončení kouření se riziko postupně snižuje. Podobně pacient s hypertenzí má vysoké riziko vzniku aterosklerózy a jejích komplikací. Snížíme-li však účinnou léčbou krevní tlak do normálních hodnot, sníží se i riziko vzniku komplikací prakticky na úroveň rizika pacienta, který hypertenzi nemá.“

I pět kilo má svůj význam

Srdce lidí, kteří mají nadváhu nebo dokonce obezitu, je velmi ohroženo. A jen málokterý z nich se problémům vyhne. Dřív, než bude pozdě, je potřeba zaměřit se na prevenci, nebo alespoň podchytit začátek nemoci – nejčastěji aterosklerózy (tj. ukládání tukových látek ve stěnách tepen, které vede k jejich postupnému zužování a následné nedokrevnosti (ischémii) různých orgánů). V takovém případě lékaři doporučí změnit životní styl a začít hubnout. Protože každé kilo má svůj význam!

Ženy jsou zdravější

Ale ne proto, že by vedly zdravější životní styl, chrání je ženské pohlavní hormony. A kdy se zvyšuje riziko srdečního onemocnění? V období po přechodu, kdy pohlavní hormony přestávají plnit svoji funkci. Jenže nestačí spoléhat jen na pohlaví. To vás před všemi problémy neuchrání. Pokud o svůj život a srdce nebudete pečovat, problémy vás mohou potkat i v mladém věku.

Desatero prevence onemocnění srdce:

  1. důležité je si uvědomit, že kardiovaskulární onemocnění patří mezi nejrizikovější na světě, ale zároveň je možné jejich vzniku zabránit prevencí
  2. v mladším věku častěji onemocnění postihuje muže, ale ženám se nevyhýbá, riziko pak u nich stoupá po menopauze
  3. infarktu a mrtvici se můžete vyhnout tím, že přestanete kouřit, zlepšíte životosprávu a doplníte chybějící pohyb
  4. každodenní 30minutové cvičení snižuje riziko infarktu i mrtvice
  5. zařaďte do jídelníčku alespoň pět porcí ovoce a zeleniny denně
  6. omezte solení – denně si dopřejte méně než 1 čajovou lžičku soli
  7. pravidelně kontrolujte svůj krevní tlak – vysoký krevní tlak totiž nemá žádné symptomy, a tím je nebezpečný
  8. máte-li diabetes, nechte si od praktického lékaře kontrolovat krevní tlak i hladinu cukru v krvi
  9. nadváha je jedním z hlavních rizikových faktorů pro vznik onemocnění srdce – pro udržení ideální tělesné hmotnosti je důležitá pravidelná fyzická aktivita a zdravá strava
  10. pamatujte, že takové nemoci udeří rychle – proto choďte na pravidelné prohlídky a poslouchejte své tělo 
 

Nejnovější články

2008 - 2017 © VLTAVA LABE MEDIA a.s.

Všechna práva vyhrazena