Poradíme vám, jak začít s hubnutím!

Isifa.com

krása, zdraví, žena, hubnutí, nadváha

Ručička na váze ukazuje víc, než jste si myslela, kalhoty neobléknete přes zadek, bříško se vzdouvá čím dál víc…a tak se rozhodnete hubnout. Pokud možno rychle a bezbolestně. Jenže hubnutí je běh na dlouhou trať a už před ním samotným je potřeba udělat v životě pár změn. Jakých?

Často ženy, které se rozhodnou zhubnout několik kilogramů, podléhají chvilkové euforii a do diety se vrhají hlava nehlava úplně bez rozmyslu. Potřebují prostě shodit přebytečná kila hned teď. Nasadí hladovku či jinou zaručenou dietu, vydrží pár dní, zhubnou několik kilogramů (bohužel se ve většině případů jedná pouze o vodu či svalovou hmotu, ne tuk) a pomalu najedou na starý režim, který jim jako bumerang vrátí kila nazpět. Někdy i s nadílkou nových navíc. Jenže, chcete-li zhubnout opravdu natrvalo a bez ohrožení zdraví, je potřeba se nad hubnutím zamyslet. Poradíme vám, jak na to, aby to tentokrát určitě vyšlo.

Změna = základ správného hubnutí

Při cestě za úspěchem je lepší nepodlehnout první euforii z rozhodnutí zhubnout, zastavit se, zamyslet a udělat si přesný plán hubnutí. Zní to možná hrozivě, ale věřte, že až v 80 % je plánované hubnutí úspěšnější. Nejdříve je potřeba ujasnit si, proč chceme zhubnout, jakou máme motivaci, čeho chceme dosáhnout (vždycky je lepší dávat si menší cíle, něco, co můžeme splnit) a změnit svůj přístup k životnímu stylu. To prakticky znamená navnadit mysl na změnu v oblasti myšlení, nákupů, trávení volného času, přípravy jídla apod. Při rozhodnutí ze dne na den asi těžko zjistíte, jak jste na tom zdravotně či psychicky.

Čím začít?

V případě větší nadváhy nebo obezity je potřeba stav a případné hubnutí konzultovat s lékařem. Ten povětšinou určí příčinu stavu, zda se jedná o zpomalený metabolismus, špatnou funkci štítné žlázy či jiný tělesný problém. U odborníka se vám také dostane vstupního vyšetření, které většinou obsahuje testy na poměr živin, rozložení svalů a tuků v těle. Přesně podle toho pak lékař nastaví jídelníček a doporučí nejvhodnější druh pohybu. U lidí s lehkou nadváhou pak většinou stačí zamyslet se nad složením jídelníčku, naučit se zdravě nakupovat a vařit a přidat sportovní aktivitu, která je vám příjemná.

Nejčastější potíže!

S jakými problémy se nejčastěji potýkají lidé, kteří najíždějí na zdravý životní styl? Rozhodně s uvědoměním si, že změna je doživotní. Už pořád bude potřeba pečovat o zdraví, stravu a pohyb. U hladovek to bývá jednoduché: máte přesné hranice toho, kdy nebudete jíst, nic vás nenutí myslet, jak případnou změnu budete řešit na dovolené, při nemoci apod. To vydrží kdekdo, protože je to jen na krátkou dobu. Horší je to s pravidelností jídla i sportu. Často lidé také zapomínají na relax a důležitost spánku. Mnozí ani neumí nakupovat nebo pak nakládat se zdravými potravinami. Vypadá to složitě, ale na zdraví a pohodu si člověk rychle zvyká. Nejhorších je podle odborníků prvních 21 dní, při kterých vzniká nový návyk. Poté už tělo změnu vyžaduje. Jen si zkuste po měsíci vyvážené a pestré stravy dát něco echt nezdravého a mastného. Ve většině případů bude váš žaludek protestovat.

Novinky zavádějte postupně

Nejhorší chyba, kterou hubnoucí dělají, že chtějí všechno hned. Ale nastavit ze dne na den nový režim zvládne opravdu jen málokdo. A proto je potřeba myslet na to, že jen pozvolná změna může být trvalá. Jak tedy začít měnit životní styl?

  • nejdříve začněte myslet na pravidelnost – jezte 5x denně zhruba ve stejnou hodinu, vstávejte i usínejte stejně
  • pomalu vyměňujte nežádoucí potraviny za ty zdravější - nikdo netvrdí, že se musíte vzdát úplně čokolády, pokud si na ní ujíždíte, ale zvolte hořkou, s velkým obsahem kakaa a dejte si jen pár kostiček
  • začněte přidávat pohyb – neposilujte do úmoru, pokud vás to nebaví…klidně můžete vyzkoušet pár rozdílných hodin a pak zvolit to, co vás nejvíce baví
  • namísto sladkých nápojů pijte vodu
  • přidávejte do jídelníčku ovoce a zeleninu
  • po čase si začněte psát, co jste všechno snědli a vypili – později se vám snadněji bude skládat jídelníček
  • vyhraďte si čas na nákupy – ty první vám zaberou mnohem více času…začněte studovat etikety a vybírejte jídlo obezřetně
  • zapomeňte na fast foody a restaurace – nejlepší na začátku je, když si hubnoucí začíná vařit sám

Kafe.cz zjistilo:

  • Člověk je tvor, který miluje stereotypy. Zvyky si vytváříme již od dětství, a proto to, co si neseme z rodiny, v nás často zůstává po celý život. Pokud lidé nebudou sami přesvědčeni, že změnu potřebují a chtějí, nikdo je k tomu nedonutí.

Nezapomínejte na sebedůvěru

K úspěchu je nutné věřit sám sobě a jít do toho s vlastním přesvědčením, že je to tak správně a dělám to pro sebe. U hubnutí to snad platí dvojnásob. Důležité je přijetí sebe sama a touhy po správné změně. Před samotným začátkem je tedy téměř nutností zastavit se, nahlédnout na sebe očima nezávislého pozorovatele a odpovědět si na otázky: Proč to dělám? Čeho chci dosáhnout? Jak toho chci dosáhnout?

Kafe.cz říká:

  • Nezačínejte hubnout, pokud hubnete z nesprávných důvodů. Když se chcete někomu zavděčit, když chcete vypadat jako holka z reklamy, když nás k tomu neustále někdo přesvědčuje, když si myslíme, že jen tak se budeme moci mít rádi atd.

Test pro vás!

Zjistěte si, jestli jste na hubnutí připraveni právě vy. Pokud odpovíte na otázky ano, můžete začít. Určitě se vám to povede!

  1. Znám svůj zdravotní stav?
  2. Vím, proč mám problém s tloustnutím?
  3. Mám na změnu dostatek času a elánu?
  4. Mám stabilní podmínky (jsem po škole, nejsem těhotná, mám čas na sport, vaření, nakupování)?
  5. Podporuje mě moje okolí?
  6. Vím, proč chci dosáhnout změny?
 
comments powered by Disqus

Související články

2008 - 2016 © Astrosat Media s.r.o.

Všechna práva vyhrazena