Protože svým uměním boří umělecké hranice a snaží se vytvářet stále nové metody, uvítala nabídku zapojit se do unikátního projektu od Excelentu s názvem „Po svý ose“. Projekt ukazuje příběhy lidí, kteří se dokázali odpoutat od toho, co jim bylo předurčeno rodiči nebo školou, a šli si za svými sny. A nejen to. Všichni mají jedno společné - nepolevili, dokud svého snu nedosáhli. Jinak tomu nebylo ani u Lény, která v rámci Excelent projektu přijala zajímavou výzvu a v Praze na Strahově se jako první člověk v Česku pustila do velkoplošného kreslení za pomoci ohně.

Zdroj: Youtube

Byla jsi součástí dvoudenního natáčení velkolepého projektu. Jaké to bylo? Máš nějakou zajímavou historku?
Bylo to krásný a vyčerpávající. Strahov se rozprostírá na obrovském prostranství a pokud zrovna nebylo na moji lokaci auto, jezdila jsem třeba do zázemí na longboardu. To bylo dobrodružství samo o sobě, jelikož byla extrémní vlhkost a tma. Několikrát jsem si s čelovkou na hlavě a v kožené bundě jela mlhou pro kávičku. Když jsem zmínila tu vlhkost, celou noc jsem žila v permanentní nervozitě, jestli se moje část vůbec povede, protože zkuste zapálit něco mokrého, že jo… A můj obraz neměl jenom hořet, on měl přímo explodovat. Můj pyrotechnik Miro měl několikrát sklony se vypařit s mlhou rozprostírající se nad Strahovem. Ale naštěstí Miro svůj pyrotechnický talent potvrdil, protože vše, co mělo shořet, nakonec zdárně shořelo a my jsme si spokojeně ohřívali ruce nad dohořívající malbou okolo páté ranní.

Jaký máš vztah ke zkoušení nových metod a postupů? Co pro tebe znamená výzva, kterou jsi přijala v rámci projektu „Po svý ose?“
Ke zkoušení nových metod mám vstřícný vztah. Takřka každý projekt, zakázka nebo výstava pro mě představujíce další level. To mě na tom baví. Hrát si s ohněm byla paráda. Stále tvrdím, že malovat se dá na cokoliv a čímkoliv. Tahle výzva byla přesně jedna z těch věcí, které tě posunou dál. Je to další metoda, kterou si osahám, takže když ji budu chtít zkusit příště, už si jenom vychytám mouchy. Stres spojený s něčím novým opadne anebo bude alespoň snesitelnější. Je to pro mě především zkušenost a pocit takového pěkného naplnění, že se opět něco povedlo.



Co tě v životě a v kariéře nejvíc motivuje? Co bys ráda předala ostatním?
Motivuje mě především to, že chci být šťastná a žít přítomným okamžikem. Zní to jednoduše, ale do důsledku to vpasovat do každého přítomného okamžiku je celkem hardcore. Důležité je, že to jde. A v neposlední řadě se podle tohoto principu snažím vychovat svou dceru. Vychovat ji ke štěstí, osobní svobodě a spokojenosti. Tím, co dělám, bych ráda lidem všech věkových kategorií předala poselství, že cokoliv chceme, můžeme mít. Pokud jsme nemocní, můžeme se uzdravit. Pokud jsme chudí, můžeme být bohatí. Pokud jsme uvízli v nějaké nepříjemné situaci, je jen na nás, zda se z ní chceme dostat. Ať už jde o práci, obezitu, zlost, špatný výběr partnera nebo cokoliv, je to o nastavení mysli. Pokud něco opravdu chceš, dokážeš to. Poslouchej jenom sám sebe a nebuď líný! Je to o pevné vůli a pozitivním myšlení. Častokrát je důležité nedělat to, co od tebe očekává okolí, ale zároveň je dobré si ho vyslechnout a upřímně zvážit, zda rada, kterou dostáváš, tě neposune dál. Jsme tu, abychom si to dělali hezké a byli šťastní. Všechno, co se nám děje – ať už je to hezké nebo špatné – se má stát tvým úkolem. Musíme si z toho vzít to nejlepší a zbytek zahodit do žita. Zkušenosti si nemůžeme předávat, a proto si je každý musíme prožít sám.

Léna Brauner

O Léně je dobré vědět, že je to umělkyně každým coulem. Jakmile se s ní začnete bavit, tak je to minimálně na 30 minut a připravte se na salvu nápadů. Tvoří snové pohádkové krajiny, které zabydluje svéráznými bytostmi, živočichy a tvory, ale také portréty a figury zvláštních nálad. V jejím stylu hraničí dětská naivita s citlivým, někdy až surrealistickým pohledem vědoucího pozorovatele. Ve svých barevných i černobilých kompozicích často kombinuje různé malířské techniky, s přesahem ke koláži a tisku. Zabývá se také malbou na oblečení a volnou ilustrací. Ráda kreativně zasahuje do veřejného prostoru a její díla tak zdobí interiéry institucí i nevyužité urbanistické plochy. Ve spolupráci s Lunchmeatem maluje živě a pomocí kamery své malby promítá, ať už při svébytných site-specific instalacích, nebo na prázdné zdi měst.